9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    RicardoBrown

Dubbelzijdige Flyer (Indesign)

Beste mensen

ik moet een dubbelzijdige flyer ontwerpen.

Ik heb de flyer in Photoshop ontworpen; 300 DPI, CMYK, Fonts geconverteerd naar shapes, heb rekening gehouden met de 3mm bleeding.

Nu heb ik dus 2 PSD bestanden (front and back).

Maar nu komt het… hoe moet ik een dubbelzijdige flyer maken (wat voor instellingen moet ik toepassen in Indesign etc etc)… ik heb never nooit in Indesign gewerkt.

Heb net een trial gedownload van inDesign

Kan iemand mij even kort uitleggen hoe ik dit moet aanpakken ?

Alvast bedankt..

Bijdrager
    macstremist

Op zich helpt pages je al heel ver onderweg, maar als je per se met indesign wilt werken, design dan eerst een voor- en dan een achterkant. Dubbelzijdig printen is bij elke printer anders, dat moet je even uitvinden.

Bijdrager
    RicardoBrown

Ik heb al een voor- en achterkant… 2 psd bestanden.

De flyers worden bij een drukker geprint.

Ik heb al op google rondgekeken, maar kan niets vinden. Er staat sowieso weing over InDesign op het internet.

Ik moet dus alleen weten wat voor instellingen ik moet gebruiken in InDesign etc etc.

Heb namelijk nooit in InDesign gewerkt.

Bijdrager
    driesdk

Als je ze al in Photoshop gemaakt hebt, waarom zou je InDesign dan gaan gebruiken?
    Als het enkel is om er PDF’s van te maken kan je dat in Photoshop ook doen.
    Als ze naar een drukker moeten, dan ben je niets met dubbelzijdig printen natuurlijk. Die drukker wil 2 pdf’s 1 voor de voorkant en 1 voor de achterkant.

Maak volgende keer je beelden in Photoshop, en werk dan verder af in indesign (opmaak, tekst,…). Daar is het voor gemaakt.
    Dan kan je nog 2 pagina’s aanmaken, eentje voor de voorkant en eentje voor de achterkant. Bij het exporteren kies je dan of je die PDF’s als 2 pagina’s in 1 PDF wil hebben, en je exporteert elke pagina opnieuw, zoals je drukker het wil.

Vraag aan je drukker hoe hij de files wil.
    90% kans dat hij genoegen neemt met een pdf van de voorkant en een pdf van de achterkant.
    Beetje zonde om enkel voor het maken van een pdf nog InDesign te gaan gebruiken.

Indien je toch InDesign wil gaan gebruiken, maak een bestand aan van de grootte van je flyer, stel in de document instellingen je 3mm bleed in, dupliceer de eerste pagina, zodat je 2 gelijke pagina’s hebt. “plaats” op de eerste pagina je PSD van de voorkant, en “plaats” op de andere pagina je PSD van de achterkant. Exporteer als PDF. Met plaatsen bedoel ik; Bestand > plaats > en je selecteert je PSD

En klaar ben je.

Bijdrager
    driesdk

BTW, ik ga ervanuit dat je met een drukker werkt, vermits je spreekt over 300DPI, 3mm bleed, en het converteren van je fonts, als je het thuis op je printer zelf wil doen, mag je mijn post negeren.

Moderator
    Poezenbeest

De drukker wil een schone weerdruk maken, dat wil zeggen dat hij de twee kanten naast elkaar afdrukt en vervolgens het papier omdraait en de andere zijde met dezelfde afdruk bedrukt. Hoe je dat moet instellen hangt vooral van de papiergrootte af, iets waar jij geen invloed op hebt. Ik zou dan ook even contact zoeken met de drukker en vragen of zij dit op stand willen zetten.

Zij kunnen ook gewoon overweg met jouw PSD-bestanden, mits je ze naar één laag converteert. De vraag is eerder welk bestandsformaat zij willen, bijvoorbeeld TIFF of JPEG.

Bijdrager
    KarelWillem

Een ‘schone weerdruk’. Een smerige weerdruk heeft inderdaad niemand wat aan.:wink:

Maar het is schoon- EN weerdruk. Schoon is kant 1, Weer is kant 2.

Het is net een vak hè?!

Ik heb al op google rondgekeken, maar kan niets vinden. Er staat sowieso weing over InDesign op het internet.

Lol! Nee, er is bijna niets te vinden.:lol:

Zerk op 21 september 2010

…De vraag is eerder welk bestandsformaat zij willen, bijvoorbeeld TIFF of JPEG.

Een keurige PDF is meestal alles wat een drukker wenst. In ieder geval over het algemeen geen dingen als TIFF, JPEG of andere bestandsformaten.

Bijdrager
    rdesign

De drukker heeft altijd een PDF’je nodig. Je kan gewoon een TIFF aanleveren (nooit JPEG, te veel kwaliteitsverlies.) Dan maakt de drukker zelf er wel een PDF van.

Gewoon het PSD’je plaatsen in InDesign, op een aparte pagina, dus geen spread. Dan export als PDF, en dan snapt de drukker het wel. Aparte PDF’jes kan natuurlijk ook. Maakt de drukker niet veel uit. Of ze bij de achterkant nou pagina 2 van een PDF printen of een losse PDF, maakt niets uit.

Bijdrager
    KarelWillem
    rdesign op 21 september 2010

De drukker heeft altijd een PDF\’je nodig. Je kan gewoon een TIFF aanleveren (nooit JPEG, te veel kwaliteitsverlies.) Dan maakt de drukker zelf er wel een PDF van.

Zoveel drukkers, zoveel wensen.
    Soms gaan we hier wel erg kort door de bocht.
    Ik ken (helaas/gelukkig?) een hoop drukkers die een TIFF-je zeker niet accepteren.

n.b.:
    Denk je ook nog even aan het aanleveren in CYMK?
    Dus laat je PSD niet per ongeluk op RGB staan.
    Dan is je drukker ook niet zo blij met je.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.