10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    gbruit

Dubbele items in het Applemenu

Sinds kort krijg ik kadertjes rond actieve vensters of invulvakjes.
    En de finder is dubbel uitgevoerd: 2x restart 2x shut down enzovoort.
    Wie weet raad?

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

*zucht*:) Druk eens op [command] F5, of (als dat niks doet) ga dan eens naar :apple: -> Systeemvoorkeuren -> Universele toegang -> Zien, en zet VoiceOver uit …

Bijdrager
    sven-

Virus!:P

Gelukkig bestaan er sticky’s (onderaan)

Bijdrager
    joasdekker

Zo leer ik ook nog wat bij. Ik weet dat dit commando voor voice over is, maar wat hebben de dubbele items in het menu hier mee te maken?

Bijdrager
    –help

Is mij ook nooit helemaal duidelijk geworden, snapte er de eerste keer dat ik het zag ook niets van :P.

Bijdrager
    KnotNuts

Dat zijn commando’s waar een “modifier key” voor nodig is (ctrl, alt en cmd). Die zijn namelijk niet/moeilijk te gebruiken als je een handicap hebt, en bijv. spraakbesturing gebruikt.

Bijdrager
    casperrrrrrr

Dit is een grap hè?

Bijdrager
    sypie

Ja, daarom komt ie ook zo vaak terug.

Bijdrager
    Leander

:bigsmile:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    ”joasdekker”

Zo leer ik ook nog wat bij. Ik weet dat dit commando voor voice over is, maar wat hebben de dubbele items in het menu hier mee te maken?

Als je goed kijkt zie je dat ze niet precies hetzelfde zijn. So staat er zowel “Restart…” als “Restart” in (zonder … erachter dus). Open maar eens het :apple:-menu en kijk goed naar Herstart (of Restart, of hoe het bij jou dan ook heet). Druk dan eens [option] in. Goed blijven kijken.

Dit is omdat, wanneer je een OS X-programma schrijft, je menu-items aan kunt merken als alternatieven van elkaar; ze moeten dan dezelfde sneltoets gebruiken, maar andere modifier-toetsen (command, option, enz.). Op die manier staat normaal alleen de “gewone” in het menu, maar verschijnt het alternatief als de “verschillende” toets wordt ingedrukt. Hierdoor kun je twee vergelijkbare dingen laten doen, maar met een andere sneltoets, zonder menu’s vol met items te hoeven hebben. In het geval van “Herstart…” en “Herstart” komt het er dus op neer dat wanneer je gewoon op Herstart drukt, de computer je een minuut bedenktijd geeft, maar met [option] erbij ingedrukt sluit hij gelijk af.

En de reden dat ze verschijnen als VoiceOver aanstaat, is zoals al gezegd is omdat het voor slechtzienden zo makkelijker is.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.