19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Evertson

Dubbele foto’s verwijderen in iPhoto

Beste Mac-vrienden,

Mijn iPhoto bibliotheek loopt over van de dubbele foto’s. Met PhotoDiet lukt het niet om de dubbele foto’s eruit te halen. Kent iemand een functie binnen iPhoto (zoals binnen iTunes) om dubbele bestanden te traceren en te verwijderen.

Vast bedankt voor de hulp.

Groet

Evert

Bijdrager
    Yaris

iPhoto Diet werkt niet meer onder Leopard. Duplicate Annihilator wel.

Bijdrager
    Evertson

Bedankt Yaris.

Ik ga het proberen. Nog een fijne avond.

Groet

Evert

Bijdrager
    Vin

is er ook zo’n tool om de dubbelen bestanden weg te halen? Voor bijvoorbeeld staande foto’s? (iPhoto ziet die als een bewerkte foto terwijl ie alleen gedraaid is, ook al heb je m gedraaid met voorvertoning en toen pas geimporteerd in iphoto).

(en ja ik weet dat je daarvoor een 2e library kan aanmaken unsound maar ik zou zo’n tooltje toch ook wel handig vinden!)

Bijdrager
    Oppie

In de iPhoto ’09 wordt zo’n foto niet meer gedupliceerd, dus het zal wel loslopen met de dubbele vanaf nu…

Bijdrager
    Vin

nee? bij mij anders nog wel hoor en ik heb iphoto 09!

Bijdrager
    Oppie

De foto’s die in oudere versies van iPhoto zijn bewerkt, bv gedraaid, blijven uiteraard wel dubbel staan. Maar dus alles wat je nu bewerkt in iPhoto’09 zal zich niet dupliceren.

Lekker laten staan dus…

Bijdrager
    Vin

ah! oke! dat zal ik eens testen! dat zou wel super fijn zijn! dat werd overigens wel tijd ook!

Maar hoe slaat apple de bestaande gegevens dan op en de originelen? Dan moet toch bijna wel als dubbele bestanden gebeuren?

Bijdrager
    Oppie

De verschillen worden bijgehouden als een bewerkingslijst.
    Lees maar ff het hele verhaal in iPhoto Help onder: ‘Informatie over bewerken zonder kwaliteitsverlies’.

Moderator
    unSOUND
    ”Vin”

(iPhoto ziet die als een bewerkte foto terwijl ie alleen gedraaid is, ook al heb je m gedraaid met voorvertoning en toen pas geimporteerd in iphoto).

Dat komt omdat Voorvertoning de bewerking niet echt uitvoert, maar enkel in de EXIF info opslaat dat de foto gedraaid moet worden bij het tonen, wat iPhoto vervolgens dus ook doet. Als je dat wilt voorkomen moet je de foto dus echt roteren met een fotobewerkings-programma.

”Vin”

(en ja ik weet dat je daarvoor een 2e library kan aanmaken unsound maar ik zou zo’n tooltje toch ook wel handig vinden!)

Waar heb ik dat gezegd dan ? Met het aanmaken van een tweede library ruim je toch überhaupt niks op ?

Bijdrager
    Vin

je zei importeren in 2e library. daar alles draaien enzo en dan exporteren als huidige en dan weer opnieuw importeren in je ‘echte’ library.

Ik heb nu dus 2 libraries; ‘iPhoto library’ en ‘iPhoto EDIT library’ en ik importeer haast al m’n foto’s dus dubbel.

Maar als ik het goed begrijp maakt iPhoto nu geen dubbelen meer maar zegt ie in een plist ofzo dat ie gedraaid of anders bewerkt is. Scheelt veel schijfruimte als t zo zou zijn!

Bijdrager
    Oppie

Pffff, ‘veel schijfruimte’….
    Ik heb zelf zo’n 10.000 foto’s in iPhoto staan, waarvan vele bewerkt/gedraaid, en dan heb je het over een kleine 22GB voor de iPhoto Library (in de Finder).
    Hoe groot zijn de standaard schijven tegenwoordig? 160 GB? 250GB? 320GB? 500GB?
    Waar zou je je dan druk om maken?

Bijdrager
    Vin

na ik had een HD van 160 GB waar veel projecten op staan, muziek enz enz. Dan is die 5 a 6 GB die je kan besparen met dubbele bestanden dus echt wel fijn he!!

Inmiddels heb ik een 500GB hd in m’n laptop en dan zelfs nog vind ik die ruimte besparing fijn aangezien ik zeer veel projecten e.d. erop heb staan die al genoeg ruimte in beslag nemen!

Bijdrager
    Vin

nou die bewerkingen in een plist is onzin.

Ik heb zojuist 350 uhhhh 700 vakantie foto’s geïmporteerd. ALLEMAAL DUBBEL!

Wat is dat toch met dat hoerige iphoto?

En dan zeg ik terug naar origineel en dan verwijderd ie ze netjes (zie ik in de finder) om ze er vervolgens weer allemaal bij te kopiëren!!!

Bijdrager
    Ed Mokum

Wat is nu de conclusie van deze discussie/topic? Is er een (makkelijke) manier om dubbele foto’s te verwijderen in iPhoto?

Moderator
    unSOUND

Nou, de conclusie stond al in het eerste antwoord, namelijk dat van Yaris. Daarna ging men echter het topic misbruiken om andere problemen / klachten te behandelen…

Bijdrager
    Vin

ja maar dan zit je dus nog steeds met de dubbele bestanden van bijvoorbeeld gedraaide foto’s.
    Wat mij betreft is dat dus maar n halve oplossing.

Moderator
    unSOUND

Dat is iets waar jij je misschien druk om maakt, maar het gros van de mensen niet… Voor Evertson en Ed Mokum kan het dus een prima oplossing zijn.

Bijdrager
    Oppie

Ach, voor deze mensen is het sowieso geen probleem, die ‘dubbele gedraaide’; daarvoor kunnen ze ook beter geen 3e partij spul gebruiken, is mijn idee…

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.