17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Didi

Dubbele foto’s in album

Hallo

Ik heb een album in Foto’s aangemaakt maar per ongeluk dezelfde foto’s geïmporteerd.

Kan ik Foto’s laten zoeken naar de dubbele afbeeldingen in dit album en ze verwijderen?

Thnx

Bijdrager
    Kwadraatje

Geen reacties, zie ik. Begrijpelijk, want je geeft niet veel informatie. Gaat het over een Mac of over een iPad/iPhone? En om welk type album gaat het? Voor zover ik weet is het niet mogelijk om dezelfde foto tweemaal in hetzelfde album te slepen… Wel kun je dezelfde foto in meerdere albums plaatsen. Dat zijn echter geen duplicaten, maar verwijzingen naar het (enige) origineel.

Dus wat bedoel je precies met ‘Ik heb een album in Foto’s aangemaakt maar per ongeluk dezelfde foto’s geïmporteerd.’?

Bijdrager
    TheBigZ

Het staat in forum-onderdeel Mac Apps, dus zal waarschijnlijk over Fotos op de Mac gaan.

https://forums.macrumors.com/threads/best-app-to-remove-duplicates-from-apple-photos-library.2111719/

Bijdrager
    Kwadraatje

Ah, OK (waar kan ik dat aan zien?). Maar dan is het nog handig om te weten welke versie van MacOS. 🙂

Overigens: verwijderen uit een album is iets anders dan verwijderen uit de fotobibliotheek.

• Deze reactie is gewijzigd 1 dag, 22 uren geleden door Kwadraatje.
    Bijdrager
    TheBigZ

Helemaal waar.

Je zou zeggen dat als het maar om één album gaat, dat het een kwestie is van de dubbelen selecteren, en verwijderen. Of niet?

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>TheBigZ op 2 augustus 2020 om 09:30</p>
    Helemaal waar.

Je zou zeggen dat als het maar om één album gaat, dat het een kwestie is van de dubbelen selecteren, en verwijderen. Of niet?

Dat zou je zeggen ja. Maar in een normaal album kunnen vziw geen dubbele foto’s zitten. Ik ben dus wel nieuwsgierig naar wat TS nu precies bedoelt.

Bijdrager
    Didi

Sorry voor de verwarring

Het gaat over een macbook

High Sierra Versie 10.13.6

Ik heb dus een album gemaakt in Foto’s.

Per ongeluk dezelfde foto’s geïmporteerd. Ik dacht ook dat het niet mogelijk is om dezelfde foto 2 maal te importeren maar er staan ongeveer 100 foto”s dubbel in.

Ik dacht dat je vroeger dubbele foto’s kon selecteren in een album maar ik vind dit nergens terug.

Bijdrager
    Kwadraatje

Niet dat ik weet. Je kunt vrij gemakkelijk meerdere foto’s tegelijk selecteren en wissen: https://support.apple.com/nl-nl/HT206186

Hoe heb je die foto’s geïmporteerd?

• Deze reactie is gewijzigd 1 dag, 19 uren geleden door Kwadraatje.
    Bijdrager
    Didi

Selecteren lukt wel maar dan moet ik een album van 1000 foto’s doorzoeken. Automatisch zou veel handiger zijn.

Ik had foto’s van een usb geïmporteerd en uit de map ‘geïmporteerd’ naar een aangemaakt album gesleept.

Maar een deel foto’s heb ik dus 2x naar die map gesleept.

Bijdrager
    fred44nl

bij FatCatSoftware kun je het programma  iPhoto Library Manager vinden.

daarmee kun je o.a. op dubbele foto’s zoeken.

https://fatcatsoftware.com/iplm/

Bijdrager
    TheBigZ

Of probeer de gratis probeerversie van PhotoSweeper X.

https://overmacs.com/?p=photosweeper

Bijdrager
    Didi

Zijn dat geen programma’s om je volledige bibliotheek te checken?

Dat heb ik al gedaan met ‘Photos duplicate cleaner’. Ik wil enkel dat ene album opruimen;

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Didi op 2 augustus 2020 om 14:36</p>

niet alleen dat, maar nog heel veel meer.

Bijdrager
    Kwadraatje

<p class=”cite”>fred44nl op 2 augustus 2020 om 14:54</p>

<p class=”cite”>Didi op 2 augustus 2020 om 14:36</p>

niet alleen dat, maar nog heel veel meer.

Maar met een album kunnen ze volgens mij niks. Een album bevat namelijk alleen verwijzingen naar foto’s in de hoofdbibliotheek, niet de foto’s zelf. Vandaar ook dat het me verbaast dat er überhaupt duplicaten in dat album zitten… Dan zou je haast denken dat ze toch niet helemáál identiek zijn.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Kwadraatje op 2 augustus 2020 om 17:21</p>
    Dan zou je haast denken dat ze toch niet helemáál identiek zijn.

waarschijnlijk is de bestandsnaam niet gelijk.

Bijdrager
    whispering

Ik heb geprobeerd om foto’s 2 maal toe te voegen aan een album. Dat kan wel, maar je krijgt dan wel een foutmelding met de vraag of je die foto’s daadwerkelijk wilt toevoegen. Links in de zijbalk staat ook het item ‘Recent’. Daar staan alle geïmporteerde foto’s, in chronologische volgorde op datum. Je kunt kijken of de dubbel toegevoegde foto’s daar bij elkaar staan op de datum van toevoegen. Foto’s die je verwijdert uit ‘Recent’ worden uit de Fotobibliotheek verwijderd. Dus ook uit de albums waarin deze foto’s geïmporteerd zijn. Kanttekening: Ik heb foto’s 5.0 en systeemversie 10.15.6.

• Deze reactie is gewijzigd 17 uren, 52 minuten geleden door whispering.
    Bijdrager
    Kwadraatje

Die vraag krijg je inderdaad, ja. Maar zo lang je niet op ‘Pas toe op alle dubbele foto’s’ klikt, moet je voor elke dubbele foto toestemming geven…

dubbele foto

Een bibliotheek ‘Recent’ zie ik in Foto’s 4 (macOS 10.14.6) zo gauw niet. Maar je kunt daarin wel de bibliotheek Geïmporteerd selecteren. Daarin zou alles wat recent is toegevoegd ook bij elkaar moeten staan.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.