8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    jaapdesticker

Dubbelcheck.. SSD in iMac (27 inch, mid 2011) plaatsen

Hallo,

ik kwam deze insctructie tegen op het web:
    How-To: Now’s the right time to swap your old iMac’s hard drive for a fast new SSD
    Klinkt erg aantrekkelijk… maar wil het toch even in de groep gooien: gaat dit inderdaad werken in mijn mid-2011 27 inch iMac??
    Voor het mechanische deel ben ik als WTB-er niet zo bang, ik ben vooral hier even benieuwd naar:
    – ik had ooit van iemand begrepen dat alleen Apple de harddisk kan uitwisselen vanwege een of andere ID-chip?! Of gaat dat toch gewoon over de temperatuursensor?
    – de 2.5 – 3.5 bracket: kan dat gewoon een versie zonder connector zijn? Die heb ik nog liggen…
    – heeft iemand ervaring met de Trim Enabler? Klinkt een beetje eng…

Alvast many thanks voor jullie adviezen!
    Jaap

Bijdrager
    brabant

Jaap, ik draai in 2 ouder iMacs (2009 en 2011) al meer dan een jaar met interne SSD en met erg veel plezier.
    Trimenabler heb ik aangezet en ervaar geen enkel probleem.
    Doe er je voordeel mee.

Bijdrager
    jaapdesticker

Top, thnx!

Bijdrager
    Siri

Zeker aan te raden. Dat is de reden waarom ik een 2011 model heb gekocht een tijdje terug.
    Je kan ook dual drive in deze modellen bouwen. Is wel wat gefriemel, maar dan heb je al het goede van beide werelden (opslag en snelheid).
    Onze vrienden van iFixit hebben een uitgebreide handleiding online gezet. Bovenaan de pagina vind je ook een linkje waar je zo’n kit kan bestellen.

Dit kan overigens met behoud van de superdrive.

Bijdrager
    jaapdesticker

Thnx, ik ga maar es een SSD + kitje bestellen:-)

Bijdrager
    penseel
    Bijdrager
    jaapdesticker

Goeie tip, thnx!

Bijdrager
    jaapdesticker

Voor degenen die de SSD-upgrade ook overwegen hierbij mijn ervaringen!
    Binnen een halfuurtje was de HD vervengen door de SSD: de glasplaat voorzichtig losgepakt (met een TomTom-zuignap), de 10 schroeven van het beeldscherm losgeschroefd, 1 pielerig klein stekkertje losgehaald, waarna het scherm schuin gekanteld kon worden. In deze stand gefixeerd met een potlood (had ik op Youtube gezien). Vervolgens 2 schroeven en 2 connectors van de HD los, en de SSD (met adapter bestaande uit 2 U-profieltjes) geplaatst. Uiteraard wel het temperatur-sensor-kabeltje tussen SSD en SATA-kabel gehangen, en de sensor op de SSD geplakt.
    Vervolgens de patient weer dichtgemaakt, Externe schijf aangesloten en 6 uur gewacht terwijl de backup werd teruggezet.
    Het resultaat: de iMac boot nu in 30 sec in plaats van 3 minuten, Logic Pro start in een paar seconden, en ook zware songs met veel virtuele instrumenten laden in seconden. Ook Mail, Safari e.d. zijn veel sneller. Top!
    Geen spijt van deze actie!
    Jaap

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.