7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    iDavey

Dual of quad

Hallo, ik ben Davey en ben nieuw hier.

Ik heb een vraag…

Ik ben van plan een Macbook Pro te gaan kopen, maar twijfel tussen de high-end 13 inch of de low-end 15 inch. Schermgrootte boeit me niet zo het gaat me meer om de processor. Ik ga er sowieso 8 gb inpleuren, maar twijfel tussen de 2,8 ghz dual core of de 2,2 ghz quad core.. Wat is het verschil en wanneer kan beter voor de 2,8 dc of de 2,2 qc gaan?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    TheBigZ

Een uitgebreid antwoord op je vraag kun je hier vinden.

Bijdrager
    tarun
    TheBigZ op 06 januari 2012

Een uitgebreid antwoord op je vraag kun je hier vinden.

Ik zie het antwoord daar niet direct staan.

@iDavey: je zal moeten kiezen wat je belangrijker, een groter scherm of een snellere Mac. Zelf moet ik binnenkort dezelfde keuze maken. Waarschijnlijk zal ik kiezen voor het grotere scherm. Uiteindelijk zijn de huidige MBP’s allemaal snel, maar een te klein scherm wil ik zeker niet.

Bijdrager
    vooblez

Ik heb voor de dual 2.8 Ghz gekozen. Ik vind dat nog niet genoeg programma’s gebruik maken van alle 4 cores, dus wat zouden die programma’s doen met 4 echte cores en dan nog eens 4 virtuele cores dmv hyper-threading? Je kan zeggen dat bij multi-tasking het systeem de taken verdeeld over de cores, maar mijn ervaring is dat ik slechts weinig boven de 50 % van het cpu ga. In die uitzonderlijke gevallen gebruik ik dan eens iMovie of compileer ik wat source-code, dan zie je dat de computer wel eens even moet nadenken, maar meestal zijn dat dan weer taken voor vooral het werkgeheugen lijkt me. Daarom heb ik er ook even 4 GB bij gestoken, en zit ik nu op 6 GB, wat op het moment meer dan genoeg is. Later steek ik er nog wel wat bij :).

Dus, als je van plan bent zware programma’s te gaan gebruiken, en daarbij nog eens zwaar te multi-tasken, dan kan je misschien eens overwegen om die 15″ aan te schaffen. Maar zelfs als ik alle programma’s opstart tegelijk, en daarbij nog eens wissel tussen de programma’s, merk ik niets van vertraging op, terwijl er dan wel redelijk wat CPU & Ram gebruikt worden.

En een kleiner scherm boeit me echt niet. Je kan gaan zeggen dat de resolutie op de 13″ wat achterloopt, maar voor wat ik ermee doe (geen grafische dingen), lijkt me dit scherm goed genoeg. Bovendien wordt alles steeds kleiner en kleiner, daarbij komt nog eens dat als je de resolutie van de 13″ met de resolutie op de 15″ vergelijkt, die echt niet zo gigantisch groot verschil hebben doordat een 15″ scherm ook een pak groter is.

Dus, om deze redenen heb ik een 13″ gekocht, en ik heb er nog geen spijt van. Misschien dat ik nog eens een trackpad, een keyboard, en een mStand koop, want dat werkt waarschijnlijk wat gemakkelijker als ie op een bureau staat.:)

Bijdrager
    iDavey

@vooblez: als jij al zeer tevreden bent met 6 gb dan moet 8 gb zeker genoeg zijn, echt extreem grote programmas en multitasken doe ik ook weer niet, dus de 2,8 ghz dual core zou genoeg moeten zijn.

@tarun: dat grotere scherm boeit me juist helemaal niet, alleen de schermresolutie en de mogelijkheid tot ontspiegeld glas sprak me ook nog wel aan op het 15 inch model.

@vooblez: hoe bevalt je scherm? Mis je schermte of ontspiegeld glas?

Bijdrager
    vooblez

Ik mis absoluut geen scherpte, maar ik kan niet oordelen wat jij vind van m’n scherm. Dus wat ik zou doen als ik jou was is gewoon even naar een premium reseller gaan, en kijken naar de schermen van de 15″ en de 13″ MBP. Als het 13″ scherm voor jou te klein, of te onscherp is, dan kijk je misschien beter eens naar een 15″ MBP. Omgekeerd juist hetzelfde, als je het scherm van de 13″ goed genoeg vind, dan koop je een 13″ MBP. Dus, denk er nog eens goed over na, want een MBP is geen goedkoop speeltje, en het laatste wat je wilt is wel denk ik dat je na een maand of 2 constateert dat het eigenlijk te klein is, of te onscherp is.

Maar ik heb dus absoluut geen problemen met een iets kleiner scherm. Ook heb ik hem gekocht omdat ik het redelijk veel moet meenemen, en daar is een 15″ toch net iets te groot voor vind ik (laat staan een 17″, die koop je gewoon om ‘m van tafel naar tafel te zeulen)

Bijdrager
    TheBigZ

@tarun: Sorry. Was inderdaad een Engelstalige website.

@iDavey: Als je vraag vooral betrekking heeft op de eventuele performanceverschillen: klik. (De 15″ is sneller, ondanks een lagere CPU klok.)

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.