20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    peejeejee

Dual of Quad voor Indesign CS5

Ik werk 90% van de tijd in Adobe Indesign CS5 op een Macbook Pro (MID 2010) Deze heeft twee processor kernen.

Weet iemand hier of Indesign CS5 ook gebruikt kan maken van de quadcore techniek. Photoshop lees ik wel goede verhalen over, maar bij Indesign kan ik hierover geen info vinden. Ik zou graag een iets snellere machine willen maar als quadcore niet ondersteund wordt kan ik misschien net zo goed een snellere dualcore nemen?

Bijdrager
    computer space

Je hebt al een quad core zo te zien. Dit topic staat 4x op het forum.

Bijdrager
    peejeejee

Haha!

Inderdaad wat ‘klungelig’ Die berichten zijn dus ook niet te wissen…

Ik post hier niet zo veel dus ben wat onwennig.., via het pijltje in de Avatar probeer ik het te wissen maar ‘k heb daar geen opties staan om iets te wissen

Bijdrager
    Xcode

Ja, een Quad core maakt het feest net even wat leuker. Maar niet veel leuker, werkgeheugen en de SSD zijn namelijk veel belangrijker in dit geval. Dus afhankelijk van welke Mac je wilt, ga voor een met een SSD (standaard op elke nieuwe MacBook Air/Pro) of Fusion Drive en kies zoveel mogelijk werkgeheugen.

Moderator
    Pete.Z

Ondertussen even de andere drie topics verwijderd……

Bijdrager
    Jeroen v.

Een quadcore zal niet zoveel verbeteren ten opzichte van een dualcore wanneer het om InDesign gaat denk ik. Zoals Xcode aangeeft is het ram en een goede SSD belangrijker. Tenzij je met echt high-res foto’s werkt en tegen een lange tijd aanloopt bij het exporteren van je documenten. Anderzijds kan het wel zo zijn dat toekomstige versies van InDesign betere ondersteuning krijgen voor quadcore processors. Het ligt er maar net aan wat je doet en van plan bent.

Bijdrager
    peejeejee

OK, dat veranderd de zaak misschien dan.:roll: Ik werk verder met normale bestanden en exporteren gaat eigenlijk best lekker snel.

Op zich bevalt deze macbook Pro ook best goed. Er zit nu alleen 4 Gig RAM in met de standaard HD.

Thx!

Bijdrager
    MouseMighty

Voor InDesign CS5 maakt het niet zoveel uit. Dan heb je meer aan RAM dan aan een quadcore. Wil je (tzt) overstappen naar de nieuwste CC versie dan maakt het wel uit omdat die versie volledig opnieuw herschreven is en nu 64bit is. Dus zal je daar wel een performance verschil zien tussen een quadcore en een dualcore. Maar nogmaals, InDesign voert niet zulke heftige taken uit als Photoshop dus ik zou eerder in RAM investeren dan in een andere processor.

Bijdrager
    peejeejee

Super, duidelijk verhaal! Ik blijf komende tijd gewoon in CS5 werken. Dat voldoet voor mijn werk prima.

Bijdrager
    peejeejee

Inmiddels staat er wat anders. Ik kon een mooie set van iemand hier in de buurt overnemen:-) Het is wel een Dual Core Mac mini 2,5 i5 (Late 2012) geworden maar in combinatie met een mooi Thunderbold scherm.:-) k Moet zeggen het draait allemaal lekker en stil.

Nu kan ik die Mini natuurlijk weer gelijk proberen te verkopen en dan een Quad zien te scoren maar omdat ik hoofdzakelijk in Indesign werk is het dus misschien zinvoller om wat geheugen bij te kopen? Allicht een iets goedkopere actie;-)

Voor ca. 88 euro kan ik al een 2x4GB Kingston Hyperex geheugen bestellen. Is dat merk ok?

Bijdrager
    Plainey

Kingston is zeker oke. Beter kun je het niet treffen in principe.;)

Bijdrager
    peejeejee

Ok thanks, dan is dat wel een optie. 8 GB vs 16 GB zal niet veel opleveren denk ik. Beter tzt een SSD erin… maar altijd lastig in te schatten….

Kingston maar alleen weer drie soorten RAM..om het de consument nog moeilijker te maken;!
    http://www.kingston.com/us/memory

Ach… bij dit merk is het allemaal wel ok zijn neem ik aan.

Bijdrager
    Plainey

Eigenlijk maar twee. ValueRAM en HyperX.

HyperX is de top-reeks. Meer performance.

ValueRAM is de meer ‘regular’ lijn. Alledaagse toepassingen.:)

Bijdrager
    peejeejee

Ok, dan is een kleine 90 euro niet veel geld voor die HyperX en ga ik die er fijn in zetten :):D

Bijdrager
    MouseMighty

SSD is zoooo overated. Zo, dat is eruit. Het grote voordeel van SSD is dat programma’s sneller opstarten. Ik werk elke dag met dezelfde programma’s, mijn eigen iMac staat 24/7 aan. Afgezien van een enkele herstart (software update) staan die programma’s dus ook altijd open. net als op mijn werk, de MacPro daar start om 07:00 automatisch op, laadt de gehele CS6 apps en tegen de tijd dat ik binnenkom en mijn koffie gepakt heb is die Mac allang klaar. Dus daarvoor zou ik geen SSD plaatsen. Tenzij je perse gebruik wil maken van het andere voordeel en dat is het ontbreken van een HD (beweegbare onderdelen). Niet dat het feilloos is, aangezien Apple ook al een SSD recall van een hele serie MacBook Air heeft aangekondigd en uitgevoerd.

Je moet het natuurlijk zelf weten maar ik zou het geld besparen. Ook omdat je met een conventionele HD veel meer opslagruimte heb voor minder geld.

Bijdrager
    peejeejee

Klopt hoor, ik heb ook echt wel even tijd om die paar minuten te wachten met opstarten. Eerst maar eens lekker genieten van het het spul incl. osx 10.9:D
    Wat is zo’n Mini trouwens heerlijk stil!

Bijdrager
    MouseMighty

Toch ‘zonde’ dat je dan niet met CC werkt, onder 10.9 full Intel code is dat echt veeeel sneller dan CS5 maar goed, ook je eigen keuze;) Veel plezier met je set en InDesign (imho de beste Adobe app die er is) natuurlijk!

Bijdrager
    peejeejee

CC komt nog wel. Nadeel daarvan is dat je dat alleen als abonnement kan kopen. (Toch?) Ik heb liever gewoon nog een dvd tje. Anders zit ik weer vast aan maandelijkse kosten e.d. Ouderwets he….;-)

Bijdrager
    MouseMighty

Ligt helemaal ook aan je werkzaamheden of je goed gebruik kan maken van nw features. Maar inderdaad CC is abop only, kan je nog kiezen tussen abop op alleen InDesign of de gehele collectie maar dat is een heeeel ander verhaal en daar heb ik hier ook al het nodige over gezegd en gemeld.

Bijdrager
    peejeejee

Ok, ` k wist niet dat je ook voor enkele app.s een abonnement kon afsluiten. Duik ik nog even in, thx!!

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.