30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 47)
  • Q:
    Bijdrager
    Undaunted

[Dual G5]Extra interne hardeschijf

Ik heb al geprobeerd te zoeken op dit forum, maar de zoekfunctie levert op het moment een time-out. Dus sorry als ik naar de bekende weg vraag:

Ik wil graag een tweede interne harddisk in m’n computer zetten. Ik heb een Dual 2.5 GHZ PowerPC G5.

Nou wil ik graag weten welke schijven ik er in kan zetten. De specificaties van mijn huidige harddisk zijn als volgt:
    [code:1:c1bf34d680]
    Capacity: 233.76 GB
    Model: Maxtor 7Y250M0
    Revision: YAR51HW0
    Serial Number: Y641SSPE
    Removable Media: No
    Detachable Drive: No
    BSD Name: disk0
    Protocol: ata
    Unit Number: 0
    Socket Type: Serial-ATA
    Bay Name: "A (upper)"
    OS9 Drivers: No
    S.M.A.R.T. status: Verified
    Volumes:
    Macintosh HD:
    Capacity: 233.64 GB
    Available: 36.55 GB
    Writable: Yes
    File System: Journaled HFS+
    BSD Name: disk0s3
    Mount Point: /
    [/code:1:c1bf34d680]

Waar moet ik op letten bij de aankoop van een tweede schijf?
    SATA = Serial ATA?

Nou zie ik achter sommige interne schijven(op harddisk.nl) staan SATA300. Kunnen die er ook in?
    Moet ik er ook nog een datakabel bij aanschaffen?

Is de schijf met onderstaande specificaties geschikt voor mijn Mac?
    [code:1:c1bf34d680]
    Algemeen
    fabrikantcode WD7500AAKS
    Technische Specificaties
    Capaciteit 750 GB
    Interface Type SATA-300
    Zoektijd 8.9 ms
    Buffergrootte 16 MB
    Toeren (RPM) 7200
    Geluidsniveau 2.8 dB (Idle)
    Transferrate 300 MB/s (Interface)
    Transferrate 70 MB/s (Media)
    Operationele temperatuur 5°C to 55°C
    Non-Operationele temperatuur -40°C to 65°C[/code:1:c1bf34d680]

Bij voorbaat hartelijk dank!

Bijdrager
    mvdenberg

Er gaan inderdaad SATA of te wel serial ata schijven in. SATA2 schijven kunnen er ook in.
    Of je nog kabels nodig hebt? geen idee. Maak je powermac even open, dan weet je het meteen. En dan weet je ook of je een bracket nodig hebt.

[size=9:c2488c7f3d]of je wacht even op unSOUND, hij kan je het precies vertellen…[/size:c2488c7f3d]

Bijdrager
    Undaunted

Ok bedankt! En dat “300” achter SATA? Is dat een snellere gegevensdoorvoer of iets dergelijks? (300MB/s)

Bijdrager
    mvdenberg

Ja, dat is een sata2 schijf. Een sata1 schijf zit op 150 MB/sec.

“De eerste generatie (SATA150) werkt met een maximale doorvoersnelheid van 150 MB/sec. In 2004 werd een nieuwe generatie (SATA II/SATA 300) ontwikkeld die de doorvoersnelheid verhoogde tot maximaal 300 MB/sec. Men verwacht rond 2007 een nieuwe generatie die de maximale doorvoersnelheid verhoogt tot 600 MB/sec.”

bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/SATA

Bijdrager
    fnk

Mijn Adress voor info over welke HD aan te schaffen

http://forums.xlr8yourmac.com/drivedb/search.drivedb.lasso

Moderator
    unSOUND

Standaard kunnen er 2 schijven in een PowerMac G5. Alles is daarvoor aanwezig in de machine, je hebt dus niks extra nodig. De extra schroeven voor de schijf zitten in de behuizing, links van de ruimte waar hij in moet, kabels hangen al klaar in het bracket.

Tevens zijn er nog verschillende manieren om meer schijven te monteren in een PowerMac G5. Zo kun je nog 3 schijven voor de koelfans plaatsen, 2 schijven in de PCI-ruimte, en als je geen brander hoeft kunnen daar zelfs nog 4 schijven, waarmee het theoretisch maximum dus op 11 schijven komt. Voor deze schijven moeten dan wel extra controllers geplaatst worden, deze zijn er in de vorm van PCI kaarten. Ikzelf heb 3 schijven voor de koelfans zitten.

Er kunnen zowel SATA als SATA2 schijven in. En deze zijn er in verschillende soorten en maten, en welke schijf voor jou ideaal is hangt af van je bezigheden. Voor sommigen is vooral schijfruimte belangrijk, voor de ander is snelheid belangrijk… Dit bepaald dus voor een deel de aanschaf.

Je hebt schijven van 7.200 toeren, en van 10.000 toeren. De laatste zijn een stuk sneller in het zoeken, lezen en schrijven, maar hebben minder schijfruimte ( de grootste is op dit moment 150 GB ). Grotere schijven verschillen eigenlijk alleen van elkaar in cache, wat varieert van 2 tot 32 MB. 16 MB of meer is aanbevolen bij schijven groter dan 250 GB.

Mijn eigen setup is als volgt:

3 snelle schijven ( Western Digital Raptor )
    Systeem: OS X en alle software
    Data: Al mijn bestanden
    Scratch: voor wisselbestanden, virtueel geheugen en downloads.

2 grote schijven ( Western Digital Caviar )
    Voor backups van de 2 schijven Systeem en Data

Bijdrager
    MacSullivan
    ”unSOUND”

Tevens zijn er nog verschillende manieren om meer schijven te monteren in een PowerMac G5. Zo kun je nog 3 schijven voor de koelfans plaatsen, 2 schijven in de PCI-ruimte, en als je geen brander hoeft kunnen daar zelfs nog 4 schijven, waarmee het theoretisch maximum dus op 11 schijven komt. Voor deze schijven moeten dan wel extra controllers geplaatst worden, deze zijn er in de vorm van PCI kaarten. Ikzelf heb 3 schijven voor de koelfans zitten.

Dat is interessant om te lezen. Heb je hier een linkje van hoe dit in te bouwen? Hoeveel schijven kun je aan sluiten zonder een extra controller?

Moderator
    unSOUND

Zonder extra controller kunnen er 2 SATA schijven in, en eventueel een IDE schijf op de aansluiting van de Superdrive. Daarna ben je dus aangewezen op extra controllers.

Ik heb de SeriTek/1V4 controller, dat is dus een PCI kaart met 4 extra SATA aansluitingen. Ik zal vannavond wat meer info opzoeken. Een foto ervan staat in ieder geval hier:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=1467419#1467419

Bijdrager
    MacSullivan

Off-topic, maar misschien ook wel interessant voor de TS.

@unSOUND
    : Waarom heb je gekozen voor deze controller? Ik zie in een webshop namelijk ook een snellere controller (Sonnet Tempo SATA E4i) die 3 Gb/s doorvoer snelheid heeft (wel 80 euro duurder). Hebben jouw sneller schijven wel voordeel bij jouw controller?

Nog een paar vragen:
    – Welke bracket voor de schijven heb je erin zitten?
    – Heb je de koelers eruit gehaald of was dat alleen tijdelijk voor de foto?
    – Wat heb je buiten de 4 sata kabeltjes nog meer nodig aan stroomkabels/spliters?
    – Weet je een winkel waar je alle benodigheden in 1 keer kunt kopen?
    – Merk je veel verschil tussen je 10.000- en je 7.200- schijven?

Ik ben erg blij dat ik deze opmerking van je ben tegengekomen. Ik stond op het punt om een extrerne schijf aan te schaffen, maar vind dit vele malen beter/mooier.

Moderator
    unSOUND
    ”MacSullivan”

Ik zie in een webshop namelijk ook een snellere controller (Sonnet Tempo SATA E4i) die 3 Gb/s doorvoer snelheid heeft (wel 80 euro duurder). Hebben jouw sneller schijven wel voordeel bij jouw controller?

Ja hoor, zelfs de “oudere” controller heeft namelijk een hogere doorvoer dan de schijven fysiek kunnen aanleveren…. Er zijn wel schijven met een 3Gb/s aansluiting hebben, maar die snelheid halen ze helemaal niet qua lezen/schrijven… dus het hebben van de aansluiting is leuk, maar ook niet meer dan dat… Zodra er schijven zijn die ook daadwerkelijk zo snel kunnen lezen/schrijven heeft zo’n kaart pas echt een meerwaarde.

”MacSullivan”

Welke bracket voor de schijven heb je erin zitten?

http://www.maxupgrades.com/istore/index.cfm?fuseaction=product.display&Product_ID=136

”MacSullivan”

Heb je de koelers eruit gehaald of was dat alleen tijdelijk voor de foto?

Dat was alleen voor de foto inderdaad.

”MacSullivan”

Wat heb je buiten de 4 sata kabeltjes nog meer nodig aan stroomkabels/spliters?

Stroom, en die kun je aftappen bij de originele schijven, en bij de DVD drive.

”MacSullivan”

Weet je een winkel waar je alle benodigheden in 1 keer kunt kopen?

Het komt allemaal bij 1 winkel vandaan, zie de link hierboven.

”MacSullivan”

Merk je veel verschil tussen je 10.000- en je 7.200- schijven?

Absoluut. Ze schrijven niet alleen sneller, maar zijn ook bijna 2 keer zo snel bij het benaderen van een bestand, dus ook het openen van meerdere kleine bestandjes ( denk aan iPhoto, iTunes e.d. ) gaat als de brandweer met deze schijven. Enige nadeel is dat ze iets meer geluid maken dan de gewone schijven.

Bijdrager
    MacSullivan

@unSOUND: Bedankt voor de info. Ik begrijp trouwens dat jij niet de pci-x PowerMac versie hebt? Ik moet dus een andere controller hebben, maar zag dat ze die ook verkopen. Ik ga het allemaal eens uitzoeken. Geen nare ervaringen met die webshop en snel?

Moderator
    unSOUND
    ”MacSullivan”

Ik begrijp trouwens dat jij niet de pci-x PowerMac versie hebt?

Ik heb de Dual 2,5 GHz, en die heeft wel degelijk pci-x. En in een pci-x slot kan gewoon een pci kaart. Jouw machine heeft echter GEEN pci-x, maar pci-express, ook wel pci-e genoemd… En die hebben wel andere kaarten nodig.

MacStuff.nl heeft ze trouwens ook, en volgens mij ook in de PCI-express uitvoering voor jouw model G5…

Bijdrager
    Undaunted

Fantastisch, bedankt voor je uitgebreide reactie unSound!

Inactief
    Anoniem
    ”unSOUND”
    ”MacSullivan”

Welke bracket voor de schijven heb je erin zitten?

http://www.maxupgrades.com/istore/index.cfm?fuseaction=product.display&Product_ID=136

unSOUND, is dit pakket met alles erbij ook geschikt voor de Quad PowerMac G5???

Moderator
    unSOUND

Volgens mij niet. De Quad heeft een grotere koeling onder, waardoor er te weinig plek is voor de schijven…

Inactief
    Anoniem

Ik heb net een mailtje van de winkel teruggekregen dat het wel past. Alleen het verschil in de SATA controller zat.:D

Inactief
    Anoniem

Kan ik elke SATA controller in de PowerMac stoppen of moet hij echt Mac compatible zijn?

Bijdrager
    MacSullivan
    ”MacApp”

Kan ik elke SATA controller in de PowerMac stoppen of moet hij echt Mac compatible zijn?

De kans is denk ik groot dat het werkt, maar ik zou toch echt proberen na te gaan of je iemand kan vinden die die specifieke controller op een mac heeft draaien. Had je een SATA controller in gedachten?

Mijn 3 500GB harddisks liggen te wachten op de G5 Jive en SATA controller die ik morgen hoop binnen te krijgen. Ik ben benieuwd.

Inactief
    Anoniem
    ”MacSullivan”
    ”MacApp”

De kans is denk ik groot dat het werkt, maar ik zou toch echt proberen na te gaan of je iemand kan vinden die die specifieke controller op een mac heeft draaien. Had je een SATA controller in gedachten?

Mijn 3 500GB harddisks liggen te wachten op de G5 Jive en SATA controller die ik morgen hoop binnen te krijgen. Ik ben benieuwd.

Wat voor controller heb jij?

Bijdrager
    MacSullivan
    ”MacApp”

Ik heb de Sonnet Tempo SATA E4i controller besteld.

Inactief
    Anoniem
    ”MacSullivan”
    ”MacApp”

Ik heb de Sonnet Tempo SATA E4i controller besteld.

Die is mij te duur…

Ik had deze op het oog, die van 179 dollars(incl. rekje etc.):
    Klikje

Bijdrager
    MacSullivan

Van die controllers mag je er van uit gaan dat ze op de mac werken.

Edit: Ben je ervan bewust dat daar dus maar 2 extra schijven op kunnen? Op die van mij kunnen er 4, dus uiteraard duurder. Mijn plan is op mijn PowerMac G5 over een tijdje als fileserver te gaan gebruiken.

Inactief
    Anoniem
    ”MacSullivan”

Van die controllers mag je er van uit gaan dat ze op de mac werken.

Yep, de winkel zegt het… Als de G5 er komt, ga ik ze persoonlijk halen daar denk ik. Ben er toch met de kerst:wink:

Moderator
    unSOUND

Houden jullie er wel rekening mee dat er verschillende G5’s zijn, met verschillende PCI sloten ? Er zijn G5’s met PCI sloten, maar ook met PCI-X, en met PCI-express…

Inactief
    Anoniem
    ”unSOUND”

Houden jullie er wel rekening mee dat er verschillende G5’s zijn, met verschillende PCI sloten ? Er zijn G5’s met PCI sloten, maar ook met PCI-X, en met PCI-express…

Dat weet ik. Daarom had ik even die winkel gemaild. Die zeiden dat je aan het geheugen kon zien of het PCI-X of PCI Express is dit zeiden ze:

Check you RAM in Apple System profiler….if RAM is DDR-4200 than PCI Express…if RAM Type is PC-3200 than PCI-X.

Er kunnen inderdaad maar twee schijven op zo’n SATA kaart, daarom doet de winkel er meteen een tweede bij.:wink:

Moderator
    unSOUND

Er zijn ook nog G5’s met gewone PCI sloten… die zijn ze vergeten…

Maar er zijn ook kaarten waar 4 schijven op kunnen, de SeriTek bijvoorbeeld.

Inactief
    Anoniem

die SeriTek is met zijn $190(??) dollar net iets te duur.

Moderator
    unSOUND

Hij heeft dan ook de mogelijkheden van 2 kaarten bij elkaar… kwaliteit kost geld.

Inactief
    Anoniem

Ik heb net eens zitten kijken. De prijs van de 4 poorterige kaart voor de PCI-X valt best mee. Maar voor PCI-E ben je al gauw $200 meer kwijt. In de MaxUpgrades.com winkel.:roll: Ik zal in het begin toch niet alle drie de brackets gebruiken dus een kaart met 2 poort zal voorlopig voldoen.

Toch eens gaan denk over de 2,7 Ghz Dual:?

Moderator
    unSOUND
    ”MacApp”

De prijs van de 4 poorterige kaart voor de PCI-X valt best mee. Maar voor PCI-E ben je al gauw $200 meer kwijt.

Dat is het grote nadeel van PCI-express… Alles is veel duurder. Zelfs een kaartje met USB of FireWire poorten kost zo 75 a 100 euro terwijl een PCI versie nog geen 2 tientjes kost…

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 47)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.