7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Dual boot Tiger-Linux

Weet iemand dat?
    Op een PowerMac Dual G5.
    Mijn eerste harde schijfpartitie is Tiger.
    Mijn tweede Panther.
    Ik heb nog een tweede harde schijf, die ik zou partitioneren en een deel met MacOS en een deel met Kubuntu Linux.
    Als ik opstart en ik heb de opstartschijf Tiger (eerste partitie van de eerste schijf gekozen), zal hij dan toch eerst nog booten via Yaboot dat staat op een andere harde schijf en een andere partitie of zal MacOSX Tiger onmiddellijk opstarten?

TIA

Bijdrager
    Rayel

Yaboot is een programma dat via je firmware geschakeld.
    Dus hij zal altijd via yaboot schakelen.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Is het ook zo dat als je de PRAM zapt, dat yaboot niet meer zou werken?

Bijdrager
    Pjotr

Ik gebruik soms en voor de lol freeware YellowDogLinux. Installeren in de vrije ruimte die overblijft na het aanmaken van een OSX partitie. Bootmanager start van eerste partitie van de master drive. In Open Firmware worden inderdaad opstartinstellingen bewaard. Indien je in OSX onder systeem voorkeuren een opstartschijf kiest, bewaart deze dat in de firmware. Vervolgens zie je de bootmanager niet meer bij het opstarten. Komt pas weer in beeld wanneer je de instellingen van openfirmware wist door Com-opt-P-R (Zapp PRAM).

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bedankt voor deze tip.
    Maar ik dacht dat Yellow Dog niet gratis was? Ik vind in elke geval geen link om die laatste versie te downloaden.
    Ik zie dat hij ook de KDE desktopomgeving gebruikt. Wellicht te vergelijken met Kubuntu dat ik nu heb? Of is het krachtiger?

Bijdrager
    Pjotr

Yellow Dog Linux is vooral en voornameijk te draaien op Apple hardware. Draait verassend lekker installeert erg eenvoudig (wel zorgen voor vrije ruimte op de schijf als eerste partitie)
    Downloaden: http://www.terrasoftsolutions.com/resources/downloads.shtml

Vindt het lekkerder draaien van ubuntu van CD (dat deed helemaal weinig) dus ook geen Ubuntu geinstalleerd.

Gebruik Linux echter zelfden tot nooit. Leuk dat het kan. Gebruik thuis slechts MacOSX

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Voor zover ik die bezocht vond ik geen PPC versie 4.1, wel een 3.1 of zoiiets?
    Het is toch de PPC versie die je nodig hebt?
    Ik vond alleen Sagitta en Orion.

(sorry):oops:

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.