11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    Svartvatten

Dual Boot en bereikbaarheid data

Ik moet met een tooltje werken dat op Windows draait en dat na import van data via een Excel-file, de boel naar een server in USA stuurt. Daar wordt de boel verwerkt en krijg ik de uitkomst terug in mij tooltje. Daar kan ik er resultaten uit halen in pdf vorm, of scherm printen. Om die reden wil mijn MBP mid 2012 dual boot laten maken.

Vraag: is bij dual boot en gebruik van Windows10 de partitie van OS Mojave, waarop ook al mijn data staat, nog wel bereikbaar vanuit Windows? En ook anders om, als ik in OS Mojave werk, kan ik dat wel bij data die in de Windows partitie is opgeslagen.

Moet ik Cloud programma’s als Office365 en DropBox ook in mijn Windows10 partitie installeren of kan ik volstaan met 1 versie op de een van de de twee systemen?

Bijdrager
    digilb

Mojave gebruikt het ADFS filesysteem, en Windows gebruikt het NTFS filesysteem. In principe zien ze elkaar niet, alleen Apple is zo vriendelijk geweest om ervoor te zorgen dat het NTFS filesysteem gelezen kan worden.

Wat jij wil is dat ze ook kunnen schrijven. Het beste kun je OneDrive of DropBox onder Mojave en Windows10 installeren, met dezelfde accountgegevens, zodat je in elk besturingssysteem een map hebt die (via de cloud) gesynchroniseerd wordt met z’n tweelingbroer (of -zus).

Let wel op: als je privacy-gevoelige informatie in deze Excel file hebt staan, is het gebruik van DropBox wellicht niet toegestaan. Ik dacht OneDrive al meer zekerheid biedt).

Bijdrager
    Svartvatten

@digbil, Dank je wel. Zolang ik OneDrive gebruik voor de data die met deze toepassing te maken heeft moet het dus goed gaan begrijp ik.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Werkt dat programma niet in een virtuele machine? Als het namelijk vooral daarvoor is, ben je waarschijnlijk beter af door bijvoorbeeld VirtualBox te pakken, dáár Windows in te installeren en dan je programma erin te draaien terwijl je verder gewoon in macOS blijft werken. Je kunt door middel van bestandsdeling dan bij de bestanden op zowel de echte computer als de virtuele, zonder opnieuw op te hoeven starten.

Bijdrager
    Svartvatten

Oh, ik had begrepen dat Virtual Box en Parallels Windows grafisch nabootsen binnen OS.

De vraag is dan of dat niet veel extra arbeid voor de processors en geheugen oplevert waardoor de ventilatoren het zo druk krijgen dat je in de herry zit. Net zoals nu bij bewerken van foto’s maar dan weet je dat het afgelopen is zodra je met die foto’s klaar bent.

Een ander, secundair, dingetje is nog Backup Online via Solcon, die kost weinig per maand maar kan alleen Windows systemen backuppen.

• Deze reactie is gewijzigd 3 maanden geleden door  Svartvatten.

Bijdrager
    fred44nl

<p class=”cite”>Svartvatten op 22 juni 2019 om 11:35</p>
    De vraag is dan of dat niet veel extra arbeid voor de processors en geheugen oplevert

dat is misschien zo, als je iets doet binnen de virtuele machine iets doet.

maar dan weer alleen als er veel werk wordt verzet.

daarna, kun je VirtualBox of eventueel Parallels afsluiten en heb je dr niks meer mee te maken.

Moderator
    Night

Waarom zo moeilijk doen? Gebruik Parallels of VMWare, als dat tooltje het enige is waarvoor je Windows gebruikt. Leuk bijkomendheidje is dat beide apps ook ‘transparant’ binnen macOS kunnen werken, waardoor het net lijkt of je de Windows app binnen macOS gebruikt. Bijkomend voordeel van deze oplossing is dat je macOS- en Windows-bestanden eenvoudig over en weer kunt gebruiken. Dan is gelijk jouw probleem ook opgelost.

Anoniem

Mee eens, Parallels is dan het beste. Heb je kinderen op school dan kost het je maar €36

https://www.surfspot.nl/software/besturingssysteem/parallels-desktop-14-for-mac.html

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

<p class=”cite”>Svartvatten op 22 juni 2019 om 11:35</p>
    Oh, ik had begrepen dat Virtual Box en Parallels Windows grafisch nabootsen binnen OS.

Zulke programma’s doen, eenvoudig gezegd, een computer na — daarom worden ze „virtuele machines” genoemd — en daar kun je dan Windows of een ander besturingssysteem op installeren. Op die manier heb je Windows dat in een macOS-venster draait.

De vraag is dan of dat niet veel extra arbeid voor de processors en geheugen oplevert waardoor de ventilatoren het zo druk krijgen dat je in de herry zit. Net zoals nu bij bewerken van foto’s maar dan weet je dat het afgelopen is zodra je met die foto’s klaar bent.

Dat levert inderdaad extra werk op, want de computer moet meer doen. Maar wanneer je de virtuele machine niet aan het werk zet zal dat weinig zijn, en heb je hem voorlopig nIet meer nodig, dan sluit je hem gewoon af en heb je er helemaal geen last van.

Gezien VirtualBox gratis is, heb je weinig te verliezen met het gewoon eens te proberen.

Bijdrager
    Svartvatten

@allen,

Dank voor jullie reacties waar diverse aspecten werden belicht. E.e.a. heeft uiteindelijk geleid het laten installeren van VirtualBox + W10.

Het werkt, net zoals een gewone W10, nu m’n tooltje nog installeren.

Groet, wmuller

Moderator
    Night

Makkie toch? 👍

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.