17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    macsterdam

dual 2.5 lawaai vraagje

Ik heb een dual 2.5 sinds kort maar het lawaai valt me toch erg tegen vandaar dat ik even benieuwd ben naar de ervaringen van mede gebruikers.

Configuratie :: 10.3.5, 1.5 GB Ram, 160 HD, 9600/128 mb ATI kaart. Processor energiestand op automatisch. Machine staat op m’n bureau achter m’n scherm.

Ik start op met een vast aantal programma’s: Quicksilver, Mindfortress (serienummers progje), Address Book, iCal, iTunes, Mail, Adium, Fontagent, Omniweb en NewsNetwire. Zoals je ziet is hier niets echt processor intensief van. Desalniettemin gebeurt het volgende zo vlak na het opstarten: Grote fans maken continue aanstalten tot starten (net of je een brommer laf gas geeft) – echt heel irritant. Dit gaat minuten lang door en dan doe ik nog niet eens veel. Binnen de kortste keren slaan ook regelmatig de fans echt aan – een bak herrie, niet normaal, lijkt wel een wasmachine.

Vraag is dan ook – hoe gaat dat bij jullie?

Verder overigens niets dan lof over de machine – super snel en een feest om mee te werken!!!

Bijdrager
    Undaunted
    ”macsterdam”

Grote fans maken continue aanstalten tot starten (net of je een brommer laf gas geeft) – echt heel irritant.

Ik heb zelf ook een dual 2.5, en dat geluid dat je omschrijft ken ik, maar dat doet ie alleen maar 1x zodra j’m aanzet.. daarna is ie fluisterstil, hij’s bijna onhoorbaar.

Ik zou meneer :apple: maar eens even aan de tand voelen.

Ik las trouwens wel ergens dat je de lithiumbatterij moet vervangen als je problemen hebt met opstarten, en als je klok niet meer zo precies is.. lijkt me sterk dat die batterij nu al leeg is maar toch… misschien is het in die richting te zoeken???

Bijdrager
    macsterdam

Nee – met de batterij is niets aan de hand en de klok staat ook gewoon goed.

Ik zou echt fcking balen als ie nu al weer terug moest :nietblij: eerst een ontzettend trage levering en nu al niet goed. Machine wordt alleen stiller als ik de processor op reduced zet – ik ga morgen bellen!!!

Bijdrager
    Undaunted

goed plan. Zou er ook niet aan moeten denken m terug te sturen nee:( heb twee maanden op dit speelgoed gewacht

Bijdrager
    macsterdam

Las net dat ik m’n NVRAM moet resetten – ik ga eens zoeken hoe dat moet!!

Bijdrager
    kevkoptel

Mijn Dual G5 2Ghz slaat bij het berekenen van films wel eens op maar dat blijft zeer beperkt. Op niet al te zonnige dagen misschien 1X een dertig secondjes.

Bijdrager
    Undaunted
    ”macsterdam”

Las net dat ik m’n NVRAM moet resetten – ik ga eens zoeken hoe dat moet!!

Is dat inmiddels gelukt?

Bijdrager
    servir frais

ik moet zeggen dat mn dual 1.8 echt fluisterstil is, ongelooflijk, heel zelden schakelen de ventilatoren in hogere versnelling maar dan nog, zijn deze veeeel stiller dan de herriemakende dual G4 op mn werk !

Bijdrager
    macsterdam

NVRAM heeft niets geholpen. Net apple gebeld en mot firmware and fan controle update doen. Als dat niet werkt dan moet de dual terug voor reparatie. Lekker dan – nog geen week oud.

Bijdrager
    Convicted

Misschien moet je niet zoveel programma’s tegelijk laten opstarten, kijk eens wat er gebeurd als je er een paar uit zet.

Bijdrager
    macsterdam

De door Apple voorgestelde updates kunnen helemaal niet op de dual geïnstalleerd worden. Goeie tip, Apple, thanks. :grrr: Straks maar weer bellen. Wel een andere tip gehad – de 10.3.5 combo-updater er nog eens overheen gooien. Dat heeft een beetje gewerkt, de machine is (op reduced speed) acceptabel stil. Het kort aanslaan van de fans om de 10 seconden blijft.

Wat het opstarten met veel programma’s betreft – als mijn Cube daar jaren geen probleem mee heeft gehad, moet een G5 het helemaal gewoon doen…. Trouwens, we hebben het hier over een behoorlijk pro apparaat, met genoeg ram, mag dat ding even gewoon werken aub!!

Bijdrager
    Undaunted

Nou, daar mag je dan haast wel een schadevergoeding voor aanvragen! Ik heb zelf 2maanden moeten wachten op mijn G5, en heb daardoor al wat problemen gehad. Nogsteeds ben ik aan’t wachten op de rest van m’n bestelling. (Zoals bijvoorbeeld een monitor, altijd handig :nietblij:).
    Na een week al inleveren voor reparatie? Dat is gewoon te gek voor woorden. :sealed:

Dat opstarten van veel programma’s moet idd niets uitmaken. Bij mij is ie in 40sec opgestart, zonder enig lawaai.

Bijdrager
    macsterdam

Update: Hang net op na gesprek met Apple. Kreeg de volgende tip: reset power management middels indrukken knop op moederbord. Na herstart was het irritante start/stop geluid van de fan weg (nog steeds trouwens, knock-on-wood!) Machine lijkt inderdaad stiller nu – maar eerst meer testen de komende uren/dagen.

M’n complimenten aan de helpdesk-jongen (klaas!) Werd echt perfect geholpen en kreeg absoluut de indruk dat daar iemand zat met verstand van zaken. Super!!!

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Nog liever een luidruchtige Mac dan een stille Mac die niet bedrijfszeker is. Mijn Dual G4 1.25 brandde al zijn DVDs foutloos maar bij mijn Dual G5 1.8 heb ik er van de laatste 7 zes mogen weggooien…
    De fans zijn heel stil, maar achteraan is de machine heel warm. Tijdens een hardware test draaiden de fans op volle toeren en was de machine helemaal afgekoeld…
    Normaal verwacht ik dat de fans toch wat actiever zouden zijn tijdens conversie van videobeelden naar DVD formaat…

Bijdrager
    macsterdam

update 2: Na opstarten vanochtend zijn m’n problemen terug. Net gebeld met Apple en m’n machine moet naar reparatie centre. Not Happy :grrr: Nog geen week oud en nu al dit, vooral ook na al dat lange wachten…… Het ergste vind ik nog dat het me weer zeeën van m’n kostbare tijd gaat kosten verdomme…

Bijdrager
    snipper

Heb je nog geprobeerd wat er gebeurde als je die programma’s uitzette? Er hoeft maar één slordig geprogrammeerd progje bij te zitten, wat je processoren flink (onnodig) laat werken, en je hebt ook dit soort effecten.

Mijn powerbook wordt bijvoorbeeld vaak loeiheet, dat het fannetje aanslaat enzo, als Fetch nog aan staat in de achtergrond, ook al doe ik verder niets met de computer.

Bijdrager
    macsterdam

nee dat is het niet : als je de diverse forums leest schijnt er structureel een daul 2.5 probleem te zijn. Foute hitte sensoren, een slecht batch procesoren, kapotte fans. Genoeg problemen dus.

Ik werd door Apple naar een service punt in de buurt verwezen, in mijn geval Mac House Amsterdam. Ik had daar contact met Dirk en die heeft mij echt fantastisch geholpen. Hij vond het schandalig dat en met drie serieuze calls in één week zo werd omgegaan. Resultaat: er komt een Apple monteur bij mij langs volgende week en als hij het probleem niet ter plekke kan verhelpen wordt de machine meegenomen voor reparatie dan wel omruil:

even een samenvatting van de huidige G5 problemen die je op forums tegen komt:
    – fan die om de paar seconden kort heel snel start/stopt
    – bij geen of weinig processor activiteit wel veel fans activiteit
    – bij normal processor activiteit gaan de fans volle kracht, met als gevolg een tering herrie. (G4 is er niets bij).
    – laten renderen van iets resulteert in vast slaan machine terwijl alle fans vol draaien (forced herstart)

Als met al schijnt Apple met een behoorlijk probleem te zitten.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.