17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    Deceipher

Drums opnemen

Wat zijn jullie ervaring met bepaalde mics? Welke raden jullie aan, en welke absoluut af?
    Wat voor interfaces en andere troep gebruiken jullie en vinden jullie fijn om mee te werken?

Naast uiteraard een lekkere mac als mtr-er, wat voor dingen hebben jullie nog meer als plezierig ervaren met het opnemen van drums?

Ben benieuwd naar wat mensen hier er allemaal van vinden. (Het gaat hier niet om budget-technische dingetjes. Voornamelijk semi-pro tot pro toepassingen)

Bijdrager
    Padje

Enen goed klinkende ruimte en en goed afgestelde set in combinatie met een goeie drummer

Kick AKG D112
    Snare SM 57 top en botttom
    Toms MD 421
    Overhead KM 184
    HH KM 184 OF C 451

Logic Pro 7
    Een paar goeie pre-amps (Joemeek Avalon, Tube tech, Focusrite) of een goeie mengtafel (Midas)
    Een paar goeie oren

Bijdrager
    patricko

midas? Heb je de geldpest ?:)

Bijdrager
    Deceipher

Voor zover ik weet worden midas tafels voornamelijk live gebruikt.
    SM57 op de snare? Waarom? Lijkt me dat er beter geschikte mics zijn.

Bijdrager
    mailmen

Het ligt er maar helemaal aan wat voor een muziek het is, wat voor een ruimte de drums staan, hoe de drummer slaat, en het belangrijkste; hoe het moet gaan klinken.
    Heb je geen zin, tijd en geld om te experimenteren, dan volstaat dat setje wat Padje opgaaf uitstekend. Er zijn talloze opname gemaakt met deze combinatie. Ikzelf ook, hoewel ik wel altijd wat uitprobeer op de snare. Probeer daar ook eens een condensator pijp, die wat druk kan hebben.

Bijdrager
    Padje

Uiteraard kan je beter wat experimenteren als de tijd hebt (en geld) maar met de mics die ik heb opgegeven kan je zeker al een heel eind weg.

Midas enkel live ? Check maar eens wat (mobiele) studio’s.
    Compact, veel kanalen als je wil (32), directe outs, een goede EQ. Ik ben er erg blij mee, zolang ik geen SSL ofzo kan zetten en betalen;-)

En als het echt vet moet zijn zet je er een tube tech of avalon voor.

Bijdrager
    drtalos

Of neve pre’s!!

Wel eens drums opgenomen met 2 Neumann u47( :D) door 1073’s, dan heb je echt niet veel extra’s meer nodig, D112 in de kick en SM57 op de snare en vlammen!

Bijdrager
    bass

Of een Calrec Soundfield Mark V microfoon als overhead en gecombineerd met bovengenoemde mic’s.

Bijdrager
    Deceipher
    ”Padje”

Kick AKG D112
    Snare SM 57 top en botttom
    Toms MD 421
    Overhead KM 184
    HH KM 184 OF C 451

D112 lijkt mij inderdaad ook een goede keuze. Die of Shure beta 91.

SM57 weet ik nog steeds niet. Schijnt dat die off-axis nogal vervelend kan zijn, en dat is best problematisch bij drums. Beyer’s M201 schijnt meer mensen tevreden te stellen.

MD421 ken ik verder niet, maar ziet er leuk uit naast dat er geen clips voor zijn. Mijn opties waren tot nu toe de ATM63HE of de ATM25 (Audio-Technica)

Overheads.. De KM’s ken ik niet, zo even zoeken. de C451 vind ik vervelend omdat ik niet van polar patts kan wisselen. Mijn voorkeur gaat dan uit naar de C414 B-XLS/ST.

Soundfield ben ik niet zo’n fan van.. geef mij dan maar een matched pair; die surround toepassingen heb ik sowieso niet nodig, en mono compat is niet belangrijk in dit geval. Mocht dat ooit wel gebeuren, dan bouw ik wel een MS opstelling ofzo;)

Ik ben nog wel wat benieuwd naar goede (specifieke) preamp / interface combinaties. Ik zelf vind de nieuwe saffire wel vet, maar wil ook graag nog wat andere opties kunnen aanbieden. Als iemand nog ideeen heeft… (preamps is een kleiner probleem dan interfaces..)
    Liever geen mengtafels, aangezien ik dat in deze situatie niet handig vind. Liefts ook een firewire aansluiting mogelijkheid. (aansluiting op een laptop als mtr)

Bedankt voor deze en komende reacties!

Bijdrager
    joostovermars

@Deceipher:

gezien jouw leeftijd denk ik niet dat bovenstaande suggesties binnen jouw budget vallen.

voor ca 500 euro heb je een Shure drumset met Beta52 en 3 x SM57. Aks overhead bijv 2 x AT pro 37 (ca 120 p/st) of Sennheisser E614 (ca 140 p/st).

Je kunt zo voor 700-800 euro een heel eind komen. Ja, KM184 en Beta 91 zijn natuurlijk veel beter, maar goed, alle waar naar z’n geld.

En een goed drumgeluid begint bij een goed gestemd drumstel en een goeie drummer tenslotte.

Bijdrager
    Deceipher

Zoals ik al zei is budget geen vereiste in dit geval. Mijn leeftijd heeft daar niets mee te maken…

SM57’s zijn leuk maar wat je zegt, er zijn betere dingen.

Verder nog ideeen voor preamps en interfaces e.d.?

Bijdrager
    drtalos
    ”joostovermars”

@Deceipher:

En een goed drumgeluid begint bij een goed gestemd drumstel en een goeie drummer tenslotte.

Daar sla je de spijker op zijn kop. wat voor mics of preamps je ook gebruikt, als de drummer niet kan drummen krijg je altijd een ^#% geluid.
    Laatst een demotje gemaakt voor een band, (kick:d112, snare:sm57+km184, toms:421, oh’s:414’s)drummer van niks, ik ben echt uren bezig geweest om zijn spel een beetje op te knappen door te knippen en plakken maar hij sloeg zo slecht op zijn drums dat het geluid nog steeds slecht was.
    aan de andere kant, ook wel eens gewerkt met E. Warby (Gorefest) dan hoor je wat drummen is!

Bijdrager
    MaartenB

En naast een goede drummer doet een drumstel ook veel. De DW van de drummer van mijn vorige band klonk zelfs op demootjes met vier dynamische zangmics vet! Laat staan hoe dat ding in een fatsoenlijke studio uit de verf bleek te komen, wow!!!

Bijdrager
    mailmen

En stemmen is ook een kunst,
    maar wel bijzonder belangrijk.

Bijdrager
    drtalos

daar is ook wel weer een hulpmiddeltje voor als je niet kunt stemmen.
    De Tama Tensionwatch. http://www.tamadrum.com
    echt een geweldig apparaat, 100% zekerheid dat je vel overal gelijk is, daarna kun je op gehoor de tom/snare nog bijstellen.

Bijdrager
    Deceipher

Drummer en drums zijn inderdaad belangrijk. De drummer in dit geval doet conservatorium jazz drums, en heeft een heel leuke gretsch jazzkit in zijn bezit. Ook voor dingen als rock klink ie lekker, behalve de snare. Maar goed, daar komt als het goed is binnenkort een tweede exemplaar voor bij.

Kortom, de drums en de drummer zijn er al:) Nu de rest nog…

Bijdrager
    djwizzy

Misschien dat deze site je kan helpen:
    http://www.drumdrops.com

Succes

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.