5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Mnijland

Drukklaar maken van een brochure

Beste,

Ik heb een brochure opgemaakt in Illustrator.
    De vorm van deze brochure als je hem open hebt is een KRUIS. Dubbelzijdig full colour.

Hoe kan ik deze het best aanleveren voor een drukker?
    Vooral de snijtekens, en voor-achterkant(precies centreren beiden op het papier?)

Alvast bedankt,

Gr, Mark

Bijdrager
    error

Een kruis? Dus je bedoeld dat er een stansvorm moet komen? Zoals…

Maak een document voor de voorzijde, een document voor de achterzijde, een document met de outline van de stansvorm (indien nodig)… lever een print bij met de maten en de vouwinstructie.

Overleg met de drukker wat hij wil hebben, een Illustrator bestand of een pdf. Indien pdf dan moet hij nog zijn gewenste specificaties opgeven. Ik denk dat in dit geval de Illustrator-bestanden (incl. fonts en gebruikte afbeeldingen) de beste opossing is.

Bijdrager
    Mnijland

Bedankt voor de snelle reactie!

Dat is precies hoe de brochure gaat worden. Er gaan ook 4 losse kaartjes in. Daar zijn de hoeken van de kruis heel mooi voor!
    Maar moet ik zorgen dat elke pagina precies klopt met de ander, qua witmarge?
    De drukker wilde het in PDF hebben.

Thx
    Mark

Bijdrager
    MacFan55

Je kunt het beste eerst een model maken van het juiste papier om te kijken hoe je het beste de maatverdeling kunt maken t.o.v. het vouwen.
    De plano (ongevouwen) maat van het eindproduct moet tevens je documentmaat zijn. Zelf zou ik het in InDesign maken en Illustrator gebruiken voor onderdelen van de opmaak (zoals logo’s).
    Als je rillijnen aangeeft in het dokument, doe dat dan altijd in een als steunkleur gedefinieerde kleur die duidelijk opvalt en zet die op “overdruk” zodat hij geen onderliggende kleuren uitspaart. Dan heeft de drukker er geen last van en kan hij de lijnen gebruiken om te bepalen waar de rillijnen exact moeten komen.
    Maak de achterkant gespiegeld qua maatverdeling t.o.v. de voorkant zodat het goed passend op elkaar gedrukt kan worden. Een drukkerij plaatst het dokument altijd aan de hand van de documentmaat. Als je een pdf maakt zorg er dan voor dat er minimaal 3 mm extra beeld buiten het planoformaat zit voor de afwerking.
    :roll:

Bijdrager
    Mnijland

Mag ik je hartelijk bedanken,

Ik ga het proberen!!

Thx,

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.