19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    elisa9180

Drobo 4-bay of toch maar een LaCie 2big Quadra 4TB

Bijdrager
    Sascha

Het eerste wat mij opvalt is het prijsverschil. Hoe sta je daar tegenover ?

Bijdrager
    elisa9180

We spreken niet over de prijzen dat maakt niet zo zeer uit
    maar over de opslag capaditeit

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Bij de Drobo kan je meer schijven kwijt. Volgens mij kan de controller in de Drobo 16TB aan. Ik zou voor de Drobo gaan.

Bijdrager
    elisa9180

Ja maar ik las als je er vb 4 tb in stak dat je maar efectief 2tb opslag heb of vergis ik mij
    Of zijn er verschillende opslag opties

Bijdrager
    Pieterr

Als je RAID1 gebruikt op de LaCie dan heb je dat “probleem” ook.:wink:

Antwoord op je vraag: ik zou ook de Drobo kiezen (tussen deze 2).

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Dat ligt aan je formattering. Dat hebben ze allebei. De schijf fabrikant rekent dat 1MB 1000KB is, en de computer rekent 1024KB per MB. Zelfde voor de GB’s, en TB’s.

Bijdrager
    elisa9180

Dus je kan dat gebruike als een volle opslag 4tb is 4tb

Oké Dank u het zal de droby worden

Mvg

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Je hebt in principe wel een volledige 4TB ter beschikking, maar volgens de computer niet.
    4TB = 4000GB : 1024GB = 3,90625GB = 3,9TB. (Klopt dat?)

Bijdrager
    joke_name

Ho stop wacht een drobo kan je alleen gebruiken in een raid5 combi.

Dus het ligt eraan wat je wil.

Persoonlijk vind ik namelijk een raid5 geen backup oplossing. Maar gewoon meerdere harddisken die met elkaar synchroniseren en die vervolgens off-site worden gelegd wel.

Bijdrager
    Pieterr

De Drobo maakt altijd gebruik van redundancy. Dat is nou juist de kracht van de Drobo. Als je 4TB aan schijven hebt hou je dus inderdaad minder over.

Waar wil je de schijven voor gebruiken?

Bijdrager
    Edwin

Ik gebruik de Drobo nu bijna 3 jaar en ben begonnen met slechts 2 x 250GB. Vervolgens een 500GB en veel later nog een 750GB schijf van uiteindelijk 3 verschillende merken. Momenteel zitten er 4x 750GB WD schijven in. De mix van merken en capaciteit maakt de Drobo uniek.

Belangrijk item voor mij is de redundancy waarbij je het ‘nadeel’ hebt dat van de 4TB er 2.7TB beschikbaar is. Dat is bij de RAID alternatieven overigens niet anders.

http://www.drobo.com/resources/drobocalculator.php

Bijdrager
    elisa9180

Wat ik eigelijk zoek is een groote opslag schijf voor mijn films
    en muziek ik zit nu met meer dan 3 schijven met een totaal van 3.5tb maar ik zoek
    iets dat je kunt uitbreiden vb 16tb

Mvg

Bijdrager
    Edwin

De Drobo is dan precies wat je zoekt @elisa9180. Ik ben na de vierde externe harddisk aangeschaft te hebben geswitcht naar een Drobo. Duurdere oplossing maar er staat nu slechts één externe harddisk op mijn bureau die tot 16TB kan meegroeien en redundant is (i.t.t. tot de voorgaande 4 losse externe harddisks)

Bijdrager
    polansky

Inderdaad, de drobo is je grote vriend en doet wat je wil.
    Een grote schijf dmv raid 1 is leuk, maar als dan 1 van die 4 schijven stuk zou gaan ben je wel alles kwijt.

Drobo maakt gebruik van raid5, dus heeft als nadeel dat je slechts ongeveer de helft van je opslagcapaciteit kunt gebruiken. Voordeel is echter dat als 1 van je schijven er de brui aan geeft je gewoon deze schijf kunt verwisselen zonder dataverlies. Het mooie vagn de drobo is dat je verschillende schijven van verschillende grootte en merk in kunt stoppen. Dat maakt de drobo uniek t.o.v de concurrentie.

Bijdrager
    Edwin

@polansky, geen RAID5 maar BeyondRAID om precies te zijn.

Voordeel tov RAID5; Drobo vol… kleinste schijf vervangen door een groter exemplaar (hot-swappable). Dit werkt in de praktijk bijzonder vloeiend al kan het ruim een dag duren voor de data weer redundant is. De drobolator is een prima hulpmiddel om de effectieve grootte te berekenen.

Bijdrager
    The Podfather
    Biker op 22 augustus 2010

De Drobo is dan precies wat je zoekt @elisa9180. Ik ben na de vierde externe harddisk aangeschaft te hebben geswitcht naar een Drobo. Duurdere oplossing maar er staat nu slechts één externe harddisk op mijn bureau die tot 16TB kan meegroeien en redundant is (i.t.t. tot de voorgaande 4 losse externe harddisks)

Als je 2×250 1×500 en 1x750GB schijven in je Drobo hebt zitten, kan het ding dan bij een crash van je 750GB schijf alles restoren op een nieuwe schijf? Het kan bijna niet anders dan dat een gedeelte van je 750GB schijf niet gebruikt wordt.
    Netgear biedt met z’n ReadyNas storage oplossingen vrijwel hetzelfde aan.

Bijdrager
    AST

Tsja, ik denk dat de drobo in zo’n geval de gebruik niet meer ruimte laat gebruiken op de schijven dan de maximale ruimte van de kleinste schijf. Dus in dit geval de 250gb. Anders zie ik ook niet in hoe er geen dataverlies kan ontstaan als de grootste schijf kapot gaat.

Bijdrager
    Edwin

@AST en @The Podfather, klopt exact wat jullie zeggen in dit geval is het een ongunstige combinatie want 2x 250GB en 2x 500GB levert dezelfde effectieve ruimte van 929GB op. Echter bij de eerst volgende uitbreiding waar een van de 250GB schijven vervangen wordt door b.v. 1TB ligt het weer gunstiger.

Het kan allemaal worden berekend met de drobolator

Ik ben overigens ook in het bezit van een ReadyNAS NV+ maar zover mij bekend levert X-RAID minder effectieve ruimte op dan BeyondRAID van de Drobo. Beide zijn het prima systemen maar voor DAS geef ik absoluut de voorkeur aan de zeer gebruikersvriendelijke Drobo.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.