12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Drive DX rapporteert problemen bij een van mijn harde schijven.

=== PROBLEMS SUMMARY ===
    Failed Indicators (life-span / pre-fail) : 0 (0 / 0)
    Failing Indicators (life-span / pre-fail) : 3 (2 / 1)
    Warnings (life-span / pre-fail) : 0 (0 / 0)
    Recently failed Self-tests (Short / Full) : 0 (0 / 0)
    I/O Error Count : 0 (0 / 0)
    Time in Under temperature : 0 minutes
    Time in Over temperature : 0 minutes

=== IMPORTANT HEALTH INDICATORS ===
    ID NAME RAW VALUE STATUS
    5 Reallocated Sector Count 6.880 94.4% Failing
    187 Reported Uncorrectable Errors 0 100% OK
    197 Current Pending Sector Count 4.256 75.0% Failing
    198 Offline Uncorrectable Sector Count 4.256 75.0% Failing
    199 UDMA CRC Error Count 0 100% OK
    241 Total LBAs Written 31.886.321.861 (14.8 TB) 100% OK

Helpt het met de schijf nog te wissen of is hij naar de vaantjes?

Een Barracuda Seagate 3GB 7200 rpm.

Als ik een backup maak naar een andere schijf, kan dat nog door gewoon te kopiëren of moet ik Data Rescue 5 gebruiken?

Moderator
    Night

Ik zou het er niet op wagen. Z.s.m. een nieuwe kopen en de data kopiëren nu het nog kan. Daarna kan je altijd nog kijken of je de disk kan ‘reviven’ door hem te herformatteren met allemaal nulletjes (duurt wel een eeuwigheid, maar dan weet je zeker dat elk bitje is beschreven en gelezen, te vinden onder security options en dan het schuifje 1 stand naar rechts schuiven)

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bedankt. Ik zal zo spoedig mogelijk een nieuwe kopen. Ik ben bezig met de data over te zetten terwijl het nog kan.

Ik zal deze bestellen:

https://www.amazon.de/gp/product/B07D9C7SQH?pf_rd_p=af56e32e-62c8-4689-9dc9-f92ce134d391&pf_rd_r=QYEZ6VFM53XGQD4MJAF5

Hij zal minder snel zijn, 5400 rpm maar heeft dubbel zoveel laadcycli en het is toch maar voor iTunes Media. Het ziet er naar uit dat ik nog kan gewoon kopiëren want er zijn nog geen i/o errors.

De schijf was slechts twee jaar oud.

Alle andere SSDs en harde schijven zijn gelukkig intact.

Moderator
    Night

Je hebt wel pech/problemen met je schijven, is het niet?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik troost me met het feit dat die opstart SSD APFS geformatteerd onder Mojave nu toch in orde is. 😉

En dat ik dank zij Drive DX tijdig een catastrofe heb kunnen vermijden.

Bijdrager
    GoeieDag

Mac Hammer Fan op 17 juni 2019 om 19:57
    De schijf was slechts twee jaar oud.

Gaf ie dan problemen? Hoe betrouwbaar is zo’n rapport van Drive DX?

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Disk utility gaf geen foutmelding en ogenschijnlijk waren er nog geen problemen. Maar 5% van de bestanden van de bestanden konden niet gekopieerd worden. The Finder can’t complete the operation because some data in a folder can’t be read or written. (Error code -36). Ik heb dan Data Rescue 5 gebruikt. Die kon de bestanden recupereren, maar ze waren beschadigd. Ik kreeg een melding: “Drive Failure, it his highly recommeded to ask a technician to recover the files.” Die ben ik kwijt. Ik ga daar geen beroep meer op doen. Data Rescue 5 kon blijkbaar de bestanden ook niet redden.
    Your drive is physically damaged
    Data recovery software cannot effectively find your files
    Please turn your drive off to minimize data loss.
    Thank you for trusting Data Rescue© to recover your files.

Unfortunately, due to the condition of your drive, your files need to be retrieved by our trained data recovery technicians.

As a Data Rescue user, you are eligible for a free evaluation to determine the cause of your drive failure and an action to recover your lost files at the world-famous Data Rescue Center.
    Call us or fill out the form below to get started. Ze vroegen mij de schijf te zenden naar Livermore, Califonia. Dat zal ik niet doen.

UPDATE:

Ik heb de defecte harde schijf al uit de Mac Pro gehaald en alles overgezet op 2 identieke Barracuda’s 2TB 7200 RPM.

De eerste is HFS+ geformatteerd en de tweede APFS. Black Magic Speed Test geeft aan dat de HFS+ geformatteerde schijf 30% sneller is.

Moderator
    Night

Je kan nog kijken of je de missende bestanden één voor één kan kopiëren. Heel soms lukt het dan wel ineens.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Helaas zijn de bestanden beschadigd. Ik heb ze één voor één gekopieerd. Het waren vooral lessen in Pages, het is geen drama.

Ben nog op zoek naar een vervanging van mijn USB 3.0 kaartje. Ik heb per ongeluk de computer in slaapstand gezet als de externe USB3 backup schijf nog verbonden was. Het programma Jettison heeft blijkbaar weer de schijf niet correct verwijderd en ik heb talloze keren moeten herstarten, PRAM zappen en SMC resetten vooraleer ik hem weer aan de praat kreeg.

Ik had eerst deze overwogen

https://www.amazon.de/Sonnet-Technologies-USB3-4PM-Allegro-4-Port/dp/B00GRGCV2G/ref=sr_1_3?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&keywords=sonnet+allegro&qid=1560880212&s=computers&sr=1-3

Maar die interfereert met de bluetooth module en 44% van de gebruikers raadt hem af.

Ik zal dan maar deze nemen: https://macupgrade.eu/catalog/maxpower-4port-usb-31-gen-p-1549.html#.XQkkvHvgqL4

Hij is goedkoper en ik sluit toch steeds maar één schijf tegelijk aan. Met 5Gb/s ben ik tevreden.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Heb vandaag Drive DX op mijn andere Mac Pro 2009 geïnstalleerd. En ja hoor, het is weer prijs:

2 x 640 GB Western Digital Blue Caviar disks gebruikt voor backups. Ze zijn tien jaar oud.
    Een voor Carbon Copy Cloner en één voor Time Machine. De foutmelding is wel niet zo ernstig als de vorige keer.
    Advanced SMART Status : OK
    Overall Health Rating : GOOD 79.9%
    Overall Performance Rating : BAD 1.0% 🤨
    Issues found : 1
    === PROBLEMS SUMMARY ===
    Failed Indicators (life-span / pre-fail) : 0 (0 / 0)
    Failing Indicators (life-span / pre-fail) : 0 (0 / 0)
    Warnings (life-span / pre-fail) : 1 (1 / 0) 😟
    Recently failed Self-tests (Short / Full) : 0 (0 / 0)
    I/O Error Count : 0 (0 / 0)
    Time Machine backup read / write speeds zijn nog 80 Mb/sec
    Carbon Copy Cloner backup: read 100 Mb/sec en write 90 Mb/sec.
    De warning is nog niet pre-fail, maar life-span. (levensduur)
    Zou ik toch nog wachten op de pre-fail indicatie vooraleer ze te vervangen?

CleanMyMac 3 en Disk Utility en Techtool Pro 10 geven nog geen foutmelding.

Moderator
    Night

Lifespan is slechts een indicatie op basis van de verwachte levensduur van de fabrikant. Als je nu eens meer geluk hebt als met die andere disk, kan deze zomaar nog eens 10 jaar meegaan.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Bedankt, Night. Zolang ze de status pre-failing niet bereiken gebruik ik ze verder. ☺️

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.