14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    scotty2

[OPGELOST] Dringend help vraag! Mojave installatie

Help! Ik heb op mijn MacBook net Mojave geïnstalleerd en ben bij het opstartscherm beland. Probleem is dat ik in High Sierra mijn inlog password heb gewist (vond ik handig wordt alleen thuis gebruikt) en Mojave wil per se dat ik een password intik.

Wat nu? Moet ik terug en alles opnieuw?

Bijdrager
    McMeller

Is het probleem nou dat je nu moet inloggen met een wachtwoord wat je niet kent, of dat je zonder wachtwoord wil inloggen?

Bijdrager
    scotty2

Het probleem is dat ik zonder wachtwoord wil inloggen want onder High Sierra had ik mijn wachtwoord verwijderd.

Met High Sierra als ik nieuwe software wilde installeren hoefde ik dus alleen “enter” te geven en dat was voldoende.

Nu blijkbaar niet.

Bijdrager
    GoeieDag

Het blijft onduidelijk. Je kunt wel inloggen, of niet?

Zo ja, dan kun je automatisch inloggen aanzetten in Systeemvoorkeuren>Gebruikers en groepen>Inlogopties>Automatisch inloggen: Aan.

Let op, als FileVault aan hebt staan (is tegenwoordig de standaard), kun je dat auto-inloggen niet aan zetten.

Bijdrager
    erwinde

Het is ook handig de voordeur van je huis open te laten. Heb je nooit meer je sleutel nodig…

Zet gewoon een password op je Mac. Als dat ding ooit gestolen wordt, zorgt het er in ieder geval voor dat de dief niet zomaar bij je data kan. En ik durf te wedden dat er genoeg informatie op je Mac te vinden is, om op jouw naam een lening af te sluiten, een paar telefoonabonnementen af te sluiten op jouw naam en je bankrekening leeg te halen.

Bijdrager
    MadSven

Opstarten in veilige modus en in de account prefs automatisch inloggen aanvinken. Dan normaal herstarten…

Bijdrager
    scotty2

<p class=”cite”>erwinde op 29 september 2018 om 13:14</p>
    Het is ook handig de voordeur van je huis open te laten. Heb je nooit meer je sleutel nodig…

Ook handig om betweterig te doen als er advies wordt gevraagd …

Bijdrager
    scotty2

<p class=”cite”>MadSven op 29 september 2018 om 15:36</p>
    Opstarten in veilige modus en in de account prefs automatisch inloggen aanvinken. Dan normaal herstarten…

Hi Madsven, bedankt voor je suggestie. Helaas helpt dat niet. Heb ondertussen geprobeerd mijn Time Machine backup terug te zetten en dat lukt ook niet (files could not be restored). Dan geprobeerd Mojave te herstellen (met Command R) en dan komt de boodschap “Mojave could not be installed”. Met Option-command-R geprobeerd en dat resulteerd in “High Sierra could niet be installed” on this MacBook. Het is overigens een MacBook Air uit 2013 dus het voldoet aan de specs voor Mojave en High Sierra heeft prima gedraaid op de MacBook.

Volgende poging is Shift-otion-command-R

En dan wordt het misschien een clean install …

Bijdrager
    GoeieDag

scotty2 op 29 september 2018 om 15:43
    Ook handig om betweterig te doen als er advies wordt gevraagd …

Eens.

Maar geef dan ook reactie op mijn vraag/advies.

Bijdrager
    scotty2

Hi GoeieDag, jij hebt dan ook weer gelijk.

Ik heb dat niet gedaan omdat ik meende dat het duidelijk was dat ik niet kon inloggen (ook alweer achteraf – misschien had ik wat explicieter kunnen zijn). Daarnaast zag ik je reactie pas vanmiddag toen ik al bezig was met allerlei herstel probeersels, dus een beetje aan mijn aandacht ontsnapt. Ik ben zeer blij dat jij (en de meeste anderen) meedenkt en advies geeft.

Ondertussen met de zoveelste herstelactie en tot dusver gaat het goed. Ik houd jullie op de hoogte.

Bijdrager
    GoeieDag

Bedankt; wordt gewaardeerd 👍🏻

Succes.

Bijdrager
    Shmoo

Misschien is een iPadje een oplossing, gezien de leeftijd, toekomst, laagdrempeliger en zo ?

Bijdrager
    scotty2

Hi Shmoo, daar ik geen talkshow heb, zal ik jouw advies voor kennisgeving aan nemen.

Bovendien kan ik geen iPad en rollator tegelijk vasthouden:)

Bijdrager
    scotty2

Het lijkt alsof herstellen naar High Sierra gelukt is, nog even controleren en morgen bedenken wat te doen met Mojave.

Voor de goede orde, herstel was: met cmd-R opstarten, met Disk Utility schijf wissen, Mac OS opnieuw installeren en dan met Time Machine backup bestanden herstellen. Met eerdere pogingen heb ik steeds de schijf niet gewist omdat mijn verwachting was dat alle herstelacties dat vanzelf zouden doen – kennelijk niet.

Ik heb wel meteen mijn inlog wachtwoord ingevuld voor het geval dat het ontbreken van een inlog wachtwoord de oorzaak was van het niet kunnen inloggen gisteren na de update naar Mojave.

Nogmaals bedankt voor het meedenken.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.