8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    alaska

Drie vragen over Quark en Duotone (en over Photoshop)

Een wellicht domme vraag, maar ik kon er niets over vinden met de zoek-functie…

Ik moet iets opmaken in duotone. Ik werk (nu nog) in Quark, en heb totnutoe slechts gewerkt in fullcolour, of zwartwit.
    Drie vragen over werken met duotone:

1. Als ik een zwartwitplaatje in Photoshop bij ‘Image Mode’ converteer naar Duotone (in bijvoorbeeld zwart en PMS 172), hoe kan ik dit dan zo opslaan dat ik het in Quark (6.5) kan importeren, en zodat het Quark-bestand er uiteindelijk bij de drukker er als twee films (zwart en PMS 172) uitkomt.
    Je kunt het dan namelijk niet opslaan in Photoshop als TIFF…

2. Als ik in Quark een nieuwe kleur aanmaak (PMS 172), en ik importeer een gewoon zwartwitte TIFF, en ik de achtergrondkleur van dat kader dan aanpas naar PMS 172, komt dit dan bij de drukker er net zo uit als op het beeldscherm? Als ik er namelijk een PDF van maak dan ziet het er heel raar uit. Ik lever weliswaar gewoon het Quark-bestand aan bij de drukker, maar de PDF maakt me wel ongerust.

3. Zelfde als vraag twee, maar dan als je de kleur van de (zwartwitte) afbeelding in Quark aanpast naar PMS 172. Kan dat ook zonder problemen?

Bijdrager
    Richele

1. een duotone sla je op asl eps, als je hem daarna importeert in Xpress maakt deze zelf de pms kleur aan. vergeet echetr niet de rasterhoek van die nieuwe pms kleur te veranderen van zwart naar cyaan of magenta

2. ja, asl je zwart “gewoon” op overdukken staat wel. dat het er in pdf vreemd uitziet wil niet alles zeggen, Als je het niet vertruwd kijk dan in Acrobat pro welke kleuren er allemaal in het document zitten of draai je bestand eens kleurgeschedien uit (kan ook in Xpress)

3. ja, zie ook 2

Bijdrager
    Richele

1. een duotone sla je op als eps, als je hem daarna importeert in Xpress maakt deze zelf de pms kleur aan. Vergeet echetr niet de rasterhoek van die nieuwe pms kleur te veranderen van zwart naar cyaan of magenta omdat je anders op het scherm wel een mooie duotone krigt, maar in drukwerk niet.

2. ja, als je zwart “gewoon” op overdrukken staat wel. dat het er in pdf vreemd uitziet wil niet alles zeggen, Als je het niet vertruwd kijk dan in Acrobat pro welke kleuren er allemaal in het document zitten of draai je bestand eens kleurgeschedien uit (kan ook in Xpress)

3. ja, zie ook 2

Bijdrager
    alaska

dank!!
    waar kun je die rasterhoek (van de PMS) aanpassen? en naar welke waarde?

Bijdrager
    Roberta
    ”Richèle”

1. een duotone sla je op asl eps, als je hem daarna importeert in Xpress maakt deze zelf de pms kleur aan. vergeet echetr niet de rasterhoek van die nieuwe pms kleur te veranderen van zwart naar cyaan of magenta

Dat is niet strikt noodzakelijk. Bij onze RIP geven we de rasterstand per kleur aan, en deze wordt in de hele job toegepast. De meeste moderne belichters werken zo.

Let ook op de spelling van de kleur die je gebruikt, en pas die consequent toe in alle programma’s.

Bijdrager
    fozzy

Rasterhoeken aanpassen in Photoshop:

Afdrukken met afdrukvoorbeeld aanklikken onder Bestand, dan links onder het paginavenster naar uitvoer, en daar kan je de knop raster aanvinken, hier kan je de rasterwaarden/rasterhoeken per kleur aanpassen.

Zorg wel dat de PMS waarden van je Duotoon in Photoshop en Xpress dezelfde naam hebben, anders lukt het niet met uitdraaien.

Bijdrager
    John MacinRow
    ”alaska”

dank!!
    waar kun je die rasterhoek (van de PMS) aanpassen? en naar welke waarde?

Uiteraard niet in PhotoShop (fozzy) maar in QXP. De dominante kleur (in dit geval Zwart) laat je in de standaard hoek van 45 graden staan. Onder Wijzig > Kleuren > (nieuw of wijzig) kun je als het een steunkleur is, aangeven in welke ‘CMYK’ hoek de andere kleur moet staan.
    Basisregel is dat je de Steunkleur de rasterhoek meegeeft die lijkt op de het equivalent van die kleur in CMYK: Een groene of blauwe steunkleur: Cyaan, rood paars: Magenta etc. Bij meerdere steunkleuren kies je de Yellow hoek als laatste (tussen de dominante hoek en Yellow zit 15 graden verschil, wat de kans op moiré groter maakt).
    Leuk Richèle dat je (nog) weet hoe dit moet. (De echte DTPer).
    Roberta dat jullie keurig in de RIP steunkleuren in juiste hoeken zetten is prima, maar ik zou toch iedereen aanraden dit zelf te doen, voor het geval dat.

Mijn vraag, hoe doe je dit in Indesign, of kan dit niet?
    (Net zoals je in Indesign een grayscale tiff geen (steun-)kleur kunt geven, bij Adobe is de wereld CMYK)

Bijdrager
    macmickey2

Eeuh in InDesign kan je zeker wel een grayscale tiff een steunkleur geven. Denk wel goed aan het verschil tussen het zwarte en het witte pijltje..:wink:

Ook rasterhoeken en standen kan je in InDesign manipuleren via inktbeheer.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.