9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    maxmeijer

Dreamweaver CS5 vraag. Template opdelen naar verschillende pagina's

Ik heb een template gedownload als basis voor mijn eigen website. Nu is alles op 1 pagina maar wil de onderdelen in aparte pagina’s hebben zodat ik de pagina’s individueel in dreamweaver kan aanpassen en teksten of andere zaken toevoegen.

Ik ben pas een week begonnen met dreamweaver uit te zoeken maar het lukt me niet om het op te delen. Krijg foutmeldingen of ik kan niet doorlinken naar de pagina’s die ik heb aangemaakt.

Mijn site staat nu wel online maar nog in de oude versie dat alles op 1 pagina staat.

http://www.marten.maxmeijer.eu

Graag jullie hulp, als er mee info nodig is laat het dan even weten.

Alvast bedankt

Bijdrager
    websania

Template is bedoeld om de groffe lijnen van je website voor al je pagina’s gelijk te houden. Je maakt een template die het delen van het uiterlijk en de indeling van iedere pagina van je site bevat. De kracht hiervan is dat wanneer je nu bedenkt dat je een wijziging van een specifiek deel van je site op iedere pagina wil doorvoeren, je alleen de template hoeft aan te passen.

Als iedere pagina een eigen template moet hebben dan is het hele effect van het gebruik van templates weg en kun je makkelijker zonder templates werken.

Bijdrager
    maxmeijer

Dus ik kan de site die ik nu heb niet opdelen in meerdere pagina’s?

Bijdrager
    websania

Zeker wel; je moet de items van je site die op iedere pagina hetzelfde zijn vastleggen in de template en de rest wordt dan “veranderbaar”. Je wijzigt overigens de template dus niet meer, maar de pagina’s.

Andere vraag: waarom maak je er geen dynamische site van, dus database gestuurd? Dan heb je één pagina nodig voor het weergeven van de content van de diverse pagina’s, die afhankelijk van waar iemand zich bevindt op de site, uit de database wordt opgehaald.

Bijdrager
    maxmeijer

je moet de items van je site die op iedere pagina hetzelfde zijn vastleggen in de template en de rest wordt dan “veranderbaar”. Je wijzigt overigens de template dus niet meer, maar de pagina’s.

Hoe doe ik dat?:)

waarom maak je er geen dynamische site van, dus database gestuurd? Dan heb je één pagina nodig voor het weergeven van de content van de diverse pagina’s, die afhankelijk van waar iemand zich bevindt op de site, uit de database wordt opgehaald.

Lijkt mij een goede optie, is dit moeilijk om te realiseren voor een amateur? ik kan het database opzetten vanuit mijn webhosting opties, maar dan?

Bijdrager
    maxmeijer

Door veiligheidsredenen is de poort 3306 voor de database dichtgezet op onze firewall. Het is helaas niet mogelijk om de database rechtstreeks vanaf uw computer of vanaf een andere website te benaderen. De database dus alleen benaderen vanaf uw eigen website.

Krijg ik als opmerking, is dit normaal?

Bijdrager
    websania

Dat is allemaal niet “even” uit te leggen; koop een goed boek over Dreamweaver en dan kom je een heel eind.

Een dynamische website wordt vaak gemaakt met de combinatie PHP/MySQL. Je zou de database moeten kunnen benaderen met PHPMyAdmin; zul je in de gegevens van je provider moeten opzoeken hoe je daarbij moet komen. Dan is nog de vraag of je weet hoe je een dergelijke database in elkaar moet zetten en of je programmeerkennis hebt om in PHP te programmeren.

Kortom: ik zou een boek kopen over Dreamweaver (heb ik ook gedaan, al een hele tijd geleden) Kijk bijvoorbeeld eens op de site van computercollectief.

Succes!

Bijdrager
    MouseMighty

Er zit in alle Adobe software ook een Help functie. Daarbij heb je ook nog eens ondersteuning. Als amateur Dreamweaver aanschaffen is wel een beetje “overdone” en duur.

Bijdrager
    maxmeijer

Ik zit in de boeken en een dvd cursus. Dus komt op gang. Dreamweaver heb ik te leen van een vriend van mij. Dus kosten heb ik niet.

Dreamweaver moet toch voor amateurs ook te doen zijn om een website te maken?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.