8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    macsiem

Draaien in iPhoto onscherp?

In iPhoto kan je in’ Bewerk’ een foto enigszins draaien. Dit is handig wanneer b.v. de horizon wat scheef op de foto staat en niet geheel horizontaal.
    Ik heb het idee dat na dit draaien de foto minder scherp is dan het origineel. Mogelijk is het maar een idee, maar het geeft toch een minder scherpe indruk.
    Willen jullie dat ook eens proberen en kijken of de gedraaide (soms maar een paar graden) foto ook bij jullie het idee geeft wat minder scherp te zijn? Ik kan me niet goed voorstellen dat dat zo zou zijn, echter de gedraaide foto wordt wel opnieuw opgebouwd en mogelijk is dat toch een oorzaak?

Moderator
    unSOUND

Van draaien wordt je foto altijd ietsjes onscherper, in welk programma je dat ook doet.

Bijdrager
    iJeroen

Inderdaad. Maar zo veel scheelt het toch niet?

Bijdrager
    macsiem

Kan je dat dan weer op het oude niveau brengen in Bewerk > Pas aan en dan Scherpte?

Bijdrager
    macsiem
    ”iJeroen”

Inderdaad. Maar zo veel scheelt het toch niet?

Het schelt in ieder geval zoveel, dat het mij zelfs op het scherm opvalt.

Bijdrager
    iJeroen
    ”macsiem”

Kan je dat dan weer op het oude niveau brengen in Bewerk > Pas aan en dan Scherpte?

Je kan het proberen, maar meestal wordt de foto er niet mooier op, alleen wat ‘korreliger’.

Bijdrager
    CedricH
    ”macsiem”

Het schelt in ieder geval zoveel, dat het mij zelfs op het scherm opvalt.

Ik heb de indruk dat het enkel zo is als je ze gewoon bekijkt, in full screen worden ze weer scherper weergegeven bij mij.

Bijdrager
    themacs

Ik denk dat het ook van het origineel formaat afhangt: ik neem en bewerk men foto’s altijd in RAW, ik heb nog nooit spontaan onscherpte vastgesteld na een paar graden draaien. Maar ik kan me voorstellen dat in JPG sneller onnauwkeurigheden optreden.
    Maar akkoord dat na bewerking altijd een kwaliteitsverlies optreedt of je het nu ziet of niet.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.