13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:
    Bijdrager
    Ensemble

Draai ik nu op 32 of 64 bit?

Dag allen,

Ik heb een 12 core Mac Pro en draai veel muziekapplicaties zoals Logic en Ableton Live. Nu heb ik veel (24GB) ram op mijn bak zitten en wil graag zien of ik nu in 32 of 64 bit wrk. Wellicht een hele stomme vraag/opmerking maar waar kan ik dit in een oogklap zien?

Dank weer.

Ens

Bijdrager
    fred44nl

in Activiteitenweergave heb je een kolom Soort.

Bijdrager
    Ensemble

Ok dank Fred.

Bij sommige applicaties staat 64bits en bij anderen niets. Ik neem aan dat niet alles op 64-bits kan draaien maar dat mijn systeem in ieder geval op 64-bits draait?

Dank en groet

Bijdrager
    iNicky

Dat kun je zien aan wat er achter ‘kernel_task’ staat.

Bijdrager
    fred44nl

de kernel, het hart van het OS, is tegenwoordig 64-bits, in ieder geval in Mountain Lion.
    niet alle software is 64-bits.
    daarom kan er ook 32-bits software gebruikt worden.

Bijdrager
    Ensemble

Beste Nicky, daar staat niets. Draai ik dus toch op 32 bits?:-)
    Ik heb net een commando gevonden om in terminal op 64 bit op te starten. Even kijken of er dan achter “kernel task’ wél 64-bits staat.

Dank weer.

Bijdrager
    daduk

..en ja hoor opnieuw opgestart met de code in terminal en nu staat er 64-bits achter ‘kernel task’.

Moderator
    Strifer

Als er niets achter staat is het inderdaad 32-bits, als het 64-bits is staat er 64-bits achter.

Bijdrager
    Toine van rijthoven

Een snelle manier om te zien of je 32 of 64 bit draait is in terminal het commando ‘uname -m’ te typen.
    Als er x86_64 staat draai je op 64 bits, anders staat er i386

Moderator
    unSOUND
    Ensemble op 01 september 2012

Ik heb net een commando gevonden om in terminal op 64 bit op te starten. Even kijken of er dan achter “kernel task’ wél 64-bits staat.

daduk op 01 september 2012

..en ja hoor opnieuw opgestart met de code in terminal en nu staat er 64-bits achter \’kernel task\’.

Blijkbaar krijg je van 64-bits draaien ook een andere forumnaam…:wink:

Maar de Kernel opstarten in 64-bits heeft weinig meerwaarde. Het kan zelfs averechts werken omdat niet alle onderliggende software dan nog compatible is… Anders hadden ze dat wel gedaan.

Moderator
    Strifer

Die van mij loopt op 64-bits, maar ik kan me niet herinneren dat ik dat ooit zo ingesteld heb… Ik heb er ook geen last van en mijn 32 bits processen lijken prima te lopen.

Bijdrager
    Ensemble

@unsound grappig, tja dat krijg je dan in de loop der jaren;)

Enige reden waarom ik op 64 bit wil draaien is omdat ik heb begrepen dat ik dan meer ram kan gebruiken en ram is wat al die samples die ik gebruik tijdens het muziek maken lusten.

Moderator
    unSOUND

Maar dat heeft niks te maken met het 64 bits draaien van de kernel, dat gaat puur om het 64 bits draaien van het programma. Dat commando slaat op de kernel.

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.