6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    Dbakker

Draadloze cliënt zonder wachtwoord toevoegen?

Hoi allemaal,

Ik bezit sinds lange tijd een Timecapsule 2e generatie.
    Sinds lange tijd zit ik met de volgende vraag:
    Hoe voeg is draadloze cliënts toe zonder dat er een wachtwoord ingevoerd wordt. (Uiteraard is mijn netwerk wel beveiligd)

De gebruikshandleiding van de TimeCapsule lijkt duidelijk.

1. Open het airportconfiguratieprogramma
    2. Druk op handmatig configureren
    3. Ga naar de menubalk en selecteer ‘basisstation’ -> ‘voeg draadloze cliënten toe’
    4. Ik krijg dan keurig een menuutje met daarin de mogelijkheid voor een pincode of eerste aanmelding…

Maar dan?…
    Geen van mijn draadloze apparaten doet ook maar enige suggestie voor een pincode, geeft enig inlogmenuutje oid.
    De handleidingen zwijgen vanaf dat moment ook in alle talen….

Wie kan mij in kleine stapjes uitleggen wat ik dan moet doen.

Alvast bedankt voor jullie uitleg.
    Douwe-Jan

Bijdrager
    TRML

Wat jij wil zal niet gaan werken, bij beveiligde draadloze netwerken zal je altijd vanaf het draadloze apparaat een wachtwoord moeten invullen. Ook als je het MAC adres in je Airport ingeeft, zo zit het nu eenmaal in elkaar.

Bijdrager
    Dbakker

Hmmm… da’s gek.
    Dan snap ik de onderstaande tekst uit de TimeCapsule gebruikshandleiding helemaal niet meer…

Draadloze clients zonder wachtwoord het netwerk laten benaderen
    Als uw netwerk is beveiligd met een wachtwoord via WPA Persoonlijk of WPA/WPA2 Persoonlijk, kunt u draadloze clients toegang tot uw netwerk verlenen zonder dat deze een wachtwoord voor het netwerk hoeven op te geven. Wanneer u toestaat dat een client kan inloggen op uw netwerk, worden de naam van de client en het draadloze MAC-adres (of AirPort-ID) opgeslagen in de toegangscontrolelijst totdat u de client uit de lijst verwijdert. U kunt 24 uur toegang verlenen. Na deze tijd kan de client niet meer inloggen op uw netwerk. Als u een client toegang tot uw draadloze netwerk verleent, hoeft de client het netwerkwachtwoord niet op te geven.
    Een client toegang tot het netwerk geven zonder dat het netwerkwachtwoord hoeft te worden ingevoerd
    1 Open AirPort-configuratieprogramma, selecteer de Time Capsule en kies vervolgens ‘Handmatige configuratie’ uit het Basisstation-menu. Geef, indien nodig, het wachtwoord op.
    2 Kies ‘Voeg draadloze clients toe’ (Mac) of ‘Draadloze clients toevoegen’ (Windows) uit het Basisstation-menu.
    3 Stel in op welke wijze clients inloggen op het netwerk:
    – Selecteer ‘PIN-code’ om de achtcijferige code in te stellen die clients moeten
    opgeven om toegang tot het netwerk te krijgen.
    – Selecteer ‘Eerste poging’ om toegang te verlenen aan de eerste client die op het netwerk probeert in te loggen.

Terwijl de Time Capsule wacht op het inloggen door een client, brandt het blauwe LED-lampje.
    Selecteer ‘Beperk toegang van client tot 24 uur’ (Mac) of ‘Toegang van client beperken tot 24 uur’ (Windows) als u slechts één dag toegang tot uw netwerk wilt toestaan.
    Als u deze optie niet selecteert, heeft de client toegang totdat u de client uit de
    lijst verwijdert.

Bijdrager
    TheBigZ
    Bijdrager
    Dbakker

Hmmmm…
    Eventjes voor de duidelijkheid:
    Bij mij draait al jaren een gastnetwerk in m’n TimeCapsule, maar de functionaliteit met wachtwoord en Mac-adres is ondermaats. Nadeel is immers dat ik altijd ook het mac-adres moet weten van m’n gast.
    Nu geeft de handleiding een mogelijkheid om gebruik te maken van een 8-cijferige PIN-code (-niet zijnde ‘het wachtwoord’-) of het Automatisch binnenhalen van het Mac-adres op eerste verzoek. Je vindt deze optie stevig verstopt in de menubalk onder ‘basisstation’ (4e item rechts van het Applelogo op je menubalk) -> ‘voeg draadloze clients toe…’ wanneer je het Airport Configuratiescherm als actief scherm in gebruik hebt.

Misschien moet ik de vraag anders stellen.

Ik zou graag willen dat mijn gasten hun mac-adres niet aan mij op hoeven ingeven, geen wachtwoord hoeven in te typen maar met de bovenbeschreven PIN-code kunnen inloggen. Precies zoals dit citaat uit de gebruikershandleiding aangaf (zie ook mijn eerdere reactie):

Citaat:
    …Als uw netwerk is beveiligd met een wachtwoord via WPA Persoonlijk of WPA/WPA2 Persoonlijk, kunt u draadloze clients toegang tot uw netwerk verlenen zonder dat deze een wachtwoord voor het netwerk hoeven op te geven….
    ….Terwijl de Time Capsule wacht op het inloggen door een client, brandt het blauwe LED-lampje….

Vraag:
    Hoe krijg ik voor elkaar dat de gast een PIN-code gebruikt om in te loggen en het blauwe LED-lampje op mijn Time Capsule gaat branden?

Bijdrager
    SunKeeper

Voor het eerst dat ik dit ontdek. En ik heb toch al een behoorlijke tijd wat AirPorts hier staan.:eek:

Ik denk dat ik het morgen even voor je kan uittesten. Ik weet alleen niet zeker of ik tijd heb.:smile:

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.