15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Steve_pp

Draadloos netwerk opstelling (oa apple tv)

Beste experts,

Ik heb een simpele vraag en ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.
    Welke setup is in de volgende situatie het best als ik in heel het huis (begane grond, verdieping en zolder) een goed draadloos signaal wil hebben voor oa apple tv, ipad en iphones met het liefst 1 netwerk?:

Ik ben duidelijk geen expert, dus hoop op goede tips.

Huidige situatie:
    meterkast: ziggo ubee modem (oude versie)
    meterkast: Belkin n+ router
    begane grond: apple tv
    verdieping: imac
    verdieping: tp-link router (bekabeld aan belkin router)
    ziggo-modem en imac zitten gekoppeld aan de routers
    ik heb nu 2 wifi netwerken en loop nog geregeld tegen het probleem aan dat de apple tv niet lekker streamt.

Over een tijdje verhuist de imac naar zolder en dan ben ik bang dat het streamen helemaal niet lekker lukt.

Kabels kan ik vanuit de meterkast doortrekken naar zowel verdieping als zolder, maar niet naar de woonkamer

Moet ik bijvoorbeeld de routers anders instellen of in de toekomst bijvoorbeeld een airport express/extreme aanschaffen?

Bijdrager
    TouTje

Als je 2 wifi netwerken hebt denk ik dat je je routers anders in moet stellen. Probeer eens om de tp-link router in brugmodes te zetten. dat moet in ieder geval het probleem van 2 wifi netwerken oplossen

Bijdrager
    SunKeeper

Om het volledig stabiel te krijgen heeft het eigenlijk wel de voorkeur om op Apple routers over te stappen.

Dat wil niet zeggen dat het met een andere merk niet goed werkt, alleen het gemiddelde probleempatroon geeft wel aan dat dan vaak de stabiliteit te wensen overlaat. Een beetje van, soms werkt het wel, andere keren matig en/of valt het tijdelijk uit of is er ineens bijna geen bandbreedte meer waardoor je streaming vertraagd of uitvalt.

De vraag is alleen of je qua budget de mogelijkheid hebt om een AirPort Extreme aan te schaffen.
    (€ 199,-)
    Daarmee ben je dan direct klaar. Plaats de AirPort Extreme op de eerste verdieping en verbind je iMac met een Ethernetkabel. Zowel wanneer die op de eerste verdieping staat als op zolder. Als ik je tekst goed begrijp kan dat draadloos of bekabeld, die laatste heeft de voorkeur.

Je hebt dan door het hele huis goede dekking met je mobiele iDevices en ook de Apple TV kan een goede verbinding opzetten. Met één router heb je dan ook direct maar één netwerk.

Bijdrager
    Steve_pp

Ja, ik zal ’s kijken of dat lukt met die bridge-modus…. Laatst mee zitten klooien, maar toen deed internet op de imac het niet eens meer (geen ethernet-verbinding).
    Het loopt nu als volgt:
    hoofdaansluiting naar belkin router die verbonden staat (kabel) aan ziggo modem, ethernet kabel van belkin naar tp-link router en deze zit weer verbonden (kabel) aan imac

En 199,- voor airport extreme? Tja, als ik dan “zekerheid” heb dan zal ik da =t zeker in overweging nemen. Scheelt ergernis als je een film streakt die dan na anderhalf uur plots niets meer doet.
    En express is voor deze oplossing net niet goed genoeg?

Bijdrager
    SunKeeper

Waarom ik de Express niet aanraadt, is omdat deze een generatie eerder 802.11 heeft. (namelijk N i.p.v. AC)
    Het risico bestaat dan dat je niet in je hele huis dekking hebt. (al weet ik niet precies hoe groot je huis is in ruwe meters omtrek)

Door het platte ontwerp zijn de antennes ook minder krachtig. De AirPort Extreme heeft meer antennes en kan daardoor beter het signaal sterk uitzenden. Twee Expressen werkt ook, maar zijn weer even duur als één Extreme.

Bijdrager
    r.heijma

Houd ook rekening met de buren. Die hebben misschien ook draadloos internet en dan misschien op de kanalen die jij ook gebruikt.
    Het is namelijk aardig vol in ons kleine kikkerland.
    Er zijn al een aantal draadjes hierover in dit forum dus zoekt en gij zult vindt.
    Keyword : istumbler

Bijdrager
    Steve_pp

Uhm, huis is zo’n 12mtr lang en 5,5mtr breed en hoogste punt (zolder) is denk ik zo’n 11 mrt hoog, maar in die punt zit ik nooit haha.

En over kanalen? Routers staan op automatisch kanaal kiezen.

Bijdrager
    JJmac

Heb hier de nieuwe Time Capsule en het bereik is goed ook op zolder.
    De WiFi is sterk verbeterd, en de snelheid ook, ik heb er 245 euro voor betaald.
    Ik zou kijken welke kanalen de buren zitten, je kan de alt en op het waaiertje drukken dan kun je zie wie op welk kanaal zit
    Probeer het kanaal te vinden wat vrij is..

Bijdrager
    Steve_pp

Het verschil tussen time capsule en airport extreme is dat er een harde schijf inzit toch? Verder hetzelfde apparaat?
    Ik neig toch om een extreme of tc aan te schaffen, maar dan wil ik wel zeker weten dat ik dan geen problemen heb/krijg.

Wat is dan de beste manier om het aan te sluiten?
    hoofdaansluiting meterkast —> ziggo modem —> kabel naar verdieping —> extreme/tc —-> kabel naar iMac op zolder

Bijdrager
    fred44nl
    Steve_pp op 17 januari 2014

Het verschil tussen time capsule en airport extreme is dat er een harde schijf inzit toch?

klopt, min of meer hetzelfde apparaat.
    http://www.apple.com/nl/compare-wifi-models/

hoofdaansluiting meterkast —> ziggo modem —> kabel naar verdieping —> extreme/tc —-> kabel naar iMac op zolder

helemaal goed:)
    AE of TC instellen op “maak netwerk aan” èn brugmodus, d.w.z. als de ziggo als router blijft werken.

Bijdrager
    SunKeeper

Nee, ziggo-apparaat is een modem, als ik het goed begrijp. (zie startpost) Daarom staat er een losse router achter.

De AirPort Extreme heeft ook de mogelijkheid om USB-schijven aan te sluiten.
    Biedt dezelfde functionaliteit, alleen kun je zelf kiezen wanneer je wat eraan hangt en hoe groot. Ook meerdere schijven via een USB-hub met eigen voedingsadapter die je ertussen plaatst.

Bijdrager
    Steve_pp

Ik heb de Ubee evm3200 (zonder wifi)…..
    is die nieuwe versie (evw3200 wifi) beter? of maakt dat voor mijn situatie niet zoveel uit?
    en heb ook nog weleens gelezen dat je door ziggo iets uit moet laten schakelen

Bijdrager
    JJmac

@sunkeeper op de TC kan ook een USB schijf worden aangesloten.

Bijdrager
    SunKeeper

Weet ik, alleen geeft het nogal een prijsverschil.

Dat is met name belangrijk als je niet zeker weet of je de (netwerk)harddisk nodig gaat hebben. Uit die hoek had ik het bekeken in dit geval van de TS.
    Overigens zijn de prijzen sinds de AC-upgrade wel iets dichter naar elkaar toegekropen. Externe harddisk dalen aan de andere kant ook weer in prijs.

Bijdrager
    Steve_pp

Nog even een extra vraag:
    Wat zouden jullie aanraden?
    Optie1: airport extreme op verdieping
    Optie2: airport extreme begane grond en airport express op verdieping of zolder
    Optie3: airport express begane grond en airport express op verdieping of zolder
    Optie4: een andere oplossing

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.