18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    kvnieuw

Draadloos netwerk op appartement

Beste,

Ik ga binnenkort met 4 vrienden intrekken in hetzelfde appartement, 2 personen in het gelijkvloers en 2 personen in het dakappartement (vierde verdiep).

Nu willen we ons internetabonnement delen met 4 maar het zit zo, elk appartement heeft een individuele telefoonlijn (ADSL lijn) die aankomt. Dus zegt de provider dat het niet mogelijk is om met twee routers via deze lijnen en hetzelfde abonnement te werken. We hebben te maken met een netwerk met zowel PC’s als Apple Computers.

Nu vraag ik mij af wat de beste optie is om te doen:

– Router plaatsen beneden en kabel doortrekken naar boven en nieuwe router plaatsen?
    – Twee abonnement aangaan aangezien er geen verder mogelijkheid is..
    – Wifi extender plaatsen (maar er bevinden zich wel 3 verdiepingen tussen ons in… lukt dit dan nog?)
    – Ander alternatief?

Ik ben nieuw op dit forum en heb reeds wat doorgelezen over netwerkbereik uitbreiden en dergelijke maar nog weinig relevants tegenkomen voor deze situatie. Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt voor jullie inbreng,
    Kenneth

Bijdrager
    valandil

Goedenavond.

Als het mogelijk is zou ik een kabel trekken.
    Je hangt bij de eerste een wifi router.
    plugged hier de kabel in die naar boven loopt. plugt die daar in de volgende wifi router zo heb je 2 netwerken met een minimaal verlies (in de routers zou je dan ook nog kabel kunnen pluggen voor bedraad netwerk als die wens er is).

In princiepe moet een sterke wifi router wel door 3 verdiepingen heen kunnen.
    Maar zou toch voor de keuze gaan die ik net aangaf.

Bijdrager
    valandil

Zie geen edit knop.
    Wou nog even toevoegen zo heb ik het zelf ook opgelost met mijn huisgenoot.
    Zijn wifi ontving ik vrij zwak waardoor dat de snelheid erg drukte.
    Toen heb ik een kabel getrokken en nog een routeer neergehangen en het werkt prima op volle snelheid.
    (nu zonder verlies)

Bijdrager
    b.a.j.koopman

Zie geen edit knop.

Met de muis op je avatar > pijltje > bewerk

Bijdrager
    iPhonefans

Kvnieuw

Het klinkt als een ouder huis. Deze hebben vaak geen betonnen verdiepingen, maar van hout.
    Beton en met name het staal erin en dubbelglas beperken het bereik van je Wifi enorm.

Ik zou het uitproberen en zodat je niet direct teveel kosten maakt.

Probeer het met een goede (sterke) Wifi-router beneden en kijk wat het bereik boven is.
    Heb je geen bereik, zet dan de router boven en meet het signaal beneden.
    Probeer de router op verschillende plekken te plaatsen, bv in het trappengat. Misschien kan/mag je het ook halverwege plaatsen.

Is het signaal echter op het kortste punt hoe dan ook te zwak, dan helpt een range-extender ook niet. Deze heeft ook gewoon het signaal nodig om het te kunnen versterken.
    Dan zul je dus een kabel moeten trekken en boven opnieuw een router moeten plaatsen.
    En als je toch een kabel trekt, trek er dan gelijk een dunne telefoonkabel bij, dan kan je ook het telefoonabo delen (met ieder een eigen isdn-nummer).

Ook een optie is de tussenburen erbij te betrekken. Misschien kan je hun signaal oppakken of zelfs met 4 verdiepingen de router delen.

Bijkomend voordeel van het delen is dat je ook je eventueel -en dan een goede- printer kan delen en b.v. je back-up schijf (time-machine voor Apple gebruikers).
    Bedenkt wel dat je met een router de bandbreedte deelt, dus als er één een zware gebruiker is, dan zullen de anderen dat mogelijk merken (afhankelijk van de router).

Dus genoeg uit te proberen.

Suc6

(ps zelf heb ik een Apple extreme, groot bereik en geschikt voor 50 gebruikers. Ik heb 50mb input en ook 50mb Wifi output).

Bijdrager
    iPhonefans

@b.a.j. Koopman
    Weet je ook hoe dat op een iPad werkt?

Bijdrager
    TheBigZ

Weet je ook hoe dat op een iPad werkt?

Met je vinger (midden) op je avatar drukken –> Bewerk

Bijdrager
    TheBigZ

Nu vraag ik mij af wat de beste optie is om te doen:

Dit.

Router plaatsen beneden en kabel doortrekken naar boven en nieuwe router plaatsen?

Bijdrager
    valandil

Inderdaad eerst met 1 proberen scheelt kosten als het lukt, wil het niet kan je altijd met 2 aan de gang

Bijdrager
    Ir.Bob

Bij voorkeur hoeft er maar één router te zijn. En dan (als het signaal te zwak is) twee access points. Tegenwoordig hebben access points vaak een router geïntegreerd (of andersom), zet dan de tweede router op ‘brug modus’. Anders zet je twee aparte netwerken op, en kun je geen bestanden met elkaar delen.

Lid
    lEl

Wat is de bedoeling van de setup? 1 groot wifinetwerk maken voor iedereen (met de privacy issues van dien) of ieder zijn eigen wifinetwerk met een gedeelde internetlijn

Bijdrager
    kvnieuw

Bedoeling is dus om zowel op het bovenste verdiep als het gelijkvloers via hetzelfde abonnement te werken zodat we kosten kunnen sparen.

Er gaat reeds een telefoonlijn naar elk appartement. Dus kunnen we eventueel zo tewerk gaan:

– Router plaatsen op gelijkvloers met telefoonlijn van dit appartement
    – De telefoonlijn die reeds geplaatst is, in een gemeenschappelijke ruimte op het gelijkvloers, aansluiten op de router op het gelijkvloers en die lijn dan in het dakappartement verbinden met de tweede router

(- en om bestandsdeling te garanderen die tweede router op brug modus zetten? )

Zie ik het correct?

Alvast bedankt voor de vele reacties.

Lid
    lEl

ja lijkt me een goede oplossing zo, een tip: er zijn goedkope belkin routers te kopen die prima als access point kunnen dienen; die hebben een “access point mode”. Dat wil zeggen dat als je dat aanklikt hij zichzelf instelt als access point, alle onnodige services stopt en volledig in brug draait zonder dat je er veel voor hoeft te doen.

Bijdrager
    iPhonefans

Nee, dat is niet goed. Een router is geschikt voor data, een telefoonaansluiting voor spraak. Adsl is spraak en data wat je huis binnenkomt, het gaat om de kabels in het huis. Je zult ook zien dat in je adsl kastje spraak en data aparte uitgangen hebben en worden gesplitst. Dus een telefoonkabel op je router aansluiten gaat gewoon niet werken, tenzij je utp kabels in je huis hebt (dat is voor spraak en data), dan gaat het wel werken. Anders moet je echt een data-kabel trekken.
    De reacties over access-points, het komt allemaal op hetzelfde neer, is het signaal sterk genoeg dan werkt alles, zoniet, dan gaat nix werken.

Bijdrager
    iPhonefans

Je moet de 2e router als extender/slave van de eerste maken op hetzelfde Wifi-netwerk, dan deel je automatisch alles. Configureer je het apart, dan zal je niets delen -gelukkig maar-.

Bijdrager
    iPhonefans

@thebigz
    Thanx
    Moest wel ff uitzoeken dat je eerst open moest kiezen en dan bewerk, maar het werkt

Bijdrager
    kvnieuw

Ok, nuttige opmerking dat dit een UTP kabel moet zijn. Maar ik denk dat er slechts één kabel naar boven getrokken wordt per appartement, dus dit zal dan wel een UTP zijn?

Bijdrager
    iPhonefans

Ik denk dat het tijd wordt dat je zelf wat dingen gaat uitzoeken.
    Ik neem ook aan dat het huis geschilderd is, maar vraag me niet welke kleur.
    If you get my point;-)

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.