14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    dborneman

Draadloos netwerk instellen met roaming

Vandaag eindelijk mijn nieuw airport express ontvangen om het hele netwerk opnieuw mee in te delen!

Huidige setup was:
    – Modem -> Router 1: Eminent -> Router 2: D-Link -> Router 3: Time Capsule

Erg omslachtig en ik kon de beveiliging ervan niet goed open zetten op sommige poorten daarom wou ik nu een WDS netwerk opzetten op deze manier:
    – Modem -> WDS netwerk met:
    – Primair Time Capsule
    – Secundair Airport Extreme

Er staan redelijk wat handleidingen online en heb deze dan ook allemaal gelezen, met Apple gebeld en nog kom ik er niet uit! Hoe?

Waar je normaal bij draadloze modus kunt kiezen voor WDS (zoals op mijn time capsule ingesteld) kan dit bij de nieuwe Airport Extreme die ik heb ontvangen niet. Je hebt te maken met een draadloos netwerk op twee kanalen (2.4 en 5 Ghz) alleen vraag ik me af of dit mag uitmaken?

Weet iemand hoe je op de nieuwe Airport Extreme WDS kunt instellen want mij lukt het niet!!:-(

Bijdrager
    Rolf

Heb ik vorige week hetzelfde gehad. WDS was in eerste instantie niet als optie zichtbaar op de Express.

Je moet beiden invullen (in mijn geval Extreme ipv Capsule) met ieders correcte Mac adressen. IN de Capsule geef ja dan aan dat ie een WDS moet vormen. Apparaten nieuw laten opstarten, en wellicht ook Airport config programma, en vervolgens kun je bij de Express WEL kiezen voor de WDS optie, en dan als remote opgeven.

Tikkie onlogisch wellicht (eerst niet WDS aangeven, en pas daarna wel), maar als ik me goed herinner ging het bij mij op die manier.

succes

Bijdrager
    dborneman

Hoe had jij de apparaten met elkaar verbonden gewoon draadloos bij elkaar gezet? Ik had mijn Extreme aangesloten op mijn timecapsule en de kabel dan in de WAN poort van mijn extreme gedaan. Vervolgens meerdere malen opnieuw opgestart en nog werkt het niet. Tevens heeft de extreme twee airport ID’s (1x 2.4 en 1x 5 Ghz) die heb ik beide opgegeven op mijn time capsule en time capsule ingesteld als primair station.

Bijdrager
    iDuck

WDS heb je met deze nieuwe Airports helemaal niet meer nodig.

De TimeCapsule instellen zodat alles werkt naar je eigen zin. De optie uitbreiding netwerk toestaan aanklikken.
    De Extreme met de optie “breid netwerk uit” instellen.

Voordeel van deze manier is dat de verbindingssnelheid optimaal blijft. Bij het (oudere) WDS halveert de snlheid tussen 2 computers.

Dit kan alleen met de .n Airports.

Bijdrager
    Dbakker

Misschien is het handig wanneer je even aangeeft wat het doel van je netwerkopzet is.
    Wil je je zendbereik vergroten?
    Wil een een Mac omgeving creƫren?
    Wil je iTunes distribueren?
    Wil je … (vul maar in)
    Wellicht geeft dat een handvat voor advies.

Douwe-Jan

Bijdrager
    dborneman
    ”Dbakker”

Misschien is het handig wanneer je even aangeeft wat het doel van je netwerkopzet is.
    Wil je je zendbereik vergroten?
    Wil een een Mac omgeving creƫren?
    Wil je iTunes distribueren?
    Wil je … (vul maar in)
    Wellicht geeft dat een handvat voor advies.

Douwe-Jan

Ja inderdaad dat is misschien wel handig zal het even kort uitleggen. Ik heb nu trouwens inderdaad de Extreme boven draaien op brug modus (via ethernet verbonden want uitbreiden draadloos netwerk is geen optie, te ver), maar weet zelf niet heel goed de voordelen en nadelen hiervan ten opzichten van WDS.

Wat ik wil:
    – Mijn Synology NAS via het internet delen (eerst 3 routers met 3x beveiliging en ging hierdoor erg lastig)
    – Maximale Snelheid
    – Servers in bv. Games aanmaken en de poorten hiervan slechts 1x hoeven te forwarden
    – Roamen binnen mijn netwerk (1 groot netwerk)
    – De hardeschijf van de TC over het hele netwerk benaderen
    – De Synology ook over het hele netwerk kunnen benaderen

Kan dit alles ook m.b.v de brugmodus?

Bijdrager
    Dbakker

Yep, dat kan.

Internetrouter in DHCP modus zetten.
    Adressen laten verspreiden in 1 IP domein, bijvoorbeeld 10.0.1.2 – 10.0.1.200
    Internetrouter 10.0.1.1
    Vervolgens je Server (NAS) vast adres toekennen binnen dit domein. Bijvoorbeeld 10.0.1.33
    Internetrouter instellen op http -> poort 80 open naar 10.0.1.33 wanneer je daar een website hebt draaien.
    Hetzelfde geldt voor je gamecomputers. Bijvoorbeeld 10.0.1.44 etc. en daarvoor gameport doorverwijzen naar dat vaste adres.

De rest (indien nog nodig) incl. TC kun je gewoon in de brugmodus zetten en rechtstreeks met je internetmodem verbinden met UTP. Thats all.

Douwe-Jan

Bijdrager
    dborneman

Het enige wat in dit geval dus niet kan (als ik het goed begrijp) is roamen binnen 1 netwerk? Waar ik tevens last van heb is dat al mijn DHCP clients niet worden weergeven en ik er een aantal een vast ip adres wil toekennen.

Ik heb alles als volgt nu ingesteld:
    – Modem
    – TC (verbonden via PPOEE en WDS netwerk aanmaken (primair).
    – Airport Extreme (brugmodus verbonden via UTP en draadloos netwerk aanmaken)

Ik zal de instelling op de TC dan nog aanpassen echter op welke machine krijg ik dan de ip adressen uitgedeeld en heb ik weer te maken met 2 ranges?
    10.0.1
    10.0.2 bv?

Bijdrager
    Dbakker
    ”dborneman”

Het enige wat in dit geval dus niet kan (als ik het goed begrijp) is roamen binnen 1 netwerk? Waar ik tevens last van heb is dat al mijn DHCP clients niet worden weergeven en ik er een aantal een vast ip adres wil toekennen.

Ik heb alles als volgt nu ingesteld:
    – Modem
    – TC (verbonden via PPOEE en WDS netwerk aanmaken (primair).
    – Airport Extreme (brugmodus verbonden via UTP en draadloos netwerk aanmaken)

Ik zal de instelling op de TC dan nog aanpassen echter op welke machine krijg ik dan de ip adressen uitgedeeld en heb ik weer te maken met 2 ranges?
    10.0.1
    10.0.2 bv?

Waarom TC via PPOEE en niet gewoon via Ethernet met het modem via de WAN poort?
    Maak met je TC ook het draadloos netwerk aan.
    Vervolgens verbind je je TC via de LAN poort met je Airport Extreme in brugmodus.

Volgens mij ben je er daarmee.

Douwe-Jan

Bijdrager
    dborneman

Bedankt het werkt nu helemaal zoals ik het wil behalve dat alles 1 groot netwerk is maar dat is geen ramp!;-)

Waar ik nog wel last van heb is de DHCP clients! Hoe kan het dat die niet allemaal worden weergeven in de TC? Ik kan mijn NAS bijvoorbeeld niet terug vinden en zou voor de NAS graag een IP reserveren tevens zou ik het MAC adres hiervan niet weten! Iemand nog tips hoe ik dit voor elkaar kan krijgen anders wordt het morgen toch nog even Apple bellen:-)

Nogmaals erg bedankt voor de antwoorden tot nu toe!

Bijdrager
    Dbakker
    ”dborneman”

Bedankt het werkt nu helemaal zoals ik het wil behalve dat alles 1 groot netwerk is maar dat is geen ramp!;-)

Waar ik nog wel last van heb is de DHCP clients! Hoe kan het dat die niet allemaal worden weergeven in de TC? Ik kan mijn NAS bijvoorbeeld niet terug vinden en zou voor de NAS graag een IP reserveren tevens zou ik het MAC adres hiervan niet weten! Iemand nog tips hoe ik dit voor elkaar kan krijgen anders wordt het morgen toch nog even Apple bellen:-)

Nogmaals erg bedankt voor de antwoorden tot nu toe!

Mac adres NAS kun je terugvinden op de Case danwel in de regel in het instellingenmenu van je NAS.
    Het IP adres van je NAS moet je zo kiezen dat’ie buiten het waarschijnlijke bereik van de automatische lease valt.
    Adresuitgifte begint altijd bij de laagst mogelijke en vervolgens het daaropvolgende IP adres.
    Dus wanneer je kiest voor 10.0.1.200 en dan aftellend naar beneden dan zit je altijd goed.

Kijk voor roaming verder blz. 44 en 45 van deze bijlage.
    http://manuals.info.apple.com/n/AirPort-netwerken_opzetten_met_AirPort-configuratieprogramma.pdf
    Stel je e.a. als zodanig in dan heb je gewoon 1 groot netwerk. Ik zie je punt dan ook niet. Maar als het goed is kende je die al van een eerder topic.

Douwe-Jan

Bijdrager
    dborneman
    ”Dbakker”

Mac adres NAS kun je terugvinden op de Case danwel in de regel in het instellingenmenu van je NAS.
    Het IP adres van je NAS moet je zo kiezen dat’ie buiten het waarschijnlijke bereik van de automatische lease valt.
    Adresuitgifte begint altijd bij de laagst mogelijke en vervolgens het daaropvolgende IP adres.
    Dus wanneer je kiest voor 10.0.1.200 en dan aftellend naar beneden dan zit je altijd goed.

Wel jammer dat je alle MAC adressen etc. er zelf bij moet zoeken normaal gesproken had ik een client list waar ik gewoon een knop achter had ‘add’ en klaar was het werk. Klopt het trouwens dat als je een DHCP client toevoegd op een ip binnen de waarschijnlijke lease dat de lease deze gewoon overschrijd? Volgensmij had ik dit zojuist namelijk!;-)

”Dbakker”

Kijk voor rooming verder blz. 44 en 45 van deze bijlage.
    http://manuals.info.apple.com/n/AirPort-netwerken_opzetten_met_AirPort-configuratieprogramma.pdf
    Stel je e.a. als zodanig in dan heb je gewoon 1 groot netwerk. Ik zie je punt dan ook niet. Maar als het goed is kende je die al van een eerder topic.

Douwe-Jan

Het probleem is dat de instellingen niet overeen komen de nieuwe airport extreem maakt gebruik van 2 van 2 kanalen namelijk 1 voor de 5 ghz apparaten en 1 voor de 2.4 Ghz apparaten. Zal dit geen conflicten opleveren? Ik ga het nu toch gelijk even testen!:-)

Edit: Het roamen werkt helemaal te gek!;-)

Bijdrager
    Dbakker

Mooi! :D
    Over DHCP: je cliƫnt pakt gewoon een beschikbaar adres uit de reeks beginnend bij de laagste uit de reeks. Bijvoorbeeld eerst 20, dan 21 dan 22. Voor vaste adressen is het dan ook het eenvoudigst om binnen die range gewoon de laatste uit de rij te pakken. Immers bij iedere lease begint de uitgifte weer bij de laagste uit de reeks.

Verder:
    Misschien dat de titel van dit topic nog even kan veranderen.
    Over WDS gaat het immers helemaal niet. Draadloos netwerk opzetten met roaming etc.

Douwe-Jan

Bijdrager
    dborneman
    ”Dbakker”

Mooi! :D
    Over DHCP: je cliƫnt pakt gewoon een beschikbaar adres uit de reeks beginnend bij de laagste uit de reeks. Bijvoorbeeld eerst 20, dan 21 dan 22. Voor vaste adressen is het dan ook het eenvoudigst om binnen die range gewoon de laatste uit de rij te pakken. Immers bij iedere lease begint de uitgifte weer bij de laagste uit de reeks.

Verder:
    Misschien dat de titel van dit topic nog even kan veranderen.
    Over WDS gaat het immers helemaal niet. Draadloos netwerk opzetten met roaming etc.

Douwe-Jan

Ja inderdaad ga nu even wat DHCP clients een vast ip adres geven in het einde van de reeks en hopen dat dan alles werkt!:-)

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.