19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    isandy

Draadloos internet met G3 os9 met Airportkaart lukt niet…

Mijn dochtertje van bijna 4 kan aardig overweg met mijn ibook, maar omdat ik bang ben dat ze mijn dure ibook molt heb ik vandaag zo’n leuke G3 clamshell voor haar verjaardag aangeschaft.
    Volgens de verkoper was het simpel om op internet te komen en ik heb de G3 vanmorgen ook werkend met draadloos internet gezien.
    Ik krijg echter geen internet op het apparaat.

Als ik op Airport klik zie ik keurig mijn draadloze modem vermeld staan.
    Maar als ik het wachtwoord van mijn modem invoer krijg ik de volgende melding:

“Het wachtwoord dat u hebt opgegeven is onjuist voor het geselecteerde Airport-netwerk”.

Ik heb nu alle codes die onder op mijn modem staan geprobeerd, maar het lukt niet.
    Help!

Bijdrager
    Oppie

Goede kans dat het een probleem heeft met de beveiliging.
    Haal eerst eens het wachtwoord van de router af, dus geen beveiliging, en kijk hoe het dan werkt.
    Dan de beveiliging eens opvoeren naar WEP 40 bits, WEP 128 bits, WPA 1, etc.
    Let er ook even op dat MAC adres filtering uit staat.

Bijdrager
    isandy

Que??
    Sorry Oppie, je gaat iets te snel voor mij, ik begrijp niet wat je bedoeld.

Wachtwoord op de router; waar zit dat?
    Van WEP’s en MAC-adres filteringen heb ik geen kaas gegeten.
    Bij mijn macbook pro hoef ik alleen het nr. dat op de modem staat in te toetsen.

Bijdrager
    1984

Welke provider heb je….?? bij veel providers vind je op hun site een handleiding (PDF) waar dat uitgelegd word.

Bijdrager
    Oppie

isandy, je zult je er toch even in moeten verdiepen. Het aanleggen en beheren van een draadloos netwerk vereist toch enige kennis erover. Anders kom je bij problemen zoals deze niet verder.

Bijdrager
    1984
    ”Oppie”

MAC adres (heeft niks met Mac te maken) invoeren in die Orange box; MAC adres van je Mac zie je in Systeemvoorkeuren>Netwerk>Toon: AirPort>Tab AirPort en heet AirPort-ID.

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=96625&postdays=0&postorder=asc&start=0

Misschien vind je iets in de vermelde URL of voer de term die je niet snapt in de zoekmachine:wink:

Bijdrager
    d.denkers

tik in je browser 192.168.0.1 in ( of kijk even in het boekje van je router welk adres je moet gebruiken) en je bent binnen. Wachtwoord en gebruikers naam is meestal af fabriek : administrator , administrator.

Zet de beveiliging helemaal uit. Je zult dan zien dat je clamshell zonder problemen op je netwerk komt. Het ‘probleem’ zit hem erin dat os9 een probleem heeft met WPA/WPA2 – die kent OS 9 namelijk niet. Zet de beveiliging om naar WEP en je zult zien dat de Clamshell probleemloos het netwerk op kan. Niet vergeten om ook je notbook aan te passen;)

En icab te downloaden voor OS 9… Anders kan je op de clamshell niet fatsoenlijk het internet op.

Bijdrager
    isandy

isandy, je zult je er toch even in moeten verdiepen. Het aanleggen en beheren van een draadloos netwerk vereist toch enige kennis erover. Anders kom je bij problemen zoals deze niet verder.

Het netwerk hoeft niet aangelegd te worden, want het werkt al. Mijn G5 en mijn Macbook pro werken er n.l. al op.
    Ik heb de G3 gister gekocht voor mijn dochtertje. Bij de vorige eigenaar deed de G3 het gister keurig online.
    Volgens de vorige eigenaar hoef je alleen het wachtwoord dat op de modem staat in te vullen. Dus verwachtte ik eigenlijk dat dit hetzelfde werkt als bij mijn Macbook pro waarop ik nu keurig online zit. De airport vermeldt ook keurig, net als bij de Macbook pro, mijn netwerk. Maar gek genoeg werkt diezelfde code bij de G3 dus niet.

Ik heb ook nog gezocht naar de systeemvereisten, omdat de G3 nog OS9 heeft, maar het zou zelfs met OS8 nog moeten werken. Ik wilde OSX er wel op zetten, maar de de G3 kan de CD’s van OSX voor macbook pro niet lezen. Maar goed, da’s weer een ander probleem. Eerst wil ik de G3 graag op internet, want daar heb ik ‘m voor gekocht.

1984, Ik heb KPN als provider. Als je daarheen belt en je hebt het geluk dat je na een half uur iemand aan de lijn krijgt dan krijg je te horen dat ze geen Apple ondersteunen. (klik, tuut, tuut, tuut ).

ik heb het topic van jouw link doorgenomen, maar dat ging volgens mij voornamelijk over een speurtocht naar een WEP-code. Dat is volgens mij de code die onder op het modem staat en waarmee ik met de Macbook pro wel op mijn netwerk kom.

Whaah, waarom doet mijn Macbook pro het op die manier nou wel en de G3 niet?
    :x :(

Bijdrager
    isandy

d.denkers,
    thanx, dat ga ik vanavond meteen proberen (kan nu ff niet, want m’n dochter zit naast me en het is een verjaardagscadeau. :wink: )
    Ik hoop dat het lukt.

Bijdrager
    Oppie
    ”isandy”

Het netwerk hoeft niet aangelegd te worden, want het werkt al. Mijn G5 en mijn Macbook pro werken er n.l. al op.
    Ik heb ook nog gezocht naar de systeemvereisten, omdat de G3 nog OS9 heeft, maar het zou zelfs met OS8 nog moeten werken. Ik wilde OSX er wel op zetten, maar de de G3 kan de CD’s van OSX voor macbook pro niet lezen. Maar goed, da’s weer een ander probleem.

– Ook al werkt het nu wel, dan nog kun je beter enige basale kennis vergaren over de configuratie van zo’n router en WiFi en beveiliging: WEP, WPA, MAC adres filtering, SSID en nog zowat, want er komt een moment dat je die kennis nodig hebt omdat iets het niet doet. Nu zou een mooi moment zijn, gezien je worsteling met de clamshell.

– Je had direct kunnen melden dat je er OS 9 op hebt staan, dan was het probleem duidelijk geweest: idd herkent OS 8/9 geen WPA, maar alleen WEP, en jouw router werkt ongetwijfeld op WPA.

– Dat de clamshell de dvd van je MB niet kan lezen is geen probleem maar een feature: 1) er zit misschien geen dvd lezer in, 2) deze Mac kan 10.5 niet aan en 3) het is een beveiliging van Apple tegen het illegaal verspreiden van het OS.

Maar goed: pak het boekje van de KPN en zet het ww van de router om van WPA naar WEP, zoals ik mijn eerste reactie al aangaf… :innocent:

Bijdrager
    Marius1976

Hou er wel rekening mee dat WEP beveiliging feitelijk niet zo heel veel meer voorstelt, en dat dus het zonder al te veel moeite te kraken is.

Je schijnt zelf verantwoordelijk te zijn voor wat er op jouw internet verbinding gebeurt (heb ik me althans laten vertellen) dus ik zou toch nog even goed nadenken of je je beveiliging wilt downgraden ….

Groet
    M.

Bijdrager
    isandy

Maar goed: pak het boekje van de KPN en zet het ww van de router om van WPA naar WEP, zoals ik mijn eerste reactie al aangaf…

KPN heeft geen boekje, alleen een CD die een Mac niet kan lezen.

Ook al werkt het nu wel, dan nog kun je beter enige basale kennis vergaren over de configuratie van zo’n router en WiFi en beveiliging: WEP, WPA, MAC adres filtering, SSID en nog zowat, want er komt een moment dat je die kennis nodig hebt omdat iets het niet doet. Nu zou een mooi moment zijn, gezien je worsteling met de clamshell.

Tja, ik ben gister ├║ren bezig geweest om mij er in proberen te verdiepen, maar waar haal je de info vandaan? Als leek weet ik niet waar ik zoeken moet. De vorige eigenaar gebeld, KPN gebeld, en de hele avond gegoogeld.
    Ik had alleen gehoopt dat er hier experts zijn die het willen uitleggen in eenvoudige taal. Dat ik er de ballen verstand van heb wist ik al. Maar ik kan wel heeeele mooie dingen maken met m’n Mac’s en daar zijn ze ook eigenlijk voor. :wink:

Dat de clamshell de dvd van je MB niet kan lezen is geen probleem maar een feature: 1) er zit misschien geen dvd lezer in, 2) deze Mac kan 10.5 niet aan en 3) het is een beveiliging van Apple tegen het illegaal verspreiden van het OS.

Duh, tuurlijk zit er geen dvd-lezer in de Clamshell. Op de CD-set van de Macbook pro bleek niet dat het om DVD’s gaat, zou kunnen, maar staat er niet op vermeld.
    En Apple zal het idd wel beveiligd hebben, maar goed, ik ga geen OSX erbij kopen, alleen omdat ik een kleuter wil laten internetten. Als het zo niet kan dan zet ik die Clamshell wel weer op internet en koop ik een pc.
    Nu, ik ga eerst nog een paar pogingen wagen.
    Maar eerst nog wat domme vragen:
    Vraag: moet ik alle apparaten met WPA omzetten naar WEP?
    Vraag: hoe doe ik dat?

zet het ww van de router om van WPA naar WEP

Wat is het ww?

Bijdrager
    Marius1976

Ik zal een poging wagen in simpele taal.

1. Je hebt een router/modem met internet verbinding. Je kunt daar draadloos mee verbinden (dus draadje in je computer dat naar de router/modem gaat)

2. In plaats van dat draadje kun je ook draadloos verbinden. Dat moet dan wel in je router/modem aan staan. Dit wordt vaak aangeduid als WLAN of Wireless.

3. Die draadloze gegevens wil je beschermd hebben. Dat staat in sommige routers/modems standaard al aan, en in sommige niet. Bij KPN (speedtouch apparaten) staat dat standaard aan.

4. Er zijn echter verschillende soorten beveiliging, waarbij WEP ongeveer de minst veilige is. Ik begrijp uit de reacties in dit topic dat deze versleuteling de ‘hoogste’ beveiliging is voor OS 9. Dus WPA (wat waarschijnlijk aan staat momenteel) zal niet gaan werken.

5. voor je speedtouch (KPN)… uit mijn hoofd gezegd.

Ga naar http://192.168.1.254

kijk bij beveiliging van de WLAN en daar staat nu waarschijnlijk WPA enabled. Kies daar WEP. Maar wees zeker dat je dit wilt (ik zou het niet doen, maar ok). en kies een wachtwoord naar keuze.

volgens mij is er een maximum en minimum aantal tekens voor je wachtwoord. Dus geef niet op als het niet direct lukt.

Verder: vergeet niet je andere draadloze apparaten ook te wijzigen.

Meer kan ik er niet over zeggen, omdat ik geen KPN speedtouch meer heb.

Groet
    M.

Bijdrager
    Oppie

“ww” is een afkorting voor wachtwoord, en dan bedoel ik niet het wachtwoord om toegang in de router te krijgen (want ook daar zit vaak een ww op, zoals d.denkers ook al aangaf), maar het beveiligings-ww van het draadloze netwerk.

Je hoeft de andere computers/Mac-en niet opnieuw in te stellen naar het veranderen van het ww zullen ze gewoon om het nieuwe ww vragen, dit vul je dan in (met vinkje op ‘onthouden’) en klaar.

Overigens: als je zo’n router gaat configureren (bv het WPA ww veranderen), kun je beter een ethernetdraadje tussen die router en je Mac zetten; dat maakt het een stuk makkerlijker (geen verbindingsverlies). Terwijl je dat hebt kun je dan toch gewoon zijn draadloze functionaliteit testen via het AirPort waaiertje in de menubalk.

Misschien een gouden tip: Je kunt natuurlijk ook standaard die clamshell verbinden met een (lange) ethernet kabel; dan heb je geen enkel probleem met de verbinding meer.

Waar haal je info vandaan:
    – MacMiep: http://macmiep.nl/12xdraadloos.html
    – Xs4all (helaas geen Mac screenshots meer, maar werkt hetzelfde): http://www.xs4all.nl/helpdesk/adsl/speedtouch7xx/beveilig.php
    – KPN: KLIK EDIT:…klote KPN met z’n flash pagina’s… vul maar eens WEP in in het zoekveld.
    enzovoort. (Je hebt nog steeds niet verteld welke modem/router je hebt.)

Op de tweede versie van de clamshell zit wel een dvd-lezer, btw (= by the way).
    En om nou “duh” te gebruiken, terwijl wij alles (moeten) voorkauwen?!

Succes!

Bijdrager
    Marius1976

Eh… niet om het een of ander, maar ik ben nu toch wel benieuwd hoe het afgelopen is. Diverse mensen hebben nu hun uiterste best gedaan om van alles uit te leggen… dus hou ons ook eens wat op de hoogte hoe het gaat…

Bijdrager
    isandy

Sorry, Marius, ik voelde me gister niet goed dus ik ben er niet aan toe gekomen.
    Je uitleg klinkt goed, ik ga er straks mee aan de gang.

Bijdrager
    isandy

Nou, de Clamshell doet het. Dat was eigenlijk best eenvoudig.
    Maarrrrr…..hoe kan ik het wachtwoord van mijn Macbookpro nou wijzigen in dat WEP wachtwoord?
    Als ik op het airport tekentje klik, dan kan ik wel de modem aanklikken, maar hij vraagt niet om een wachtwoord.
    Grmpf.

Bijdrager
    isandy

Ah, ik heb al ontdekt dat je dan op ‘ander’ moet klikken bij de selecteren netwerken.
    Maar hij accepteert het WEP wachtwoord niet.

Bijdrager
    isandy

Alles maar weer teruggezet, want ik wil wel op mijn macbook Pro kunnen blijven werken.
    Morgenavond maar weer een nieuwe poging.
    Zucht.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.