7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Ros

Draadloos internet Macbook

Ik heb sinds een paar weken een nieuwe Macbook Pro en nu zou ik deze ook graag willen aansluiten op het draadloos netwerk met Airport. Het netwerk zelf vindt hij wel, het probleem is alleen dat het wachtwoord dat ik moet invoeren (een 26-bits sleutel) als incorrect wordt beschouwd.
    Het gekke van die is dat dit wachtwoord op de overige 3 Windows pc’s wel werken, deze draaien dus gewoon normaal op het draadloze netwerk.
    Heeft iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?

Bijdrager
    inTOWN

Welke router heb je?

Bijdrager
    JWB

Allereerst zou je je af moeten vragen of je je netwerk wel op een dergelijke manier wil afschermen. Het levert nogal wat problemen op, hoewel dit afhankelijk is van de router. Je zou ook kunnen filteren op mac-adressen.

Het probleem met de sleutel heb ik ook regelmatig (gehad). Wat bij nog wel eens werkte was om voor de sleutel (in het invoerveld dus) een ‘$’ te zetten. Geen idee waarom, maar het werkte. Succes!

Bijdrager
    iJoost

Filteren op MAC-adressen is onveilig (het verkeer (bijvoorbeeld elke minuut je E-Mail wachtwoord) kan onversleuteld worden afgeluisterd en zo ook de geldige MAC-adressen zelf die dan weer eenvoudig te spoofen zijn).

Gebruik bij voorkeur WPA. Want WEP is namelijk ook te breken. In theorie binnen de minuut (of er in de praktijk al een exploit is weet ik niet). Als je WPA gebruikt neem dan echt een lang wachtwoord. Neem gewoon een hele zi want WPA is gevoelig voor dictionary attacks.

Mocht je toch perse WEP willen gebruiken realiseer je dan dat er twee verschijningsvormen van de wachtwoorden zijn (hex en ASCII) die je niet moet verwarren omdat het anders niet werkt. Van WEP ken ik trouwens alleen 40 bit en 104 bits sleutels (die ook wel 64 en 128 bits genoemd worden). Gebruik de 104 bit variant want voor de 40 bits variant zijn er in elke geval wel exploits in omloop. 26 bits???

http://en.wikipedia.org/wiki/Wired_Equivalent_Privacy

http://en.wikipedia.org/wiki/Wi-Fi_Protected_Access

Bijdrager
    Esquare
    ”iJoost”

26 bits???

Ik vermoed dat Ros gewoon een wachtwoord van 26 karakters bedoelt.:)

Bijdrager
    iJoost

Tja… Dat mocht ie van mij zelf ontdekken. ;-P

Bijdrager
    Ros

Ik bedoelde inderdaad 26 karakters, maar het woord was mij even ontschoten en ik vond bits wel leuk klinken:)
    De oplossing met het dollarteken voor de netwerksleutel heeft geholpen! Ik heb nu dus (eindelijk) verbinding met het internet.

Ontzettend bedankt!

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.