30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 51)
  • Q:
    Bijdrager
    Tilde

Draadloos internet, hellup.

We hebben thuis een PC, en binnenkort heb ik een Macbook.
    Wat ik me nu afvraag….
    Er schijnen zo van die hotspots te zijn in luchthavens en zo om draadloos internet op te kunnen.
    Heb zowat opgezocht en altijd wel van die ‘stations’ gevonden voor internet én netwerk. Hoe zit dat ineen? Kan onze PC daar ook mee gebruik van maken en zoja, kan ik dat instellen dat dat niet gaat?
    Ik zag ook dat de vorm van de stekker heel raar ineen zat. Sluit je dat gewoon aan aan dat adsl-stopcontact ….?

Bijdrager
    computer space

???? Moeilijk verhaal:o
    Plaatje?
    Normaal zit het zo: telefoonlijn/kabel sluit je aan op adslmodem, al dan niet met wifi (naam draadloos netwerktype) ingebouwd. Heb je geen wifi-adslmodem, dan hang je er een wifi router aan via een UTP kabel (standaard netwerkkabel). Vervolgens stel je de wifirouter in dat je een beveiligd netwerk krijgt dat alleen werkt op computers waar jij jou bedachte wachtwoord heb ingevoerd. Maar dit staat allemaal fijn in de handleiding van welke wifi router/wifi adsl modem je ook koopt.

Bijdrager
    Tilde

Ik denk niet dat de modem Wifi is (‘tis precies zo’n groene platte vis, hier afbeelding: http://images.google.com/images?q=tbn:g9N2UrfHztOPlM:http://www.stevewatts.com/computers/adsl/images/modem.jpg), maar zit ook niks aan waar ik een kabel kan insteken…

Bijdrager
    computer space

Merk en Type aub!

Bijdrager
    JWB

Verbeter me als ik het fout heb: je wilt thuis een draadloos netwerk?

Benodigdheden:
    – Wifi-accesspoint/router/modem
    – Wifi-netwerkkaart voor je PC

Je MacBook heeft al een wifi-kaart ingebouwd.

Inactief
    Anoniem

Zo een groene vis had ik ook maar die heeft geen ethernet…
    alleen usb, dus als je draadloos wilt zal je een adsl modem met ingebouwde wifi moeten kopen of een adsl modem met daaraan een airport.

(het is een Alcatel)

Bijdrager
    Tilde
    ”JWB”

Verbeter me als ik het fout heb: je wilt thuis een draadloos netwerk?

Je bedoelt met netwerk, de computers verbonden met elkaar? Nee, dan niet:)
    ’t gaat me puur om de internetverbinding, die Macbook wil ik voor een deel ook omdat-ie vn mezelf is en dat er niemand anders aankan.

Bijdrager
    computer space

Ik zou die groene vis vervangen. Liefst door een modem met wireless ingebouwd. Bel eens je ADSL leverancier of zij iets vervangends hebben, dat scheelt ingewikkelde configuraties van een ‘blanco’ modem. Of neem meteen een nieuwe abonement waar je alles voor niks bij krijgt. Die vis lijkt me minimaal een jaar oud, dus dan kun je switchen;-)

Bijdrager
    chatsmit

Geen netwerkverbinding met elkaar, maar wel een internet verbinding delen. Dat kan zoals iWordfreak zegt, je hebt een ADSL Modem met ingebouwde Wifi nodig. Daarin komt de telefoonstekker, apparaat maakt er internet van en apparaat kan het internet draadloos (wifi) versturen naar pc en macbook.

Als de pc en je macbook allebei met die nieuwe ADSL modem verbonden zijn (voor internet) dan is het inderdaad zo dat er tussen deze twee computers ook een netwerk bestaat. Maar zolang je geen bestanden deelt of bepaalde server programma’s laadt, kun je niet in elkaars computer komen, dus daar zal ik me niet druk om maken als ik jou was.

Bijdrager
    Tilde
    ”Martiniman”

Ik zou die groene vis vervangen. Liefst door een modem met wireless ingebouwd.

Lijkt me een goed idee, maar niet echt handig om eventueel mee te nemen en ze thuis zonder te laten zitten.
    Is Wifi-accesspoint een beter alternatiev om mobieler te zijn? Ik heb het gevoel van wel, als ik het goed begrepen heb moet die tussen mijn wifi-loze modem en stopcontact geplaatst worden…?

Bijdrager
    chatsmit

Ik snap iets niet, je wil je wifi-accesspoint meenemen buitenhuis om ook ergens anders draadloos te kunnen internetten?

Bijdrager
    Tilde

Mh ja, stel dat ik ergens ben waar ze geen wifi modem hebben, of als ik volgend jaar op kot zit en dan in de weekends thuis ben…. zoiets. In dat opzicht lijkt het me handig om wat me overal te kunnen installeren… Is zo’n access point dan niet gemakkelijker of sneller aan te sluiten dan een hele modem?

Bijdrager
    chatsmit

ja dat is inderdaad makkelijker. Ik begreep dat die blauwe platvis je modem is en deze alleen een USB aansluiting bevat? Dan zou je een nieuwe modem met ethernet (ipv USB) moeten aanvragen en ook een los accesspoint, die je met een ethernetkabel op de nieuwe modem aansluit.

Bijdrager
    JWB
    ”Tilde”

Mh ja, stel dat ik ergens ben waar ze geen wifi modem hebben, of als ik volgend jaar op kot zit en dan in de weekends thuis ben…. zoiets. In dat opzicht lijkt het me handig om wat me overal te kunnen installeren… Is zo’n access point dan niet gemakkelijker of sneller aan te sluiten dan een hele modem?

Ik ben hem ff kwijt….

Ok, je wilt eigenlijk je hotspot altijd zelf kunnen maken. Kortom je moet een wifi-accesspoint hebben indien die niet aanwezig is. Misschien een airport express iets? Die prik je in een modem/router en het wifi-feest kan beginnen.

Bijdrager
    Tilde
    ”chatsmit”

Dan zou je een nieuwe modem met ethernet (ipv USB) moeten aanvragen en ook een los accesspoint, die je met een ethernetkabel op de nieuwe modem aansluit.

Effe samenvatten: wat ik dus nodig heb is….:

-Nieuwe modem met ethernet
    -Accesspoint

That’s it?

Wat voor uitgang hebben ethernetmodems, is dat meteen aan te sluiten op PC? En wat ik in het stopcontact steek, da’s toch gewoon zo’n stekker met enkele pinnetjes in een cirkeltje? (anders heb ik een probleem)

Bijdrager
    SeaTrue
    ”Tilde”
    ”chatsmit”

Dan zou je een nieuwe modem met ethernet (ipv USB) moeten aanvragen en ook een los accesspoint, die je met een ethernetkabel op de nieuwe modem aansluit.

Effe samenvatten: wat ik dus nodig heb is….:

-Nieuwe modem met ethernet
    -Accesspoint

That’s it?

Wat voor uitgang hebben ethernetmodems, is dat meteen aan te sluiten op PC? En wat ik in het stopcontact steek, da’s toch gewoon zo’n stekker met enkele pinnetjes in een cirkeltje? (anders heb ik een probleem)

wat je nu hebt heb ik ook gehad

toen we een nieuwe pc erbij kochten hebben we ook een nieuwe router gekocht. Je pc hing via usb aan de computer, maar kan je eens kijken of er ook een ethernetaansluiting vanachter is.
    (http://www.balliol.ox.ac.uk/comp/ethernet/rj45_rj11.jpg) <- de brede
    als dit zo is, kan je gewoon een alles in een adls modem nemen met draadloze functies.

Mocht je geen ethernet op je pc hebben kan je een aantal dingen doen. Je kan een ethernetkaartje kopen voor je pc en aansluiten via ethernet aan die alles in een adsl modem. Je kan een draadloze kaart vopor je pc kopen en je pc draadloos aansluiten op die alles in een modem. Dit gaat wel een beetje trager dan via de kabel. Je kan ook een adslmodem met ethernet en usb kopen (ik heb er hier nog zoeentje liggen, amper gebruik, als je hem tweedehands wil overkopen?) De usb kabel sluit je dan aan op de pc, en de ethernet sluit je aan op een accespoint, diegene die dan voor de draadloze toegang zorgt. Wil je dan achteraf nog ethernet toestellen toevoegen kan je een switch of een hub tussen het accespoint en de router/modem.

ik hoop dat ik het duidelijker en niet ingewikkelder heb gemaakt…

Trouwens, je moet zeker uitkijken naar een adsl modem/router als je zoiets gaat kopen.

En ja dat is zo’n stekker als dezelfde die je gebruitk om je telefoon aan te sluiten (rond met pinnen). Maar dat steek je niet in het stopcontact :evil:
    Dat steek je op je telefoonlijn (waar het in past en waar je roggetje nu ook inzit). En dan nog een gewone stekker (2 pinnen) in het stopcontact voor stroom.

Bijdrager
    computer space

Je neemt een alles-in-een bak: ADSLmodem + WIFI router. Daarin plug je met een kabel de compu van pa en ma, en als jij ergens in huis bent pik jij met je macbook het wifisignaal op om daarmee te surfen e.d. Op andere locaties dient ook een WIFI router aanwezig te zijn waar jij op kunt. De WIFI basisstations verslepen slaat nergens op! Je moet dan iedere keer de hele zooi configureren afhankelijk van iemand zijn adsl abbo. Gewoon iedere locatie die belangrijk is geschikt maken met de juiste spullen.

Bijdrager
    Tilde

Thx voor de info, (wat een prachtig forum hier!) de definitieve beslissing zal ik binnenkort in de winkel nemen (beetje afhankelijk van wat het kost natuurlijk).

Bijdrager
    SeaTrue

als je een alles in een toestel koopt, geen netgear nemen!

Heb nu een netgear staan, probleem is dat get bereik daarvan niet uit te breiden is.
    (want die ondersteund het wds protocol niet, dus mss iets om op te letten…)

Ik heb eventjes doorgelezen. Als jij de enige bent die draadloos op internet gaat kan je bij je thuis zorgen dat je een ethernet poort vrijhebt en op kot ook een ethernetpoort vrijhebt (op je router). Daaraan kan je dan je accespoint aansluiten (je hebt accespoints zoals de airport express, maar je hebt er ook vele goedkopere (lees: loggere). Dit lijkt mij het makkelijkste om te verplaatsen.

Bijdrager
    Tilde
    ”samheijens”

Als jij de enige bent die draadloos op internet gaat kan je bij je thuis zorgen dat je een ethernet poort vrijhebt en op kot ook een ethernetpoort vrijhebt (op je router).

Dus, als ik een airport express neem, sluit ik die dan aan op de modem?
    En een router, wat houdt dat in en aan wat verbind ik die?

btw: dankuwel dankuwel dankuwel voor jullie geduld!

Bijdrager
    SeaTrue

ik zal even een schetsje maken in photoshop, dat zal veel verklaren

Bijdrager
    Tilde

Super, dankje.

Bijdrager
    SeaTrue

ik hoop dat dit het verduidelijkt.

http://sam.heijens.eu/samshare/schema.png

eventjes een beetje uitleg erbij:

bij je ouders (bovenaan):
    Het internet komt binnen via de internetlijn die komt binnen op een router. Deze router moet minstens 1 ethernet poort hebben waarop je uw airport kan aansluiten. Dan heb je oftewel nog een ethernetpoort nodig voor de pc, oftewel een usb poort (hangt ervanaf hoe je de pc wil aansluiten). Via de airport kan jij dan bij je ouders draadloos op internet.

Bij jou (op kot, onderaan)
    Ik weet niet hoe hier het internet geregeld is, het zou kunnen dat je gewoon ethernetverbinding hebt op je kamer? Als je gewoon ethernetverbinding hebt kan je daar rechtstreeks je airport express aansluiten (die je dan meeneemt met je laptop). Als je een gewone internetlijn hebt die de kamer binnenkomt moet je er nog een ethernetrouter tussenzetten (deze heeft in princiepe maar 1 ethernetpoort nopid voor de airport.

Je kan natuurlijk ook zorgen dat beide bakjes die je dan koopt ook draadloze toegang hebben, dan heb je geen airport expres nodig.

Voor bij je ouder, mocht je ze via usb op internet willen zetten (omdat ze geen ethernet hebben) heb ik hier een ethernet /usb adsl router (niet draadloos) die daarvoor zou kunnen dienen. Je kan deze eventueel overkopen mocht je willen.

(ik hoop dat mijn tekening het wat verduidelijkt en niet nodeloos in de war stuurt)

edit: vergeten te zeggen, het kan goed zijn dat je op kot kabel hebt in plaats van adsl, dan moet je natuurlijk geen adsm modem maar een kabel modem kopen. Maar die komen normaal allemaal uit op ethernet. Hoewel ik nog nooit op een kot ben geweest denk ik wel dat je daar enigzinds internetaansluiting hebt en niet zelf voor de router enzo moet zorgen, maar dat moet je navragen

Bijdrager
    Tilde

Dit maakt het al heel wat duidelijker! Bedankt…

Een router, is dat nóg iets anders of is dat een andere benaming voor een modem met wifi?

Bijdrager
    SeaTrue

ik kan me vergissen, maar ik dacht dat een modem iets was om via de telefoonlijn te kunnen internetten, nu wordt dat amper nog gebruikt, veel meer mensen gebruiken nu een breedbandverbinding.

Maar modem, router wat hier gezegt worden bedoelen ze hetzelfde.

(off: waar woon je ergens in antwerpen)

Bijdrager
    Tilde
    ”samheijens”

ik kan me vergissen, maar ik dacht dat een modem iets was om via de telefoonlijn te kunnen internetten

Wij hebben een modem, maar die heeft niks met onze telefoonlijn te maken, gewoon ADSL.

(Ik woon redelijk dicht bij Mechelen)

Bijdrager
    chatsmit

een modem en een router zijn wel degelijk 2 verschillende soorten apparaten. Een modem zorgt ervoor dat het ADSL signaal uit de telefoonlijn of een Kabelinternet signaal, daadwerkelijk omgezet wordt tot een bruikbare internet verbinding.

Een router zorgt ervoor dat er meer computers op 1 enkele internetverbinding (uit de modem) aangesloten kunnen worden. Normaal kan er maar 1 computer op een modem aangesloten worden.

Een wifi router zorgt ervoor dat dit ook draadloos kan.

Een modem-router is een apparaat waar een modem en een router ingebouwd zijn, wat anders dus 2 losse apparaten zijn.

Een accesspoint is een apparaat wat een bekabeld netwerk omzet naar een draadloos netwerk. Een wifi router bevat eigenlijk ook een accesspoint. Het voordeel van een router tov een accesspoint is dat een router makkelijk meerdere computers tegelijk internet kan bieden.

Oh en nog een toevoeging, een apple airport is eigenlijk gewoon een wifi-router in een mooi jasje van het merk Apple. Een Apple Airport Express is een handig klein en gemakkelijk mee te nemen routertje die draadloos maximaal 10 computers internet kan bieden.

Bijdrager
    SeaTrue

ahzo zit dat

Bijdrager
    Tilde

Goed dat ik het weet:-)

Nog één ding.
    Op de Apple website las ik wat je nodig hebt om een airport express te zetten:
    ”PC met door Wi-Fi gecertificeerde 802.11b of 802.11g kaart”
    Als ik een modemrouter aan die PC hangen heb, is dat dan ook nodig?

Bijdrager
    SeaTrue
    ”Tilde”

Goed dat ik het weet:-)

Nog één ding.
    Op de Apple website las ik wat je nodig hebt om een airport express te zetten:
    ”PC met door Wi-Fi gecertificeerde 802.11b of 802.11g kaart”
    Als ik een modemrouter aan die PC hangen heb, is dat dan ook nodig?

nee, die kaart heb je enkel nodig om draadloos op internet te kunnen.
    Heeft de pc van je ouders trouwens ethernet of niet?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 51)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.