19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    sebb

Draadloos internet

Klein vraagje,

Ik heb nu een powerbook g4 die een draadloze verbinding heeft met het netwerk hier thuis

nu wil ik ook internet op mijn powermac g5 dual 2.7, maar ik weetniet precies wat ik nodig heb voor een goeie draadloze connectie.

we hebben thuis gewoon een linksys router dus niks van apple.

ik heb naar die airport extreme card gekeken, maar ik weetniet of zon kaart enkel genoeg is voor een verbinding.

Moderator
    unSOUND

Een Airport Extreme kaart is inderdaad genoeg.

Maar let daarbij goed op, er gaan verschillende typen kaarten in de verschillende G5’s. Geef aan een winkel goed aan welk type G5 je hebt.

Bijdrager
    JJmac

Zou een internetstick (usb) ook goed genoeg zijn? en zoja welk merk heeft de voorkeur.

Bijdrager
    macpro

Er zijn wel USB sticks die ook Mac drivers hebben, maar het zijn er niet veel.
    Dus bespaar je de ellende en ga voor een Airport kaartje.
    Weet je zeker dat je goed spul in huis haalt dat gewoon werkt.

Bijdrager
    Gans

Als de router niet al te ver weg staat kun je er natuurlijk ook gewoon een utp kabel tussen leggen. Dat geeft je waarschijnlijk (afhankelijk van je adsl abonnement) nog wat meer snelheid. Draadloos is maar 56 kbps. Op de meeste routers en je G5 zit gigabit ethernet. Dat zou dus een wat snellere doorvoer moeten geven volgens mij…

Als je draadloos wilt kun je inderdaad het beste een airportkaartje kopen. De antenne zit al in je G5!

Bijdrager
    macpro

Een router met gigabit ethernet moet ik nog tegenkomen in het huis-tuin-en-keuken segment.

Bijdrager
    J-roen
    ”Gans”

Draadloos is maar 56 kbps. Op de meeste routers en je G5 zit gigabit ethernet. Dat zou dus een wat snellere doorvoer moeten geven volgens mij…

Zijn het geen megabits in plaats van kilobits?

Bijdrager
    inactiveaccount

draadloos.. 56 kbps, je laat me echt lachen vandaag!:)

Ik haal op draadloos makkelijk > 600 kilobyte per seconde. Wat ook gewoon overeen komt met mijn ADSL verbinding. Ik ken NIEMAND die -thuis- een verbinding heeft die sneller is dan draadloos aankan, maar let wel op het feit dat hoe meer draadloze apparaten hoe trager het draadloze netwerk.

Logisch want als je met 1 persoon door een deur gaat is t normaal, met 2 iets lastiger, met 3 nog lastiger etc. Een normale gebruiker zal er geen last van hebben waarschijnlijk.

Nadeel met draadloos is wel soms het bereik, maar gezien t op je PB werkt zou dat goed moeten zitten.

Bijdrager
    JJmac
    ”macpro”

Heb een emac en een oude imac, 1 staat boven en de andere staat beneden en willen alle twee internetten, hoeveel geld ben ik dan kwijt als ik voor de airport ga?

Bijdrager
    505
    ”JJmac”
    ”macpro”

Heb een emac en een oude imac, 1 staat boven en de andere staat beneden en willen alle twee internetten, hoeveel geld ben ik dan kwijt als ik voor de airport ga?

Welke eMac heb je? De eerste eMac gingen nog oude Airport kaartjes in. In jou oude iMac gaan die ook.

Voor die kaartjes betaal je zo’n 100 euro per stuk. Dat wordt dus een beetje duur, zeker voor die oude iMac. Heb je een nieuwere eMac dan kost de Airport Extreme kaart die daar ingaat 79 euro.

Heb je al een modem met WiFi? Als dat niet het geval moet je ook nog router kopen. Die heb je wel voor rond de 50 euro (niet van Apple, maar dat maakt niks uit. Wifi is Wifi).

Mijn Mac heeft geen Airport, ik heb het opgelost met een USB Wifi stick van Sitecom. Kost 25 euro, driver voor OSX downloaden en internetten!

Bijdrager
    JJmac

De Emac heeft 1000 mhz. volgens mij ca 2002 of 2003 gekocht de imac is een oudje 333 mhz

een draadloze router heb ik een Sweex van mijn broer gekregen.

Bijdrager
    505
    ”JJmac”

De Emac heeft 1000 mhz. volgens mij ca 2002 of 2003 gekocht de imac is een oudje 333 mhz

een draadloze router heb ik een Sweex van mijn broer gekregen.

In jou eMac gaat dus een Airport Extreme kaart, bij Apple nieuw te halen. In je iMacje gaat de oude Airport kaart, krijg je tweedehands voor ongeveer 100 euro. Maar volgens mij had je voor een iMac ook nog de kaart adapter nodig, die je ook weer tweedehands moet zien te krijgen.

Misschien toch een USB adapter a 25 euro. Ik werk er elke dag mee en het bevalt me wel. Maar hij wordt niet herkend als Airport, je moet wel een programma’tje runnen.

Bijdrager
    macpro

Alternatief is een wireless bridge, zoals de LinkSys WET54G.
    Dan krijg je ook 54 Mbps draadloze snelheid op die oude iMac.

Bijdrager
    JJmac

De router die ik heb gekregen is wel 54 Mbps.
    Zal eens een sitecom stick ophalen.
    Corduo: je had het over een programma’tje welke, en wat doet het precies.

Bijdrager
    G-Force

Dat programma krijg je erbij en zorgt ervoor dat de verbinding tot stand kan worden gebracht.;)

Bijdrager
    505
    ”G-Force”

Dat programma krijg je erbij en zorgt ervoor dat de verbinding tot stand kan worden gebracht.;)

Je krijgt het er alleen helaas niet bij.

Met het programma regelt die je verbinding, het vinden van draadloze dingen in je buurt. Volgens mij is het Ralink driver. Ergens op het forum staat het, daar heb ik het vandaan.

Bijdrager
    sebb

wat is het verschil van een aiport kaartje en dit:

PowerMac G5 PCI-E AirPort Extreme & Bluetooth Upgrade Kit

ik zag die op mailamac staan, iemand van mailamac rade me die aan.

Bijdrager
    sebb

iemand?

Bijdrager
    505

Ik zou gewoon Mailamac even mailen waarom je die het beste kan nemen.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.