28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    HeerWit

Draadloos door Draadbetonnen vloeren een probleem?

Ik wil graag draadloos netwerk maar wil wel ook een goede verbinding naar zolder (2-hoog). Ik woon in een huis met betonnen vloeren. Op geen van Macs zit een airportcard. Heb oa. Mac Mini en G4 beneden en paar iMacs DV op zolder. Ikzelf dacht aan of Airport Express of een goedkopere oplossing bijv. wireless Belkin router/switch met ethernetadapters. Maar nu vertelt Apple dealer in Groningen dat de kans op storing en verlies van signaal in een huis met vloeren van gewapend beton erg groot is. Ik lees hier niet veel over en de dealer helpt me ook niet verder. Afijn, we wonen nu eenmaal niet allemaal in een oud huis met houten vloeren, dus hoe groot is die kans nu eigenlijk? En stel als die mogelijkheid erin zit, wat is dan beste oplossing, afgezien van gaten boren en bekabelen?

Bijdrager
    mailmen

hier is lastig wat zinnigs over te zeggen.
    het beste advies is toch echt; proberen.

ik internet thuis met 2 muren tussen mijn ibook en goedkope Belkin
    op mijn werk heb ik 1 dikke bakstenen muur ertussen en dat gaat ook prima.

ik denk dus dat er meer mogelijk is dan je denkt!

succes!

Bijdrager
    Fontaholic

Toevallig wil mijn baas dit ook realiseren. Ik weet niet of de vloeren beton of hout zijn, ze zijn iniedergeval flink dik en het moet straks 2,5 verdieping overbruggen. Morgen krijgt ‘ie z’n Powerbook en Airport binnen, ik ga het dit weekend voor hem in orde maken.

Ik zal het je laten weten, groet.

Bijdrager
    mailmen

mijn gevoel zegt dat dat typisch een grensgeval is;-)

Bijdrager
    eRic@MacOSX

Op een AirPort Express kun je geen antenne aansluiten. Heb je geen makkers in de buurt die even hun adapter willen uitlenen om het te testen?

Je kan dus meerdere APE’s nemen om het netwerk uit te breiden (zoals ik) of de AirPort extreme nemen met antenne (wat duurder is). Ik heb het echter niet gedaan vanwege het bereik maar vanwege de functionaliteit (audio en printer).

Dus koop je eerst 1 APE en als dit onvoldoende blijkt te zijn dan heb je er nog een nodig.

Ik ben benieuwd naar je keuze.

Bijdrager
    sedikit

Het zou mij verbazen als het draadloos netwerk door betonnen vloeren zou gaan. Vanwege de bewapening werken de vloeren als de “kooi van Faraday”.

Bijdrager
    kwest

Ik zou het zeker eerst proberen, weet niet of je iemand kent die een Mac met AirPort heeft kun je de router of Basestation beneden plaatsen en kijken hoeveel ontvangst je boven hebt.
    Heb zelf betonnen vloeren en hier geen probleem (het zijn holle gewelven die akoestisch goed dempen), maar in vloeren waar zo’n stalen rooster in verwerkt zit, dat zou meer problemen geven. Dus eerst, indien mogelijk: testje. Zeker als je twee hoog gaat.

Succes

Bijdrager
    iMac-Boy

De enige manier om erachter te komen of het gaat is uitproberen. Elk huis is anders en allerlei dingen kunnen invloed hebben, misschien heb je een mogelijkheid om van een vriend cq bekende een airportkaart en of basistation te lenen en uit te proberen of de dealer vragen als het niet werkt hij de spullen terugneemt en jij je geld terugkrijgt.

Bijdrager
    eRic@MacOSX

Oja, en ik heb een simpele € 20 router tussen mijn modem en de 1ste APE voor mac adresfiltering, DHCP en firewall.

Bijdrager
    sedikit
    ”sedikit”

Het zou mij verbazen als het draadloos netwerk door betonnen vloeren zou gaan. Vanwege de bewapening werken de vloeren als de “kooi van Faraday”.

Nog even een aanvulling: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday

Bijdrager
    fatbastard

ik heb een Lynksys roeter beneden en een verdieping hoger (aan de andere kant van het huis, met een betonnen vloer) mijn mooie powerbook staan. Heb slecht bereik. Ik ben dus genoodzaakt om een tussen station (wifi router in bridge mode) halver wege te zetten…
    dat grapje is denk ik uit eindelijk net zo duur als een een of andere gare bouwvakker met bierpens en al een gat te laten boren en een kabeltje te leggen.

Bijdrager
    Deckard

Ik heb een Linksys modem router in de huiskamer staan, en twee draadbetonnen vloeren (1e en 2e verdieping), als ik boven op zolder ga zitten met een imac dv met airportkaart is mijn bereik 100%.

Let wel: bij mij thuis werkt het, ik heb deze test gedaan voor een vriend die hetzelfde probleem had, dus gewoon als je de mogelijkheid hebt: testen

Bijdrager
    HeerWit

OK laat het me weten

”Fontaholic”

Toevallig wil mijn baas dit ook realiseren. Ik weet niet of de vloeren beton of hout zijn, ze zijn iniedergeval flink dik en het moet straks 2,5 verdieping overbruggen. Morgen krijgt ‘ie z’n Powerbook en Airport binnen, ik ga het dit weekend voor hem in orde maken.

Ik zal het je laten weten, groet.

Bijdrager
    HeerWit

Ken wel paar mensen met Airport Extreme Basisstaion en Airport Express maar die kunnen daar niet zomaar even afstand van doen. Werken bijna altijd online, dus dat is geen handige optie. En meerdere Airport Expressen wordt een dure grap. En is dat dan echt een verbetering?

”ric@MacOSX

Op een AirPort Express kun je geen antenne aansluiten. Heb je geen makkers in de buurt die even hun adapter willen uitlenen om het te testen?

Je kan dus meerdere APE’s nemen om het netwerk uit te breiden (zoals ik) of de AirPort extreme nemen met antenne (wat duurder is). Ik heb het echter niet gedaan vanwege het bereik maar vanwege de functionaliteit (audio en printer).

Dus koop je eerst 1 APE en als dit onvoldoende blijkt te zijn dan heb je er nog een nodig.

Ik ben benieuwd naar je keuze.

Bijdrager
    eMacPaddy

Hoi,

Draadloze apparaat moet je altijd centraal zetten in het pand.
    Staat zelfs in de manual.
    btw, gewapend beton verzwakt enigzins maar over het algemeen ben ik weinig tot geen problemen tegengekomen wat betreft signaalsterkte.

Bijdrager
    HeerWit

Goed. Gelijk maar daad bij het woord gevoegd: met geleende Airport Base (eerste model) in de huiskamer en met Powerbook G4 met oude airport card richting 2e verdieping zit ik nu dit te typen onder de zolderkap. Resultaat: gemiddeld de helft van signaalsterkte en af en toe aan/uit-situatie. Met de nieuwste generatie routers en adapters moet dit lukken, zou je toch zeggen. Suggesties nog?

”kwest”

Ik zou het zeker eerst proberen, weet niet of je iemand kent die een Mac met AirPort heeft kun je de router of Basestation beneden plaatsen en kijken hoeveel ontvangst je boven hebt.
    Heb zelf betonnen vloeren en hier geen probleem (het zijn holle gewelven die akoestisch goed dempen), maar in vloeren waar zo’n stalen rooster in verwerkt zit, dat zou meer problemen geven. Dus eerst, indien mogelijk: testje. Zeker als je twee hoog gaat.

Succes

Bijdrager
    kwest

Beste HeerWit,

Weet niet of de nieuwste generatie routers krachtiger is. Ik heb een Airport Base grijs model en daarmee geraak ik tot de eerste verdieping, jij zit nog een verdiep hoger.
    Hou er wel rekening mee dat de eerste PowerBooks (titanium) een zeer slecht ontvangst hebben, kan er van mee spreken… Ik weet niet op welke PB je typt op zolder, maar de alu modellen hebben een veel betere ontvangst. Dus effe nakijken.

Bijdrager
    HeerWit

Moet wel eerlijk zeggen dar er nog een signaalversterker (soort vierkante dunne platte doosl) aan de grijze Base hing. Maar de eigenaar laat weten dat dat ding niet veel uitmaakt. De powerbook is ongeveer 3.5 jaar oud met een oude Airport Card. Signaal op eerste verdieping was slecht tot redelijk goed en op zolder bijna overal zero, maar uitgerekend op de plekken waar ik voor straks verbinding wi hebben.. was er ook verbinding!
    Afijn, zit zelf te denken aan een Belkin Pre-N beneden icm ethernet adapters F5D7330 voor aan de iMacs 400 DV boven. Ik lees:
    • 800% greater coverage than standard 802.11g – Belkin Pre-N provides the industry’s best wireless coverage, extending your range with improved reliability and fewer drops.
    • Improved performance of standard 802.11g and 802.11b networking devices – Using a Belkin Pre-N Router or Card with an older 802.11g or 802.11b networking product increases wireless coverage up to 20%.

Ben ik met een paar 100 euro klaar. Best wel prijzig die adapter, maar ja altijd nog goedkoper dan Airport. Eerst maar met 1 adapter proberen. Lukt dat niet zo best, dan heb ik pech. Misschien dan een extra bridge op de eerste verdieping? Als iemand al ervaring heeft met Pre-N dan hoor ik dat natuurlijk heel graag!

”kwest”

Beste HeerWit,

Weet niet of de nieuwste generatie routers krachtiger is. Ik heb een Airport Base grijs model en daarmee geraak ik tot de eerste verdieping, jij zit nog een verdiep hoger.
    Hou er wel rekening mee dat de eerste PowerBooks (titanium) een zeer slecht ontvangst hebben, kan er van mee spreken… Ik weet niet op welke PB je typt op zolder, maar de alu modellen hebben een veel betere ontvangst. Dus effe nakijken.

Bijdrager
    EagerB0bNerd

heb je al eens gedacht aan internet via het stopcontact ?
    lijkt me in jouw geval een goede oplossing

Bijdrager
    iMac-Boy
    ”EagerB0bNerd”

Werkt dat echt?
    Ik had gehoord dat in Australie een proef liep, ik wist niet dat dit al beschikbaar was.

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”iMac-Boy”

Werkt dat echt?
    Ik had gehoord dat in Australie een proef liep, ik wist niet dat dit al beschikbaar was.

ja hoor, het werkt gewoon.
    wat jij bedoelt is wat anders.
    Dat is een proef waarbij de electriciteitsmaatschappij de internet provider is.
    Dus iedereen heeft dan internet via het stopcontact, zoals je ook internet via je kabel of via je telefoonlijn (adsl) kan krijgen,

Bijdrager
    iMac-Boy

okee, superhandig zonder boren en kabeltrekken toch een netwerk.

Bijdrager
    HeerWit

bedankt voor de tip. nooit bij stigestaan.. mmm.. zal eens uitzoeken.

”EagerB0bNerd”

Bijdrager
    HeerWit

Ik lees aardige dingen over MicroLink dLAN Starterkit Ethernet/Ethernet
    Kan gebruikt worden op alle voor TCP/IP geschikte besturingssystemen. Stuurprogramma’s zijn voor deze adapter niet nodig. Maar werkt de bijgevoegde configuratiesoftware voor het toekennen van de wachtwoorden ook op OSX ?
    Gevonden op http://www.devolo.nl/nl_NL/produkte/dlan/mldlanetheth.html

Heeft iemand ervaring met HomePlug-standaard? ben benieuwd!

”EagerB0bNerd”
    ”iMac-Boy”

Werkt dat echt?

ja hoor, het werkt gewoon.
    wat jij bedoelt is wat anders.
    Dat is een proef waarbij de electriciteitsmaatschappij de internet provider is.
    Dus iedereen heeft dan internet via het stopcontact, zoals je ook internet via je kabel of via je telefoonlijn (adsl) kan krijgen,

Bijdrager
    EagerB0bNerd
    ”HeerWit”

Kan gebruikt worden op alle voor TCP/IP geschikte besturingssystemen. Stuurprogramma’s zijn voor deze adapter niet nodig. Maar werkt de bijgevoegde configuratiesoftware voor het toekennen van de wachtwoorden ook op OSX ?

als je in je eigen link op “software” klikt, dan kom je bij de OSX software
    zoek anders eens op homeplug , er is al vaker over geschreven.

Bijdrager
    HeerWit

Vol goede moed ethernet adapters van Devolo aangeschaft. Switch aangeschaft omdat ik maar 1 poort op mijn Speedtouch510 heb. Ene adaper beneden aan de switch en aan de stroom. De andere aan de iMac boven op zolder. Precies gedaan zoals ze hebben uitgelegd en.. ja hoor plug en play en succes.
    Naar beneden gegaan en heb daarna de wizard gedownload en toegepast. Deze herkende meteen de andere ethernet adaper. ID ingevoerd en… Toch problemen.. helaas geen internet meer op de andere computer (iMac op zolder). Gekeken bij de netwerkinstellingen op deze iMac. Blijkt dat Ingebouwd Ethernet zichzelf een IPadres heeft toegewezen waar ie niks mee kan. Op deze andere computer van alles geprobeerd met netwerk voorkeursinstellingen, kreeg internetverbinding uiteindelijk actief door DHCP handmatig in te stellen, en ook de netwerkstatus van het Ingebouwd Ethernet gaf aan dat de computer vebonden was met het internet via Ingebouwd ethernet. Maar nog steeds geen internet.. ben nu de weg kwijt. Wat doe ik verkeerd of ben ik vergeten?

”EagerB0bNerd”
    ”HeerWit”

Bijdrager
    HeerWit

SUCCES! dLan werkt nu als een speer! Heb via de Wizard de 2e adapter opnieuw weer toegevoegd en wachtwoord weer gewijzigd. Resultaat: stabiele verbinding (geen storingen) en hoge bitsnelheid (max 14 mbit/s). Goedkope en effectieve aanrader voor iedereen die met zelfde probleem zit. Met de extra toegevoegde wireless adapter is het nu ook prima lezen en schrijven met mijn laptopje.
    Tot slot bedankt voor alle reacties!

”HeerWit”

Vol goede moed ethernet adapters van Devolo aangeschaft. Switch aangeschaft omdat ik maar 1 poort op mijn Speedtouch510 heb. Ene adaper beneden aan de switch en aan de stroom. De andere aan de iMac boven op zolder. Precies gedaan zoals ze hebben uitgelegd en.. ja hoor plug en play en succes.
    Naar beneden gegaan en heb daarna de wizard gedownload en toegepast. Deze herkende meteen de andere ethernet adaper. ID ingevoerd en… Toch problemen.. helaas geen internet meer op de andere computer (iMac op zolder). Gekeken bij de netwerkinstellingen op deze iMac. Blijkt dat Ingebouwd Ethernet zichzelf een IPadres heeft toegewezen waar ie niks mee kan. Op deze andere computer van alles geprobeerd met netwerk voorkeursinstellingen, kreeg internetverbinding uiteindelijk actief door DHCP handmatig in te stellen, en ook de netwerkstatus van het Ingebouwd Ethernet gaf aan dat de computer vebonden was met het internet via Ingebouwd ethernet. Maar nog steeds geen internet.. ben nu de weg kwijt. Wat doe ik verkeerd of ben ik vergeten?

”EagerB0bNerd”
    ”HeerWit”

Bijdrager
    EagerB0bNerd

OK leuk !

fijn dat het werkt. Bespaart je een hoop gedoe en de kans dat iemand op je draadloze netwerk probeert in te loggen is ook minimaal.

[bewerk]
    even lezen BOb, dat laatste word natuurlijk weer teniet gedaan door er alsnog een wireless accespoint aan te hangen..

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.