22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    mac-addict

dpi vraag- hoe pak ik dit aan ?

Ik ben bezig met het maken van een beurs-doek : alle afbeeldingen minimaal 100 dpi en cmyk modus in een pdf bestand.

Alleen zit ik nu met het volgende stel ik heb een foto van:

3504 pixels – breedt bij 2336 pixels – hoog
    123 cm breedt en 82 cm hoog
    72 dpi

En ik heb nodig een afbeelding van:

+ – 100 cm bij 110 cm op 100 dpi (i.v.m met aanleverspecificaties)

Hoe pak ik dit dan het beste aan?

Want stel dat ik in photoshop instel dat ik van 72 dpi naar 100 dpi wil, dan verslechterd mijn foto.

Maar ik heb toevalig ook een foto van 300 dpi, en ik heb de foto zo net proberen te verminderen naar 100 dpi toen kreeg ik op 100 procent ingezoomt ook nog een onscherpe afbeelding kan iemand mij vertellen hoe ik dit aan moet pakken ?

Maar op 50% inzoomen is de foto nog scherp maar hij komt er toch uit op de kwaliteit hoe je de afbeelding ziet als je de foto 100% inzoomt.

Ik werk met photoshop cs3

( ik ben een vormgever in opleiding dus ik weet nog niet alles)

Bijdrager
    Blieper

Is dus NIET voor de drukkerswereld, begrijp ik? :wink:

Gaat het om plotwerk?

Bijdrager
    mac-addict

Het wordt geprint op een doek (beurs-stand) die doeken die je spant op trussen) een zijl achtig materiaal is dat.

Ik wilde even melden dat het uiteindelijke resultaat kan zien waneer je de afbeelding ongeveer 72 procent inzoomt, want ik klikte op printsize en toen zoomde ps in op 72 procent. En ik neem aan dat ps hiermee bedoelt dat , dat de kwaliteit is als je het laat printen?

De afbeeldingen zijn op 72dpi zeer scherp en groot er moet toch wel een manier zijn om zulke hoge kwaliteit foto’s goed af te laten drukken op 100dpi inplaats van 72 dpi?

Bijdrager
    Blieper

Er zijn vast al wel wat draatjes over, maar 72 dpi is meestal voor Monitor formaat, maar als je iets laat drukken bij een drukker wil die meestal minimaal 300 dpi en nu al zelfs 400 dpi. Maar hoe dat in de plotwereld zit weet ik niet precies want dat scheelt nogal.
    Op je scherm is hij inderdaad scherp omdat die maar 72 dpi nodig heeft om scherp weer te geven.
    Om te drukken heb je echter meer pixels nodig om datzelfde beeld te krijgen.
    Drukt een drukker op 175 l.p.i dan zou je de foto’s op (2x) 350 moeten aanleveren
    200 l.p.i dus 400 dpi.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    mac-addict

okay, ik heb al wat lopen zoeken op het forum.

Maar ik zie allemaal ap’s waar voor ik moet betalen om zoiets uit te voeren.

En ik weet niet zeker of ik echt deze porgramma’s nodig heb, als het echt niet anders kan dan zal ik 1 van de software paketten moeten aanschaffen.

Maar heb ik in mij geval echt zo een programma nodig als bijv: Genuine Fractals 6

Want ik weet dat photoshop super veel kan of is dit te veel gevraagd van photoshop.

Of mischien weet er iemand een truukje? of een gratis programma’tje ?

Bijdrager
    KarelWillem

Niet zo heel handig om hier nu opnieuw te beginnen.

Nu begint iedereen weer van alles te roepen wat allang een keer beantwoord is in je andere topic.

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=138971&highlight=

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    mac-addict

Niet zo heel handig om hier nu opnieuw te beginnen.

Nu begint iedereen weer van alles te roepen wat allang een keer beantwoord is in je andere topic.

http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=138971&highlight=

Het gaat toch over iets anders, het is voor mij de zelfde opdracht maar een ander onderwerp.
    Daarom heb ik dit gedaan, maar als jullie het vervelend vinden dan zal ik het in de toekomst in 1 post doen.

Ik ga even de oplossing van Dr. Maddox proberen!

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    DESMEV

Geen zorgen over maken. Heb zelf voor presentatie een bestand van 100×70 laten afdrukken bij een fotovaklab op 65 dpi als test van de kwaliteit. Pas als je er een cm of 40 (!!!) vanaf staat zie je dat er wat in resolutie te weinig is.
    En dan heb ik het over een supervak afdruk op een Labda. Beter is er niet.
    De aanleverspecificatie voor de labda is bij voorkeur 300 dpi…

Als je dus de 82 cm omzet naar 100 cm en nog niet interpoleert (dus dat uitzetten in het afbeeldingsvenster) kom je ergens uit op een dpi of 60 (?) Heb nu PS niet bij de hand dus even op de gok. Zelf zou ik dit bestand nog verscherpen in 2 stappen. Al hangt dit ook erg van het beeld en onderwerp af.

Filter:” USM

Stap 1: Bovenste schuif op 15-20 en middelste schuif op…80-90 !!

Dit is totaal anders dan een normale verscherping. Die komt in stap 2. Stap 1 is om op een mooie manier het contrast iets te verhogen. Echter anders dan bv met een curve. Stap 1 is daar veel subtieler voor.

Stap 2: Bovenste schuif op bv 100 en middelste schuif op bv 0,8

Met name stap 2 is erg afhankelijk van het beeld. Hou ook rekening dat als je het bestand op 100% bekijkt (de enige goede stand om scherpte en detaillering te bekijken en te beoordelen) Je meer scherpte kan en moet toepassen dan je zou denken als je het beeld op je scherm bekijkt. En dit kan best wel fors zijn. In drukwerk en plot/inktjettechnieken valt veel van de optredende contrastrandjes weg. (Geldt trouwens niet voor de Labdaprint. Die laat alles zo goed zien dat je daar dan weer veel voorzichtiger mee moet zijn).

Mocht je toch twijfelen of je de ± 60 dpi (even nakijken in PS) wilt doorsturen dan kan je voordat je de 2 stappen verscherpen doet, het beeld eerst nog vergroten tot 100 dpi. Doe dit dan in telkens stappen van 10% vergroten totdat je op 100 dpi komt. (Interpoleren heb je dan steeds aangevinkt natuurlijk). De laatste stap zal dan geen 10% zijn maar dan wel op 100 dpi. Al mag je gerust op 95 of 110 uitkomen.

Overigens is de genoemde stap 1 bij veel beelden een mooie manier om een fotobeeld net dat beetje extra push te geven om meer een gevoel van diepte te geven. Probeer het maar eens op verschillende soorten beelden.

Kortom voor een uitvoer op zeil op 100dpi zou ikme absoluut geen zorgen maken.

Voor het geval dat: ik maak regelmatig opnames van o.a. horloges die tot in de kieren van de schroefjes bijgewerkt worden. Deze bestanden zijn dan 30×40 cm 300 dpi. Worden zonder problemen op Billboards gebruikt. Ziet er superstrak uit.

Nog een tip. Zet voordat je gaat verscherpen (laatse stap) het bestand om naar Lab. Kies het ‘L” kanaal en doe daar de verscherping op. Daarna weer omzetten naar RGB. Op die manier verscherp je ook weer wat “schoner” In het “L” kanaal zit geen kleurinformatie. Die zit in kanaal “a” en “b”. Door deze manier van verscherpen versterk je niet bv kleurrandjes etc.

Suc6

Bijdrager
    twtp

De meeste groot formaat printers geven een acceptabel resultaat vanaf een dpi of 150 op ware grootte. De rest wordt dan overgenomen door de software die de printer aanstuurt. Je hebt dan een (voor ’t oog) heel acceptabel resultaat dat het als poster/doek etc. “goed doet”.

Het is bij de meeste bedrijven die de print maken ook geen enkel probleem om even een “proefstrookje” te laten printen waardoor je een deel van de afbeelding kunt bekijken op het juiste materiaal en in de uiteindelijke scherpte.

Wij hebben zo altijd aangeleverd (op verzoek) en sinds we zelf printen hanteren we dezelfde uitgangspunten.

Alles wat je in hogere dpi aan kunt leveren is natuurlijk wel beter…

Succes!

Bijdrager
    mac-addict

Even mischien een domme vraag maar ik vraag het toch maar wat is het beste formaat om de afbeeldingen op te slaan als het geprint wordt?

Is dat jpeg of tiff?

Want volgensmij bij printen was jpeg toch beter of maakte het bijna geen verschil uit in tegen stelling tot drukken?

En ik vraag me ook af wat is het beste om te doen?

•Is het beste om de jpeg/tiff afbeeldingen te imporeren in illustrator waar het te bedrukken vlak staat + vector logo en welkoms zin staat.

•Of is het beter om alles in potoshop te importeren en dan vanuit daar uit een pdf maken of maakt het geen bal uit waar ik het doe ?

•Of is het mischien toch beter om het in indesign te exporteren naar pdf dus alles importeren naar indesign en vanuit daar een pdf maken.

Ik twijfel omdat ik meestal brochures / folders in indesign maak en geen flyers of posters etc. ?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    mac-addict

Ik denk dat het daar mee wel goedkomt ik heb heel veel gehad aan jouw tips nog bedankt daar voor! :D

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    GrizzDesign

Als je de verhoudingen (aantal pixels) gelijk laat bij het verkleinen in photoshop. Maar het DPI aantal kun je verhogen van 72 naar 100 dpi.

Dan word het bestand dus ipv 123 cm bijvoorbeeld 100 cm.

Hiermee word de kwaliteit en scherpte als het goed is niet aangetast.
    Komt de afmeting echter onder die 100, dan heb je simpelweg niet gelijk pixels, en kun je inderdaad wat gaan ‘smokkelen’.

EDIT: Zonder smokkelen met bovenstaande methode komt je afbeelding op:
    89,0016 x 59,3344 cm. Dat is dus inderdaad niet groot genoeg.
    In dat geval zul je dus moeten smokkelen. Bijvoorbeeld het aantal centimeters gelijk laten, maar het aantal pixels laten verhogen door de DPI te verhogen van 72 naar 100. Dan worden dus kunstmatig meer pixels bijgemaakt, en kan de afbeelding een beetje onscherp worden, maar dit is neem ik aan wel op te lossen met filters of manuele verbeteringen.

Mag ik vragen wat voor soort afbeelding het is ? Wellicht is het vectoriseerbaar.

Bijdrager
    mac-addict

De afbeeldingen zijn niet vectoriseerbaar, het zijn een aantal foto’s van badkamers.

Nu we toch bezig zijn heb ik weer gelijk een andere vraag, ik heb alles opgemaakt, en daarna een pdf bestand er van gemaakt vanuit idesign cs3. ik werk in cmyk modus dus ik heb in indesign een groot zwart vlak (kleur van het doek) gemaakt en dat gevult met 100% k.

In indesign ziet dit er mooi zwart uit, maar als ik het ga exporteren als pdf en daarna de pdf ga bekijken dan lijkt het net alsof indesign bij het exporteren naar pdf het zwarte gedeelte grijs heeft gemaakt?

Of in ieder geval lichter dan wat ik had gezien in het indd bestand ?!

Komt dit ook met die zelfde kleur uit de printer?

kan iemand mij vertellen wat ik fout heb gedaan ?

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    MouseMighty

Overigens staat er bij de voorkeuren van InDesign ook hoe de applicatie moet omgaan met zwart. Afgezien van het feit of je opdracht inderdaad via CMYK geprint/gedrukt/geplot gaat worden of toch via RGB workflow. Het is maar ff dat je het weet :wink:

Bijdrager
    mac-addict

Ik heb gewoon deze waarde ingevult:

C 60%
    M 40%
    Y 40%
    K 100%

En nu geeft mijn beeldscherm wel een mooie kleur zwart.

Dus ik ga straks naar de drukker om te vragen of hij het nog even wil controleren en dan zie ik volgende week wel wat het resultaat is. Ik laat wel eerst zo een proef reepje printen voor ik het daadwerkelijk helemaal laat printen.

Bedankt!

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.