9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    cb

dpi-informatie

Ik heb I-photo 4.0.3 en zoek naar een eenvoudige functie om te zien
    hoeveel dpi een foto is. Kan nergens iets vinden.
    Is er anders een eenvoudig softwareprogrammaatje hiervoor?

Het verhaal over de plist voor het foto-album heb ik al gelezen, maar
    dat zoek ik niet.

Bijdrager
    computer space

Wat wil je er mee? Dpi is eigenlijk nutteloze info. Aantal pixels is het enige dat telt.

Bijdrager
    cb

erg handig als je af en toe foto’s ergens moet publiceren,
    die vragen namelijk toch nog naar dpi, dus toch graag een antwoord

Bijdrager
    MacMipke

Ik heb programma er zelf niet meer op staan, maar volgens mij kan je het met Graphic Convertor wel zien.

http://www.lemkesoft.com/

Bijdrager
    computer space

dpi is een keuze, die kun je veranderen wat je wilt zonder dat er iets aan de foto wijzigt.
    Ze moeten gewoon zeggen we willen een foto van 12×8 inch bij 300 dpi, en dan stuur jij ze een foto van 3600×2400 pixels. Als ie per ongeluk op 10 dpi staat ingesteld, komt ie wat groot binnen in Indesign, maar dat maakt verder niet uit.
    Voor een A6 lever je ongeveer 1200×1800 aan, voor een A5 1800×2700 en voor een A4 of groter ongeveer 2400×3600 of meer. Welke dpi waarop je de foto hebt ingesteld maakt echt niet uit, het aantal pixels dat beschikbaar is bepaalt het detail.
    Neem bijvoorbeeld een digitale camera met 10mpixels. Die staat standaard op 72 dpi. Toch ben je een knappe designstudio om dan te gaan lopen miepen dat de dpi’s te weinig zijn. Die foto is prima op A4 af te drukken. Het is misschien een schop tegen de schenen van de DTP-er, maar echt, het ingestelde getal in het document maakt geen reet uit.

Geblokkeerd
    Breuf
    ”Martiniman”

dpi is een keuze, die kun je veranderen wat je wilt zonder dat er iets aan de foto wijzigt.
    Ze moeten gewoon bla bla bla.

Waarom geef je niet gewoon antwoord op de gestelde vraag?
    Als TS die informatie nu voorhanden wil hebben, laat ‘m lekker.

Breuf

Bijdrager
    cb

Ok dank al voor de informatie.
    Als ik het goed begrijp dan bedoelt I-photo met het woordje ‘grootte’ in het infovenster het aantal pixels. Ok als je me de omrekenformule kan geven hoe ik kan terugrekenen hoeveel dpi die foto dan is, dan is het ook goed. Ik heb nu geen idee namelijk. Ik zie alleen ‘grootte’ en ‘mb’.

Het verhaal dat dpi niet zoveel zegt heb ik al eerder gehoord. Alleen zoals ik schreef vragen toch nog steeds veel mensen erom en dan is het zoals de laatste persoon schreef, wil ik eigenlijk gewoon even een antwoord kunnen geven.

Bijdrager
    awi

het is eigenlijk heel simpel, maar veel mensen doen er moeilijk over (bijv redacties van bladen/blaadjes of onkundigemensen in de prepress branche)

dpi geeft aan hoeveel pixels/puntjes er in 1 inch zitten (dots per inch)
    Moet je een foto op 10 x 15 cm afdrukken bij 300 dpi, dan is de rekensom:

10×15 cm is ongeveer 4 x 6 inch = (4×300) x (6×300) = 1200 x 1800 pixels

Aleen een getal voor dpi zegt niets zonder de afmeting in inch of cm

Bijdrager
    adsum

Het aantal dpi’s maakt allen wat uit als je gaat vergroten (groter dan het orgineel) het orgineel van iedere digitale camera is ALTIJD 72 dpi op 100%. Ga je nu 50% verkleinen dan blijft de resolutie gelijk en wordt dus 144 dpi. Echter ga je vergroten (of een uitsnede maken) bijvoorbeeld 200% dan is hij nog maar 31 dpi. Dan zijn er van die wijsneuzen die in PhotoShop de resolutie omhoog brengen, maar dan gebeurt er dus verder niets anders dan dat je de pixels in nieuwe pixels gaat opdelen en ga je die dan vergroten dan blijft de foto dus blokkerig terwijl de resolutie wel ‘wel hoog genoeg is’…..

Je kan dus ongestraft verkleinen, echter bij vergroten of deelvergrotingen is een hoge input resolutie vereist. Ik kom dit probleem heel vaak tegen omdat ik in de autoreclame werk en mensen vaak het ontwerp zelf al in de ‘computer’ hebben gemaakt. Dan lijkt het mooi op het beeldscherm maar dan vergeten ze dat ik het nog 1000% of meer moet vergroten om het op de auto te krijgen. Van een foto van 300 dpi blijft dan nog maar 30 dpi over.

Marten Dijkstra :apple:

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.