12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Anszje

Downloadsnelheid Airport Express

Goedemorgen,

Even een kwestie waar ik zelf niet uit kom:(

Ik heb een nieuwe Airport Express (2e g) en een Ziggo Technicolor router. Die laatste heb ik laten omzetten in een modem omdat telkens mijn internet verbinding halveerde zodra ik de AE aansloot. Nu is het geheel aangesloten dmv een cat 6 kabel. AE maakt een netwerk aan, 5Ghz netwerk staat aan, kanaal hiervan staat op automatisch.

Hoe ik ook probeer, mijn snelheid wordt niet hoger dan 70Mb. Draadloos met de Ziggo router kwam ik tot 140/150Mb. Ik heb zelfs al een tijdje de AE maar aan de kant gegooid hierdoor maar uiteindelijk wil ik hem toch gaan gebruiken. Ze staan trouwens op dezelfde plek, in de hoek van de woonkamer.

Wat doe ik toch verkeerd?

Bijdrager
    A.M.Dekker

Volgens mij komt dit omdat de AirPort een 10/100 LAN aansluiting heeft en dus niet meer ondersteund dan 100 Mb.

Bijdrager
    Anszje

Op de site van Apple staat bij de Airport Express: 802.11n simultaneous
    dual-band (2,4 GHz en 5 GHz) met gegevenssnelheden tot 300 Mbps

En bij de Airport Extreme dat er ondersteuning is tot 1,3Gb

Dat zou 140Mb toch moeten lukken?

Bijdrager
    McPim

Correct A.M. Dekker, en deze AE ondersteunt (daarom) ook alleen de 802.11n standaard. Het Technicolor modem heeft de snellere ac versie aan boord dus daar haal je hogere snelheden mee. Wat dat betreft loopt Apple achter met de AE, die is ook al een tijdje niet meer vernieuwd…

Bijdrager
    Anszje

Ik ga een Airport Extreme kopen;-)

Bijdrager
    McPim

Goed idee :wink:

Bijdrager
    gipsman

Ondersteunt inderdaad 300Mbps. Geen reden dus om door een Extreme te vervangen.
    Er moet meer aan de hand zijn.
    Storend buurtnetwerk?
    Maakt de AE wel degelijk een eigen benaamd netwerk aan, inclusief DHCP, wachtwoord, NAT?
    Is de ziggo routerfuncrie volledig uitschakeld?
    Zit je in 1 kamer, op 1 verdieping of ergens ver weg op een zolderkamer?

Bijdrager
    LighScan

De AE is aangesloten via een CAT6 op die Technicolor. De AE heeft een 10/100 poort, nogal logisch dat ook je internet dan trager gaat via de WiFi via AE, want die krijgt via de poort max 10/100 door(!).
    Via je intern netwerk zit je wel op 300 Mbps vanwege de 802.11n, maar die kan niet meer internetsnelheid doorgeven dan dat hij krijgt via de 10/100 poort hé.

Bijdrager
    gipsman

@LightScan
    Ik heb zo’n AE als basisrouter achter een redelijk oud Motorola modem van Telenet (België). Wanneer ik mijn Time Capsule (voorlaatste versie) dichtbij plaats, dwz. 2m., dan haalt de TC (draadloos) 330Mbps. Meer dan het theoretische maximum.
    Enkele AE’s, die verderop op verdiepingen staan doen het weliswaar slecht, gemiddeld 30-80Mbps, maar dit vind ik logisch in een vrij groot huis (10x10x10m).

Bijdrager
    McPim

@gipsman: die 300Mbps van de Airport Express is WiFi to WiFi. Anszje wil een hogere internetsnelheid en dat gaat echt niet lukken via een 10/100 poort. Wél reden dus om door een Extreme te vervangen.

Bijdrager
    Retyro

Waarom wil je dan zo graag de AE gebruiken? Want als je het mij vraagt is de meest efficiente oplossing toch om het modem als router te laten functioneren en de AE weg te laten. Ik heb zelf ooit een AE gekocht omdat de wifi van de router van mijn ISP ruk was. Later een andere router gekregen en toen is de AE weggegaan

Bijdrager
    Anszje

Omdat ik al maanden problemen heb met het wegvallen van de internet verbinding via de Technicolor. Netwerk blijft keurig stabiel, maar ik moet iedere dag mijn iMac opnieuw opstarten om weer internet te krijgen. Dns al aangepast naar die van google, en de DHCP reserveringen uitgezet, lease verkleind, het probleem blijft. Hetzelfde geldt trouwens voor alle overige instellingen die de Technicolor moet onthouden. Intern Plex Server nooit kunnen vinden, port forwarding ingesteld en het werkt, volgende dag werkt het niet meer terwijl ik een statisch IP adres heb.

Met de AE heb ik nergens last van.

Daarnaast wil ik in de toekomst graag ook internet achter in mijn tuin, 26 meter verder, en met een Airport Extreme kan ik hem mooi met de Express uitbreiden, dus win-win:)

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.