7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    DobinR

Downloads MacBook Air op bureaublad

Ben al een hele tijd op zoek naar de oplossing voor het feit dat elke download met een ‘schijficoon’ op mijn bureaublad verschijnt. Ik heb via Chrome aangegeven dat de download locatie in de finder moet zijn onder downloads, maar toch verschijnt hij dubbel, ook op m’n bureaublad.

Los van het hele bestand te verwijderen zie ik geen mogelijkheid om hem gewoon in finder te hebben en een mooi, leeg, opgeruimd bureaublad te hebben. Voorbeeld van een icoon dat er staat: schijficoon van Chrome.

Iemand de oplossing?

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Night. Reden: DUPLICAAT TOPIC VERWIJDERD

Bijdrager
    KarelWillem

Een download met een schijficoon, is gewoon een download die zich automatisch start.

Je download komt dus – zoals het hoort – keurig in de map Downloads.
    Het bestand daarin start en toont zich keurig op het Bureaublad.

Hierna sleep jij de app naar de map Programma’s, en je verwijdert het schijficoon naar Prullenmand.

Bijdrager
    KarelWillem

Jij hebt in de Finder-voorkeuren het vinkje Externe schijven aan staan.
    Daardoor zie je die programma-schijven dus op je Bureaublad.

Dat kun je ook uitzetten, maar dan zie je niet zo snel dat er wat geopend is.
    Dus misschien kun je dat beter wel aan laten staan (ik heb het uit, maar weet meestal zelf wel dat ik wat aan het installeren ben).

Moderator
    Night

De reden daarvan is, dat je waarschijnlijk een .dmg of .pkg bestand hebt gedownload. Dat is een soort gecomprimeerde virtuele disk of installer. Als deze na download automatisch geopend wordt, zal de disk – zoals alle disks – op het bureaublad verschijnen.
    Wil je dat niet, dan zal je de optie ‘automatisch openen van vertrouwde bestanden‘ uit moeten zetten. Chrome bevat deze functie overigens helaas niet meer in de laatste versies. Safari wel.

Bijdrager
    DobinR

Thanks voor de reactie beide, heb het bureaublad weer leeg. Heb inderdaad de externe schijven uitstaan, omdat ik ook wel op de hoogte ben van wat er opgestart wordt.

Night, ben je zelf een voorstander van Safari? En heb je het idee dat deze functie terugkomt bij nieuwe versies van Chrome?

Nogmaals dank!

Bijdrager
    GoeieDag

Moderator
    Night

Ik ben noch voorstander van de één, noch van de ander.
    Beide browsers hebben hun voor- en zéker ook hun nadelen.
    Welke vind jij het fijnste werken? Dan moet je die gewoon gebruiken.

En zonder ‘glazen bol’ kan ik helaas niet zeggen of deze functie nog terug zal komen in Chrome, maar gezien de hoeveelheid plugins die beschikbaar zijn voor Chrome, is er vast wel een, die Chrome verbiedt om automatisch downloads te openen.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Night.
    • Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 1 maand geleden door  Night.
7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.