30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:
    Bijdrager
    essiw

Downgraden naar 10.7.3

Ik heb veel problemen sinds 10.7.4. krijg veel kernel panics, apps die continue crashen (sommige willen alleen maar crashen, elke keer weer andere apps), tabbladen in safari en chrome crashen continue. Ik word hier helemaal gek van…

Ik heb echt werkelijk alles geprobeerd, schijfpermissies hersteld, safe boot, recovery HD en daarmee opnieuw Lion er op gezet (dacht dat dat wel naar 10.7.0 zou gaan maar nee naar 10.7.4.) het enige dat het heeft gedaan is dat ik iets minder vaak kernel panics heb, voor de rest niks.

Ik kan alleen niet uitvinden hoe ik kan downgraden naar 10.7.3. kan iemand me daarmee helpen?

Bijdrager
    AppleStef

Combo update al geïnstalleerd?

Bijdrager
    essiw

Ja, veranderde niks aan, wat wel merkwaardig was dat hij bij het controleren van de combo update een fout gaf dat zoiets zei als: controlenummer klopt niet. Na meerdere keren die combo update gedownload te hebben (moeilijk als je steeds kernel panics krijgt) heb ik die controle maar geskipt.

Moderator
    unSOUND

Dan kun je het beste de backup terug zetten die je uiteraard gemaakt hebt voor je je systeem upgradde…

Bijdrager
    essiw

Helaas, ik heb wel een back-up maar die is (zeker nu) al een tijdje terug, de systeem update is al een tijdje terug.
    Ik had niet verwacht dat een update voor bug-fixes zulke grote bugs zouden bevatten. Voortaan ga ik voor elke minieme update zeker een back-up maken.

Bijdrager
    AppleStef

Hoe ik dit soort situaties probeer te voorkomen (tips voor in de toekomst):

1. Ik installeer nooit net nadat de update is uitgekomen, ik wacht meestal een week en kijk of er veel bekende problemen zijn of niet. Bijv. bij de 10.7.3 update was er een bekend probleem.
  • Vlak voordat ik de update installeer update ik mijn kloon (met CCC) nog eens een keertje. Mocht de update mij niet bevallen kan ik gewoon mijn kloon (met de vorige 10.7.x versie) terugzetten.
  • Als ik geen problemen ondervind na de update wacht ik nog ong. een week (voor de zekerheid) met mijn kloon terug te updaten, zodat ik zeker weet dat de update ‘geslaagd’ is en dat er geen problemen zijn.

Misschien is dit een beetje ‘overdreven’ maar zo doe ik het i.i.g.

Bijdrager
Hansi2124

Ik denk ook niet dat die update bugs bevat, maar dat er iets op jouw Mac niet goed is. Ik heb werkelijk nergens last van met 10.7.4……
Die fout die werd aangegeven met dat controlenummer: waarom denk je dat daar een melding over komt?
:sealed:

Bijdrager
essiw

@AppleStef,
Dankje voor de tips, maar daar heb ik nu helaas niks meer aan.

@Hansi
Nee ik ben niet de enige, google er maar eens op, dan krijg je dingen zoals: https://discussions.apple.com/thread/3953279?start=0&tstart=0

Het probleem lijkt hem te zitten in 3rd party apps, die een conflict veroorzaken met de update, maar probeer maar eens uit te vinden welke apps dat zijn, dat lukt je niet zomaar (en de apps die ze op dat soort dingen antwoorden, heb ik niet).

Ook hoe kan er iets op men mac niet goed zitten na Recovery HD? Wat het hele OS opnieuw heeft geïnstalleerd?

Dat controlenummer ging niet over de computer maar over de combo update.

Bijdrager
essiw

Maar niemand weet dus hoe ik kan downgraden naar 10.7.3. of lager? Dit moet toch gewoon mogelijk zijn zonder back-up?
Het enige andere is wachten totdat er een update komt, maar dat kan nog wel heel lang duren…

Moderator
unSOUND

Je kunt proberen Lion vanaf de Restore-partitie te herinstalleren, deze vervangt dan de meeste systeembestanden, maar je blijft wel up-to-date op 10.7.4.

Bijdrager
AppleStef

@unSOUND:

… recovery HD en daarmee opnieuw Lion er op gezet (dacht dat dat wel naar 10.7.0 zou gaan maar nee naar 10.7.4.)…

Moderator
unSOUND

Verduld, had ik overheen gelezen…

In dat geval zou ik een kloon maken, schijf wissen & clean install, en met de migratie-assisten alle persoonlijke data terug zetten van de kloon.

Bijdrager
SunKeeper

Ik krijg bij dit soort symptomen eerder het idee dat er hardwarematig is niet in orde is. En dan met name je RAM-geheugen.

Heb je wel eens een test gedraaid? Over welke Mac hebben we het ├╝berhaupt en hoe oud?

Bijdrager
essiw

@unsound bedankt voor je antwoord ik weet alleen niet hoe ik een kloon moet maken.

@sunkeeper ik heb een mac mini begin 2009. Wat voor tests zou ik moeten draaien?
En ik ben echt niet de enige met dit probleem, en ik vind het ook wel erg toevallig dat precies na dat ik heb ge├╝pdatet deze problemen beginnen en daarvoor nooit.

Moderator
unSOUND

Een kloon kun je vrij eenvoudig maken met Software zoals SuperDuper, Carbon Copy Cloner of zelfs het Schijfhulpprogramma ( mits je het draait vanaf een andere schijf of de restore-partitie. )

Bijdrager
TheBigZ

Nee ik ben niet de enige, google er maar eens op, dan krijg je dingen zoals:

Het probleem lijkt hem te zitten in 3rd party apps, die een conflict veroorzaken met de update, maar probeer maar eens uit te vinden welke apps dat zijn, dat lukt je niet zomaar (en de apps die ze op dat soort dingen antwoorden, heb ik niet).
Voor iedere update zijn ergens op het Internet wel mensen met problemen te vinden.

Heb je al in de Console Logs gekeken waardoor die crashes veroorzaakt worden?
Dan kun je wat gerichter zoeken naar de oorzaak van de problemen.

Alles opnieuw installeren kan altijd later nog (if all else fails).

Bijdrager
Franky Mac

Als je een (bootable) image van Lion 10.7.3 of eerder op een USB stick hebt, dan kun je Lion opnieuw installeren. Dit heb ik vorige week moeten doen, omdat ik mijn recovery partitie kwijt was. User space blijft aanwezig, maar ik zou voor de zekerheid wel een backup maken als ik jou was.

Bijdrager
essiw

<p>@unSound dankjewel voor je antwoord, dat probeer ik dan wel wanneer niks anders lukt :)</p>
<p>@TheBigZ<br />
Ik heb niet zoveel verstand van crash logs maar als ik bijvoorbeeld iTunes laat crashen (omdat et niet wil opstarten zonder te crashen) dit keer krijg ik deze logs:</p>
<p>21-05-12 11:14:44,347 mDNSResponder: ERROR: handle_resolve_request bad interfaceIndex 1<br />
(Deze log doet hij precies hetzelfde 24x alleen dan veranderd hij het laatste nummer met 2, 3, 4 enz.)</p>
<p>21-05-12 11:14:46,532 ReportCrash: Saved crash report for iTunes[234] version 10.6.1 (10.6.1) to /Users/essiw/Library/Logs/DiagnosticReports/iTunes_2012-05-21-111446_Mac-mini-van-essiw.crash</p>
<p>21-05-12 11:18:52,372 mDNSResponder: ERROR: handle_resolve_request bad interfaceIndex 1</p>
<p>21-05-12 11:14:47,216 com.apple.usbmuxd: _SendAttachNotification (thread 0x101305960): sending attach for device d8:a2:5e:33:a6:[email protected]::daa2:5eff:fe33:a6dd._apple-mobdev._tcp.local.: _GetAddrInfoReplyReceivedCallback matched.</p>
<p>21-05-12 11:14:47,461 usbmuxd: _AMDeviceConnectByAddressAndPort (thread 0x102e04000): IPv4</p>
<p>@Franky Mac<br />
Mijn broer heeft dat nog volgensmij… Moet ik maar eens aan hem vragen of ik die op usb van em kan krijgen. Is van Lion 10.7.0. zou dat werken?
</p>

Inactief
Anoniem

De meldingen in je crashreport hebben te maken met netwerk. Misschien dat je daar problemen mee hebt, die er voor zorgen dat sommige apps crashen (of gewoon niet reageren omdat ze geen verbinding kunnen maken)?

Bijdrager
essiw

Ik had problemen met men netwerk, maar nu totaal geen problemen mee (kabel was stuk en deed internet vaak herstarten), nu doet internet het gewoon en alle andere computers in huis hebben hier geen last van.

Maar ik blijf het te toevallig vinden dat precies na de update deze problemen begonnen zijn.

Bijdrager
stavos

10.7.4 bevat meer problemen..

Bijdrager
SunKeeper

@sunkeeper ik heb een mac mini begin 2009. Wat voor tests zou ik moeten draaien?
En ik ben echt niet de enige met dit probleem, en ik vind het ook wel erg toevallig dat precies na dat ik heb ge├╝pdatet deze problemen beginnen en daarvoor nooit.

Haha, dat is grappig. Ik heb hier precies dezelfde machine staan, en sinds 10.5.7 heeft die iedere update en upgrade geïnstalleerd zodra die maar beschikbaar was. (nu dus 10.7.4 wat sneller is dan 10.5.7)

En het draait als een tierelier zo soepel. (2 GHz, 4GB RAM) Ik zou bijna zeggen beter dan mijn MacBook Pro begin 2011. Al is die in ruwe snelheid dan weer iets beter vanwege de nieuwere hardware.

Al draaien er op die Mac mini niet zo veel apps, meestal Safari, iCal, iTunes, en wat kleine andere dingetjes. Kernel panic: nog helemaal nooit gezien.
Wel is na 10 maanden ├ę├ęn RAM-latje vervangen onder garantie. Zodra het toen defect raakte, startte de Mac niet op, en liet die toontjes horen i.p.v. de BOINNGG. Duidelijk verhaal dus.
Na 14 maanden de harde schijf verwisseld voor een grotere, die na 4 maanden DOA bleek. (Time Machine moest te hulp schieten.:thumbsup:) Onder garantie een nieuwe gekregen en draait perfect. Verder geen bijzonderheden.:smile:

Bijdrager
essiw

Inderdaad SunKeeper, totaal nooit problemen tot nu. (noujah 4x een kernal panic gehad in 3 jaar door een klein vonkje in een stekkerblok), ik probeer nu via een oude Lion installatie het probleem op te lossen.

Bijdrager
SunKeeper

Oh. Ik vergeet erbij te vertellen: je hebt 2 grijze DVD’s bij je Mac mini gekregen.

De ene is de Applications Install DVD en de andere de Mac OS X Install DVD.

Op de Applications Install DVD staat rechts vermeld: ”To use Apple Hardware Test, hold down the D key as the computer starts up.”

Die DVD moet je er dus indoen en tijdens de BOINNGG de D toets indrukken en ingedrukt houden. Dan start de test op, kies daar voor de uitgebreide test. Dit kan wel een paar uur duren.

Bekijk even welk resultaat eruit komt.

Bijdrager
Franky Mac

@ essiw

Mijn broer heeft dat nog volgensmij… Moet ik maar eens aan hem vragen of ik die op usb van em kan krijgen. Is van Lion 10.7.0. zou dat werken?

Ja en dan daarna de combo upgrade voor 10.7.3 er over.
Te downloaden hier:
http://support.apple.com/kb/DL1484

Bijdrager
essiw

@sunkeeper dat probeer ik wanneer de instalatie van os x 10.7 niet lukt, duurt nog 3 uur… Hoop dat hij in de tussentijd niet crasht, hij staat nu al lang aan zonder te crashen, ik doe nu maar ff alles op men iPad. Die cdtjes moet ik dan wel ergens vandaan graven.

@franky mac, dankje, dat was ik inderdaad al van plan, maar dit keer maak ik een back-up voordat ik dat doe.

Bijdrager
essiw

Downgraden had geen effect, is blijkbaar toch gewoon stom toeval dat na de update het gebeurde…
Heb een test gedaan zoals Sunkeeper zei en kreeg deze error: 4MEM/4/40000000: 0xb880bf98
Denk dat ik nu men mac mini uit elkaar moet slopen en eerst het geheugen er opnieuw in moet zetten als dat niet helpt kijken welke het probleem veroorzaakt en dan een nieuwe erbij kopen… Dat word nog een karwij een mac mini openen…

Bijdrager
SunKeeper

Volg alsjeblieft deze handleiding, met een beetje voorzichtigheid moet het dan wel goed komen.

Ik heb het een aantal keer gedaan, en het is redelijk te doen. Pak een heel dun mesje, kaasschaaf of schoon plamuurmes om de kap eraf te halen en geef het even de tijd om een beetje flexibel te worden. Dan schuift de behuizing makkelijker over de klemmen.

Magnetische schroevendraaier is erg aan te bevelen. Als je het bovenste deel (Superdrive, HD, fan) terugplaatst, moet je oppassen dat de ribbon cable niet tussen het audioboard en het bovenste deel klem komt te zitten. Dus even op de connector vastklikken, meteen zodra je het deel plaatst. Let ondertussen ook goed op de juiste positie van de antennekabels.

Bijdrager
essiw

dankje voor de handleiding, heeft erg geholpen. Ik heb het RAM weten te verwijderen, heb ze allebij appart getest in een nieuwere mac mini (waarvan je de achterkant kan openen) en bleek er eentje een error te geven, heb meteen nieuwe RAM besteld, morgen in huis, dan weer de mac mini in elkaar zetten.

Bijdrager
SunKeeper

OK, ik neem aan dat die daarna weer als vanouds gaat draaien zonder vastlopers of Kernel Panics.

Als het goed is ongeacht de versie van Mac OS X die je erop zet.:smile:

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

Inloggen
Log in of registeer je om te reageren.
vergeten?
vergeten?