10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    honnes

Downgarde Ipad 2 IOS 9.2.1 naar iets werkbaars

Hi

Ik ben zo stom geweest om in de Apple updates te trappen waardoor mijn ipad 2 van een bruikbaar product naar een snijplank is veranderd.
    Weet iemand hoe ik mijn Ipad 2 met IOS 9.2.1 kan downgraden naar IOS 6 of 7 zodat ik deze nog normaal kan gebruiken zonder dat alles elke 2 min vast loopt?

Veel dank!

Bijdrager
    Shmoo

Kan niet.. Dat mag niet van de baas.

Sleutelbeheerder
    Night

Iets minder kort door de bocht: Apple heeft geen ondersteuning meer voor deze iOS versies. Aangezien de IPSW die je nodig zou hebben voor een downgrade een ‘signature’ van Apple moet hebben om te kunnen werken en Apple die niet meer uitgeeft; kan je voorstellen dat het dus niet meer werkt.

Ik zie net dat zelfs een downgrade naar iOS 8 al niet meer mogelijk is….

Bijdrager
    SunKeeper

Ongeveer zes dagen na het uitkomen van een update kun je nog naar uitsluitend de versie ervoor.

De rest niet meer. Te traag? Spaar voor een nieuwe iPad.

Bijdrager
    honnes

dank voor de reacties.

Nieuw kopen kan natuurlijk altijd, maar beetje zonde van een ipad die nog prima zou kunnen werken als ik die op IOS6 of 7 had gehouden.

Ben een beetje klaar met alle updates van apple die er voor zorgen dat elk mobiel apparaat na 3 a 4 jaar de vuilnisbak in kan.
    De les dus, kappen met updaten.

Is jailbreak een optie? nooit gedaan…

Bijdrager
    jackybe67

Heb je al eens geprobeerd om de iPad te herstellen via iTunes?

Bijdrager
    Nicci1964

Ik heb hier ook een iPad 2 (32GB) met versie 9.2.1. Deze loopt sinds de laatste update weer probleemloos. Had eerder wat problemen met Safari. Regelmatig moest de pagina opnieuw geladen worden vanwege een probleem. Met de laatste update geen problemen meer. Nu kan het natuurlijk meespelen dat ik meestal meer dan 10 GB aan vrije opslag ruimte heb. De iPad is natuurlijk niet meer zo snel al in het begin. Echter ik kan er nog altijd goed mee werken. Dat gevoel heb ik ook nog altijd met mijn iPhone 4S (8GB) met versie 9.2.1. Op beide toestellen duurt het opstarten van een app wat langer maar is daarna nog altijd goed bruikbaar.

Bijdrager
    csteelooper

Ik kan me wat betreft de iPhone 4S aansluiten bij @Nicci1964. Hoewel ik nu een 6S als hoofdtoestel heb, werkt ook m’n 4S nog altijd probleemloos (ware het niet dat de batterij na een halfuur leeg is; vandaar de vervanging. Als de batterij nog goed zou zijn, was de 4S nog steeds m’n hoofdtoestel waarschijnlijk).
    Een iPad 2 heb ik zelf niet (heb de 3; die is net een stuk sneller — werkt overigens ook prima met 9.2.1) maar mijn familieleden en kennissen zeggen eigenlijk ook daarover hetzelfde als Nicci. Ik zou dus eerst maar eens:

1. Een backup maken via iTunes (vergeet daarbij niet om gebruik te maken van de optie “Codeer reservekopie” zodat ook wachtwoorden en dergelijken worden meegenomen in de back-up;
    2. Eerst de optie Herstel Netwerkinstellingen* (Instellingen > Algemeen > Herstellen) gebruiken en daarna kijken hoe één en ander voelt;
    3. Indien onbevredigend daarna de optie Wis Alle Inhoud En Instellingen* gebruiken om eventueel de iPad volledig te herstellen. Na het uitvoeren van deze optie kun je de in stap 1 gemaakte back-up terugzetten. Nu zou alles daarna goed moeten werken (zij het niet zo soepeltjes als met iOS7 of 8, maar wel gewoon zonder vastlopers).

* = mogelijk is de benaming van de optie in werkelijkheid anders; ik draai alle software in het Engels.

Ik heb vroeger weleens een iPhone teruggezet naar een niet-gesigneerde iOS-versie, met behulp van het programma TinyUmbrella. Helaas is dit tegenwoordig niet meer zomaar mogelijk, want om dat te doen moet TinyUmbrella de “SHSH blobs” hebben uit eerdere versies van iOS. Die moet je het dus hebben gevoerd toen je eerdere versies van iOS op je device had. En dan nog was het niet écht simpel, want je moest ook Apple voor de gek houden: TinyUmbrella had z’n eigen signing server en paste de hosts-file op je systeem zodanig aan dat verzoeken aan gs.apple.com naar díe server werden geleid. Uiteraard moest één en ander alleen werken tijdens en direct ná de downgrade; daarna moest je er zelf voor zorgen dat Apple’s eigen server weer werd gebruikt… Al met al dus niet echt een optie voor de gemiddelde gebruiker.

Een jailbreak had je kunnen overwegen, ware het niet dat je daarvoor máximaal op 9.1.x had mogen zitten; voor 9.2.1 is nog geen (publieke) jailbreak beschikbaar. Met het oog op de spoedige komst van 9.3 wordt die ook niet meer verwacht.
    Overigens zou ik zelf juist níet jailbreaken als ik last had van een traag device; in mijn ervaring wordt die traagheid door een jailbreak alleen maar verergerd. Dat is ergens ook logisch, want na een fresh jailbreak (dus wanneer je device nét jailbroken is; je hebt er nog geen tweaks op via Cydia) draaien er juist méér processen op de achtergrond dan voor de jailbreak. Het zou daarna dus zaak zijn om (uiteraard selectief en alleen met kennis van zaken) processen die je niet nodig hebt (te denken valt bijvoorbeeld aan OTA-updates) uit te schakelen.
    Weet wel dat als je jailbreakt, apps van bijvoorbeeld banken niet meer kunnen werken (De ING-app is hier een voorbeeld van.

Om kort te gaan: probeer eerst maar eens de diverse herstel-acties en kijk daarna wat je opties verder nog zijn.

Bijdrager
    honnes

Dank voor alle reacties!
    Ik ga er mee aan de slag.

Bijdrager
    madcat

Ik ben zelf ook van plan om de Ipad 2 weer te upgraden van 9.3.3 naar 6.1.3 en heb iets gevonden waarmee het mogelijk zou moeten zijn, het heet OdysseusOTA. Maar het nadeel is dat je een jailbroken iPad nodig hebt vanwege de OpenSSH toegang.

Ik dacht dat met de nieuwe jailbreak die uit was gekomen het mogelijk was om dit te doen, maar die is enkel 64 bit.
    Zodra er een jailbreak uitkomt voor 32 bit moet je je slag gaan slaan.

Gisteren avond heb ik het met tiny umbrella geprobeerd (ik heb nog wel de shsh blobs) maar ik kreeg een issue dat de APTicket niet correct was.
    Heeft iemand nog een ander idee dan wachten op een 32 bit jailbreak?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.