4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:

Bijdrager
    Jacarrino

Door Windows 8 update start Mavericks niet meer op (Bootcamp probleem)

Goedemiddag mede-Apple fanaten!

De volgende uitdaging doet zich voor: door een Windows 8 update (bootcamp) werd verzocht de computer opnieuw te starten. Als ik de Alt-key niet ingedrukt houdt na het opstarten, wordt normaliter gewoon OSX Mavericks geladen.

Nu ziet ik wel het grijze Apple logo met witte scherm en een laadbalk. Als de laadbalk na 10 minuten klaar is met ‘laden’, dan wordt de Mac automatisch opnieuw gestart met…. hetzelfde resultaat.

Als ik na het opstarten met de Alt-key vervolgens de hersteldisk selecteer, dan zie ik (na het starten van schijfhulpprprogramma) dat de Bootcamp partitie actief is en de OSX partitie juist inactief is. Bij het controleren van de OSX partitie wordt geadviseerd om de schijf opnieuw te formateren en alles via time-machine er opnieuw op te zetten. Maar nu kan ik de losse OSX partitie niet formatteren, want deze is niet actief. Kies ik de hele interne harddisk, dan formateer ik meteen mijn Bootcamp partitie, iets wat natuurlijk niet de bedoeling is.

Ik ben momenteel bezig met Winclone een kopie aan het maken van deze partitie (met hulp van een 2e Mac en Firewirekabel), maar het blijft natuurlijk een gedoe.

Mijn vragen: is er niet een handige oplossing om de OSX partitie weer actief te maken en alles weer als vanouds te laten werken? En waarom/ hoe kan een Windows update voor een dergelijk probleem zorgen?

Reden van mijn vragen is dat ik in de toekomst dit soort problemen wil voorkomen, maar Windows heeft natuurlijk wel z’n updates nodig.

Dank voor jullie respons!

Bijdrager
    klonic

Ja rechtermuisknop op de partitie en dan kan je hem weer activeren. Normaalgesproken zijn alle aangesloten schijven actief na het opstarten, ik denk dus niet dat dit het probleem oplost.

Excuus voor het grote plaatje, ik heb een screenshot gemaakt met een retina scherm.

Bijdrager
    Jacarrino

Dank klonic: maar idd, dit lukt niet

Bijdrager
    Jacarrino

Update: via Firewire kabel iMac als externe schijf geladen in MBP en OSX partitie gewist. Om verdere problemen met deze partitie te voorkomen installeer ik Mavericks opnieuw (met een test account) en gebruik daarna migratie assistent om alles programma’s, documenten en instellingen vanuit mijn back-up weer terug te zetten.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.