30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)
  • Q:
    Bijdrager
    l11ttl33

Door wie kan ik een SSD disk in Mac Mini laten plaatsen

Hallo,

Ik wil graag een solid state disk in mijn (nog aan te schaffen!) macmini laten installeren.
    Zie: http://www.youtube.com/results?search_type=videos&search_query=macmini+ssd&search_sort=video_date_uploaded

Ik alleen geen idee welke Mac winkel of technische dienst dit voor mij kan uitvoeren.

Wie weet waar ik deze actie kan laten verrichten.

Groet,

L11tl33

Bijdrager
    Xigh

De Apple reseller kan dat gewoon voor je doen.
    Mag ik vragen waarom je het wilt?

Bijdrager
    l11ttl33
    Bijdrager
    macworks

en ook stiller…..denk ik

Lid
    Pepperonie
    ”l11ttl33″

Extra snelheid.

Zie voor een demo:
    http://www.youtube.com/results?search_type=videos&search_query=macmini+ssd&search_sort=video_date_uploaded

Dit geld overigens niet voor alle SSD’s. Toegangstijd is er inderdaad nauwelijks, als je gaat kijken naar schrijf snelheid is de gewone harddisk sneller.
    Tenzij je een goede SSD pakt (mijn voorkeur gaat uit naar intel).

Bijdrager
    Pieterr
    ”Pepperonie”

Dit geld overigens niet voor alle SSD’s. Toegangstijd is er inderdaad nauwelijks, als je gaat kijken naar schrijf snelheid is de gewone harddisk sneller. Tenzij je een goede SSD pakt (mijn voorkeur gaat uit naar intel).

Een goede SSD komt (ruim) boven de 100MB/s, en is sneller dan de gewone HD.
    http://www.storagesearch.com/ssd-2p5.html

Bijdrager
    l11ttl33

Een bottleneck is natuurlijk wel de maximale doorvoerheid snelheid van de kabel waaraan de harddisk normaliter is aangesloten.

Weet iemand hoeveel doorvoer een Mac Mini 2009 (in theorie) aankan?

Hopelijk beperkt de max. doorvoersnelheid niet te veel de snelheid van de SSD,
    want dan gaat het voordeel een beetje verloren…

Bijdrager
    Pieterr

Je praat toch over een interne disk?
    De SATA interface (1.5 of 3Gb/s) zal de bottleneck niet zijn.

Bijdrager
    l11ttl33
    ”Pieterr”

Je praat toch over een interne disk?
    De SATA interface (1.5 of 3Gb/s) zal de bottleneck niet zijn.

Ja ik bedoelde een interne disk.

Is SSD het snelst?

Bijdrager
    Pieterr

En wat ga je doen met al die tijd die je dan overhoudt?;-)

Ja. SSD is het snelst. Even afgezien van allemaal RAID achtig geweld.

Bijdrager
    l11ttl33
    ”Pieterr”

Ik kan een “responsief” systeem wel waarderen.

De laatste dagen is een Mac Mini bezitter uit China actief aan het Youtuben.
    Ook staat er informatie op de blog epmac.cn.

Nu is mijn Chinees niet echt goed dus toch maar ff Google Translate gebruikt:
    http://translate.google.com/translate?prev=hp&hl=en&u=epmac.cn&sl=auto&tl=nl

In de video wordt gebruik gemaakt van de volgende SSD disk:
    60GB OCZ Core Series V2 SSD
    Voor specs zie: http://www.ocztechnology.com/products/flash_drives/ocz_core_series_v2_sata_ii_2_5-ssd

Bijdrager
    Pieterr

Deze ziet er wel aardig uit: Transcend TS128GSSD25S-M. (128GB voor € 259).

Bijdrager
    JM-Y
    ”l11ttl33″
    ”Pieterr”

Ik kan een “responsief” systeem wel waarderen.
    Als ik op de filmpjes op Youtube kan afgaan, zorgt SSD voor “instant” toegang.

en opstart tijden zijn ook niet bepaald misselijk…

Bijdrager
    2manydjs

Voordat je gaat investeren in een SSD, realiseer dan eerst de nadelen van (voornamelijk de goedkopere) SSD’s. Het volgende artikel is erg uitgebreid en wellicht wat technisch, maar zal wel helpen bij het kiezen voor een SSD.

Onthoud dat veel SSD’s zijn geoptimaliseerd voor hoge throughput, terwijl dit niet altijd het dagelijkse gebruik ten goed komt.

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3531

Bijdrager
    Pieterr

Interessant artikel inderdaad. Behalve de prijzige Intel X25-M (80GB @ € 337) tipt Anand de OCZ Vertex (250GB @ € 628).

Moderator
    unSOUND
    ”l11ttl33″

Extra snelheid.

Eerlijk gezegd zijn er maar weinig taken waarin de snelheid van je harde schijf bepalend is… Dit is bijna altijd de taak van de CPU en de GPU… Welke zaken doe jij precies waardoor je denkt een snellere HD te moeten hebben ?

Bijdrager
    sven-

Wel is het zo dat waar je vroeger de processen / gegevens moest verspreiden over meerdere harde schijven, kan het nu allemaal op één snelle SSD schijf.

Moderator
    unSOUND

Deze vat ik even niet… SSD schijven zijn in de regel nog een stuk kleiner dan reguliere HD’s, dus zou je eerder denken dat het andersom is… Waar nog bij komt dat juist de meeste SSD’s direct door hun hoeven zakken als je meerdere processen tegelijk de SSD laat benaderen, de uitzonderingen zijn de SSD’s die qua prijs het viervoud zijn van een gewone HD…

Bijdrager
    sven-

Klopt, en ik heb het over die uitzonderingen. Ja, ik weet het, de huidige echt goede SSD’s zijn duur en hebben een te lage opslagcapaciteit, maar in de toekomst zal dat heus wel allemaal verbeteren. Los daarvan, hoewel de oude harde schijven techniek zich bewezen heeft en gewoon goed is, is de SSD techniek op bepaalde gebieden gewoon beter en sneller.

Moderator
    unSOUND

“Beter” is heel relatief… Als iets 2 x sneller is, maar 5 keer duurder, zal niet iedereen het als beter bestempelen. Ik in ieder geval niet. Enkel als jij iemand bent die zijn werk echt niet kan uitvoeren zonder die extra snelheid, DAN kun je spreken over de betere keuze, maar anders is het ( met de huidige prijzen ) gewoon een gimmick. Leuk om te hebben en om mee te patsen op verjaardagen, maar verder…

De betere SSD’s zijn de Vertex serie van OCZ. Maar dan betaal je 200 euro voor 60 GB, terwijl je voor 100 euro 500 GB in je machine kunt hebben… Dat is dus € 3,35 per GB tegen € 0,20 per GB, 16 keer zo duur dus ! En dat voor een schijf waarvan het nog maar de vraag is of het met jouw werkzaamheden überhaupt verschil in prestaties oplevert.

Bijdrager
    macrum

Ik wil zelf ook een Mac mini met een SSD i.p.v. van die oertrage 5400 rpm die Apple zelf voorstelt. Maar blijkbaar is dit niet zo eenvoudig om gedaan te krijgen. Dit is het antwoord dat ik van mijn (Belgische) Apple-dealer kreeg:

Heb dit voor u nagevraagd bij onze technische dienst, maar zij melden dat deze configuratie noch door Apple noch door Switch wordt ondersteund.

Welke toepassingen zal u gebruiken op de Mac mini? Aan de hand van deze informatie kunnen wij u eventueel een alternatief voorstellen.

Daar zijn ze niet laaiend enthousiast precies … Ik zou zelf gaan voor een Intel X25-M van ofwel 80 of 160 GB omdat de controller van Intel zowat de beste is op de markt in het MLC-segment. Aanzienlijk duurder, dat wel, maar ik koop niet alle jaren een nieuwe computer. Als een SSD ongeveer 3 keer zo snel opstart, stil is, en veel sneller leest dan een traditionele hard disk mag er voor mij een price-tag aan hangen. Voor storage zet ik er wel een Iomega Minimax van 1 TB onder die slechts af en toe wordt aangezet.

Ik vraag mij dus af waar ik zo’n SSD hard disk kan laten in plaatsen (liefst in België). Ik vind mezelf niet handig genoeg om de hele Mac mini los te peuteren. De batterij van een iPod nano vervangen ging nog net maar dit is toch werk voor professionals, niet?

Bijdrager
    Soulshaker

Bwa, tis wel wat moeilijker dan een gewoon ATX PC kastje openvijzen :P

Hier een filmpje

En hier de guide

http://www.ifixit.com/Guide/Repair/Mac-Mini-PowerPC-Hard-Drive/268/1

Dan moet je zelf beslissen of je het zelf kunt

Je kan ook 1 van die techniekers van een ASP aanspreken , mss wilt er 1 dat wel voor je doen (buiten de uren, je weet wel
    :wink: ), in dat geval ben je wel de garantie kwijt en dan kost het je wel wat :(

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Toch wel erg veel geld voor een upgrade in een MacBookske of een Mini. Ik heb er eerlijk gezegd ooit eens aan gedacht maar de prijs en het bovenvermelde artikel weerhouden me. De technologie zal over een paar jaar wel een stuk goedkoper en beter zijn.

Bijdrager
    macrum

’t Inderdaad veel geld voorlopig, vooral de 160 GB, iets van een € 700 in Duitsland. Misschien nog even wachten tot de prijs verder naar beneden komt, ik hoop dat een halvering in 2009 mogelijk moet zijn of is dat de optimistisch?:D
    Dit Anand Tech-artikel heeft mij overtuigd van de voordelen van de Intel X25-M SSDs t.o.v. OCZ en andere merken.
    De standaard meegeleverde SSD’s in de andere Mac-computers schrikt mij echt af want Apple zegt er nooit niet bij welk merk je krijgt.:? En dan nog, ik heb al een los Apple-scherm dus ga in elk geval voor een mini. Bovendien zou van de MLC SSDs enkel de Intel-controller echt deugen … Vandaag daarover nog een interessante commentaar gevonden op Slashdot over een firmware update van Intel.
    In afwachting dat de prijzen verder dalen ga ik ondertussen al wat YouTube filmpjes bekijken …

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik moet wel toegeven dat ik na het lezen van de informatie meer geïntegreerd ben. Ben van plan nog een jaartje (of twee) te wachten todat de prijzen serieus gezakt zijn en dan wordt dit zeker de vervanger van mijn interne Macbook 5400 PRM schijf.

Bijdrager
    macrum

Intel gaat tegen eind 2009 een 320 GB versie op de markt brengen volgens deze site. De prijzen van de 160 GB en 80 GB zullen dus waarschijnlijk tegen dan nog een stuk zakken, ik vermoed tot € 350 voor een 160 GB versie wat acceptabel zou zijn voor mij. In Duitsland gaan ze nu al aan € 500 over de toonbank. Ondertussen lijkt de nieuwe 13″ MacBook Pro mij interessanter geworden dan een Mac mini, extra mobiliteit voor slechts een beperkte meerprijs. Bovendien is het plaatsen van een eigen SSD in een MBP officieel ondersteund door Apple, althans volgens bladzijde 38 van de documentatie. Mijn lokale Belgische dealer zal er nu wel geen problemen mee hebben, desnoods doe ik het zelf want het lijkt kinderspel in tegenstelling tot het opendoen van een Mac mini. Met de Apple-meegeleverde harde schijf denk ik dan een externe USB-disk te maken m.b.v. deze behuizing. Nu nog wachten op de release van Snow Leopard en dan ga ik er voor …

Bijdrager
    Soulshaker

Dat zal niet gaan hoor , die nieuwe 13″ macbook pro’s hebben allemaal ingebouwde batterijen en dus ook ingebouwde harde schijven. Je mag ze dus niet zelf vervangen.

En waarom neem je geen behuizing met FW800 ? Dat is veel sneller

Bijdrager
    eklein

@macrum
    Dat is de handleiding van de “oude” late 2008 MacBook, Niet de MacBook Pro 2009.

Lid
    Pepperonie
    ”Soulshaker”

Dat zal niet gaan hoor , die nieuwe 13″ macbook pro’s hebben allemaal ingebouwde batterijen en dus ook ingebouwde harde schijven. Je mag ze dus niet zelf vervangen.

Volgens mij mag je ze wel zelf vervangen, het gaat inderdaad niet zo makkelijk als bij de vorige unibody macbookjes.
    Want bij de 17″ unibody die dus ook ingebouwde harddisk heeft, waar je niet zo makkelijk bij kan, mocht je hem ook zelf vervangen en de garantie behouden. Dus ik denk dat nu toch ook wel zo is gebleven.
    Of weet jij iets wat ik niet weet?

Bijdrager
    Soulshaker

Ok het mag dus blijkbaar

http://support.apple.com/kb/HT3419?viewlocale=nl_NL

weer iets bijgeleerd :)

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 39)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.