24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    Vin

Door de wereld heen kijken, waar kom je uit? Google earth??

Hallo!

hoe zou ik kunnen ‘berekenen’ waar ik heen kijk als ik dwars door de wereld heen kon kijken? Bijvoorbeeld als ik op straat sta en 2 meter voor me uit naar de grond kijk. Waar zou ik uit komen als ik door de wereld heen zou kijken? De hoek is daarbij ook van belang!!!! Want als ik op dezelfde plek zou blijven staan maar 5 meter voor me uit zou kijken naar de grond ipv de eerder genoemde 2 meter dan zou ik natuurlijk heel ergens anders uitkomen aan de andere kant van de wereld.

Is er een mogelijkheid dit te berekenen met Google Earth oid? Ik heb er al aan gedacht een globe te kopen en daar door heen te prikken in verschillende hoeken maar dat is niet nauwkeurig genoeg natuurlijk…..
    Heeft iemand enig idee of dit te doen is met google earth / maps of iets anders misschien?

Alvast enorm bedankt!!!

Bijdrager
    jspr

Heb je interesse in tunnels graven? :P

Bijdrager
    Vin
    ”jspr”

Heb je interesse in tunnels graven? :P

nou nee. maar heeft iemand enig idee hoe ik dat zou kunnen berekenen?

Inactief
    Anoniem
    ”Graphsic”

Is er een mogelijkheid dit te berekenen met Google Earth oid?

Vrees dat het water happen wordt.:wink:

-> http://koti.mbnet.fi/ojalesa/koe/opposite.html

-> http://proximitycast.com/tools/toolAntipode.php

Bijdrager
    Vin
    ”Zakske”
    ”Graphsic”

Is er een mogelijkheid dit te berekenen met Google Earth oid?

Vrees dat het water happen wordt.:wink:

-> http://koti.mbnet.fi/ojalesa/koe/opposite.html

SUPER! dank je wel! Nou moet ik ook nog zien uit te vinden hoe het werkt onder een hoek. Dus niet recht naar beneden…

Bijdrager
    trabant

De vissen onder de rok kijken is weer niet genoeg, hè? :P

Bijdrager
    Vin

haha! nee niet echt in dit geval… Ik denk dat onder een hoek kijken toch wat meer vergt dan een simpele website met google maps erop. Misschien dat ik het kan uitrekenen aan de hand van die website maar echt makkelijk zal dat niet worden ben ik bang…..

Moderator
    Poezenbeest

Zijn prima wiskundige methodes voor…. Het s geloof ik ooit een opgave geweest op een Havo-wiskunde B-examen (jaja… het mijne inderdaad) om in een bol een lijn te trekken en dan uit te rekenen waar die lijn uitkomt… bepaal eerst een vlak en trek dan de lijn…

Bijdrager
    NTG

ja maar dat was vroeger…:wink:

Moderator
    Poezenbeest

Vroeger… toen je je afvroeg waarom je in Godsnaam dit allemaal aan het leren was… en jaren later dat je beseft dat op de meest nutteloze momenten (waarom zou je het in vredesnaam willen weten) toch gebruik wilt maken van dit soort kennis…

Bijdrager
    Yeti

Dit heeft een naam, volgens mijn vader dan: “Grasduinen in Google earth.”

:P

Bijdrager
    Vin

in principe kan ik dat met Pythagoras doen denk ik. Dan moet ik alleen de afstand die is ontstaan door de hoek vertalen naar een GPS coördinaat. dus recht naar beneden punt tot aan berekend punt; afstand daartussen -> gps van berekend punt. of zoiets. Die jongens van bavaria helpen ook niet echt mee met het oplossen van dit soort vraagstukken…..

Bijdrager
    Marconius

Pythagoras? Waar zou je die voor nodig hebben?

Dit is gewoon een beetje ruimtemeetkunde… Derdejaar van de lerarenopleiding wiskunde is dat tegenwoordig. We doen dat vanuit een oud vwo boek…

Bijdrager
    Vin

Pythagoras hoeken berekenen toch en afstanden berekenen toch?
    soscastoa enzo

Moderator
    Poezenbeest

Aan Pythagoras heb je geen klap…. Je weet vanuit een bepaald punt welke kant het lijnstuk opgaat, je kan dan over het aardoppervlak (de rand van de cirkel) uitrekenen hoeveel afstand er over de bol is afgelegd. Logischerwijs moet je die afstand over de aarde nemen en aangezien je vanuit je startpunt weet in welke richting je bent gegaan, weet je ook in welke richting je over de bol moet gaan.

Als ik een lijn vanuit Amsterdam dertig graden de grond in trek naar het zuiden, dan kan je met het gegeven van de bol (vooropgesteld dat je uitgaat van de aarde als een bol, wat op zich al een probleem geeft), zeggen dat die lijn op 1/12 van de omtrek van de bol de cirkel snijdt (30 graden is 1/12 van de totale 360 graden van de bol). Zegge de omtrek van de aarde is 40.000 km[/url, dan neem ik 1/12 daarvan en kom ik 3.333 km verder op de aarde weer uit…

Aangezien de lijn naar het zuiden gaat, kan ik die 3.333 km plotten op een kaart in zuidelijke richting en kom ik ergens rond de Sahara uit…

Bijdrager
    Vin

ja oke. maar dan heb je de hoek van kijken toch nog niet!

Moderator
    Poezenbeest

Tuurlijk wel…. dertig graden is ten opzichte van de lijn die de cirkel (het aardoppervlak) raakt op het punt waar je staat… Een lijn van dertig graden is dus een kijkhoek van dertig graden (waar een kijkhoek van negentig graden recht naar beneden is…

Bijdrager
    Vin

oja sorry. las te snel over je post heen… je hebt helemaal gelijk! ben er niet meer zo bij na n dag werken….

Bijdrager
    Лукас

Niet echt interessant, je komt vlakbij Nieuw-Zeeland uit.

Bijdrager
    Yeti

lk denk dat de topicstarter wil weten waar hij precies uitkomt.

Ps: Succes, ik lees dit topic wel, maar ik weet zeker dat ik je niet kan gaan helpen.

Bijdrager
    Vin
    ”LucasJV”

Niet echt interessant, je komt vlakbij Nieuw-Zeeland uit.

recht naar beneden wel ja. Maar met n hoek kan je in principe overal uit komen!

Wat zerk zei is erg handig. Zo kan ik redelijk makkelijk de plaats benaderen waar je heen kijkt onder een bepaalde hoek…

Moderator
    Poezenbeest

Wil nog steeds weten waarom je dit zou willen weten….

En zoals ik al zei, heb je een probleem, aangezien je niet met een bol te maken hebt, maar met een soort ei… Als je het echt wilt weten… ga dan eens op zoek naar een seismoloog, die maken namelijk ook van dit soort berekeningen gebruik om uit te rekenen waar een aardbeving heeft plaatsgevonden en hoe zwaar die is geweest…

Bijdrager
    Vin

het is voor een opdracht voor school. Ik ga een soort route door de stad maken en als je tijdens die route naar bepaalde, door mij aangegeven, plekken kijkt kijk je naar de andere kant van de wereld oid.

Als ik er vanuit ga dat de wereld een bol is, is het al genoeg hoor. Zo nauw komt het niet.

Bedankt voor je hulp!!

Bijdrager
    karel.me

de zee…

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.