22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)
  • Q:
    Bijdrager
    RoyHochstenbach

doopnamen verwijderen

Ik ben van plan om mijn doopnamen te verwijderen (de voornaam wil ik gewoon houden). Heeft iemand enig idee waar ik moet zijn om dit te regelen en welke kosten hier aan verbonden zijn?

Bijdrager
    Pieterr

Berichtje naar de OMT Crew. Kost 1.50 euro, meen ik.;-)

Bijdrager
    spacefreek

Zo dat is nogal wat:P Bevallen ze niet? volgens mij kun je dit bij het plaatselijke gemeentehuisje regelen (Kerkrade)..
    Ik heb wel eens gehoord van het verwijderen/wijzigen van een letter in je voor- of achternaam. Dat koste volgens mij 500 (gulden) voor wijzigen of verwijderen per letter.

Of dit nog steeds geldt en voor doopnamen, geen idee. Maar daar moet je hoogstwaarschijnlijk terecht kunnen… Suc6!

Bijdrager
    spacefreek
    ”Pieterr”

Berichtje naar de OMT Crew. Kost 1.50 euro, meen ik.;-)

Of heb je het over je account:P

Bijdrager
    Josebo.

Ik zie verder geen doopnamen in z’n account, dus het lijkt me sterk dat hij het daar over heeft. Het beste lijkt me dan inderdaad om even een bezoekje te brengen aan het gemeentehuis. Daar kunnen ze je waarschijnlijk wel verder helpen!

Bijdrager
    Renzs
    Bijdrager
    FlorisW

Heel simpel, ben er zelf onlangs ook nog mee bezig geweest. Je moet contact opnemen met
    Dienst Justis in Den Haag, zij regelen dit soort dingen. Ze zeggen dat het gemiddeld 6 maanden
    duurt maar ik ben er anderhalf jaar mee bezig geweest.
    Het kost geloof ik zo’n 270 euro en je moet wel drie keer een eigen verklaring schrijven en onder-
    tekenen. Als er iemand, je vader of moeder ofzo, bezwaar tegen heeft kan het nog langer duren.

Succes!

Waarom zou je ze trouwens verwijderen? Ik heb er ook vijf!

Bijdrager
    Taconew

*sorry*

Ik moet steeds denken aan die aflvering van Friends (vorige week) waarin de vriend van Phoebe zijn naam laat veranderen in: Crap Bag

Bijdrager
    spacefreek
    ”Taconew”

*sorry*

Ik moet steeds denken aan die aflvering van Friends (vorige week) waarin de vriend van Phoebe zijn naam laat veranderen in: Crap Bag

GE-WEL-DIG:D

Bijdrager
    trabant

Eerst leek het mij een overdreven wens – je denkt aan onzekere bakvissen die aan het puberen zijn – maar nu ik erover nadenk, zijn er wel een paar situaties te bedenken waarin het een gelegitimeerde wens is.

Zelf zit ik in de door Roy gewenste situatie, en men kijkt me vaak bevreemd aan als ik zeg dat ik geen verdere doopnamen dan mijn eigen voornaam heb.
    Maar ik ben eigenlijk wel blij dat mijn vader het heeft doorgezet mij niet te vernoemen, sterker: een echte Nederlandse voornaam heeft gekozen, die in de hele familie verder niet voorkwam. Anders was ik na Herman van Herman, Herman van Piet, Herman van Riet etc. de zoveelste eerstgeborene met de naam Herman geweest. En ik ben geen Herman.

Ik heb altijd medelijden met meisjes die Britney zijn gedoopt of jongens (inmiddels jonge mannen) die als een Jordy door het leven moeten. Dan staat er zo’n opgeschoten end voor je dat zich voorstelt met ‘Jordy’; Hoe kun je die daarna nog serieus nemen?

Dus zo bezien: Succes Roy!
    Het zal een hoop gezever en een aardige som geld kosten, maar het moet kunnen.
    Omdat overheden geen baat hebben bij dit soort veranderingen, zullen ze niet bepaald genegen zijn om mee te werken.
    Controleer ook goed wat ze ervan maken: Mijn katholieke vader had een doopnaam JoHannes moeten hebben, maar de protestante ambtenaar schreef JoAnnes op. HIj is er 81 mee geworden. :wink:

Bijdrager
    RoyHochstenbach
    ”spacefreek”

Zo dat is nogal wat:P Bevallen ze niet? volgens mij kun je dit bij het plaatselijke gemeentehuisje regelen (Kerkrade)..

Nee mij bevallen de doopnamen niet. 8)

”spacefreek”

Ik heb wel eens gehoord van het verwijderen/wijzigen van een letter in je voor- of achternaam. Dat koste volgens mij 500 (gulden) voor wijzigen of verwijderen per letter!

Typisch Nederland…:D

Bijdrager
    Jpunt

Interessant onderwerp! Ik ben zelf officieel katholiek en gedoopt, maar mijn eigen gevormde overtuiging is atheïstisch. Ik heb geen last van m’n doopnaam (maar zou prima zonder kunnen), maar ik heb ook gehoord dat je je ook officieel bij de kerk uit kan schrijven! Iemand toevallig meer info hierover?

Bijdrager
    FlorisW
    ”JaZ86″

Interessant onderwerp! Ik ben zelf officieel katholiek en gedoopt, maar mijn eigen gevormde overtuiging is atheïstisch. Ik heb geen last van m’n doopnaam (maar zou prima zonder kunnen), maar ik heb ook gehoord dat je je ook officieel bij de kerk uit kan schrijven! Iemand toevallig meer info hierover?

Uitschrijven bij de kerk, ja dit kan, gewoon naar je parochie gaan waar je bent ingeschreven
    en dan ga je naar de pastoor of wie daar de boel ook regelt (pastor, secretaris) en je zegt het
    tegen hem, hij zal het wel fixen… Misschien dat ie je eerst nog probeert te overtuigen van Gods
    Woord…

Bijdrager
    Jpunt

lijkt me lache, toch maar eens een keer doen dan!

Bijdrager
    trabant
    ”JaZ86″

Ik ben zelf officieel katholiek en gedoopt, maar mijn eigen gevormde overtuiging is atheïstisch.

Dus je bent op je twaalfde niet door een (hulp)bisschop gevormd; dat heb jezelf gedaan? :barbu:

Bijdrager
    arnout

Waarom moet het zoveel geld kosten?
    Hoeveel werkkrachten en -uren zijn hier dan voor nodig om wat naampjes te deleten?

Moderator
    Poezenbeest

In een juridisch kader: artikel 1:4 BW, lid 4:
    Wijziging van de voornamen kan op verzoek van de betrokken persoon of zijn wettelijke vertegenwoordiger worden gelast door de rechtbank. De wijziging geschiedt doordat van de beschikking een latere vermelding aan de akte van geboorte wordt toegevoegd, overeenkomstig artikel 20a, eerste lid. […]

Oftewel: richt je verzoek aan de griffie van de rechtbank waar je onder valt. De adressen zijn te vinden op http://www.rechtspraak.nl

Bijdrager
    sally

Als je tevreden bent met je roepnaam, wat doen je doopnamen er dan toe?
    Mijn doopnamen spelen in mijn leven geen enkele rol, en ik bleek ze laatst van mijn beste vriendin niet eens te weten (verkeerd te hebben onthouden om precies te zijn).
    De meeste namen zijn niet erg beladen. afgezien van Adolf dan, maar Dolf alweer niet..
    Dus Roy, als ‘Roy’ geen probleem is, wat zit je dwars aan een paar doopnamen waar niemand je ooit mee lastig valt?

Bijdrager
    trabant

Naast een maatschappelijke beladenheid kan een naam ook persoonlijk beladen zijn geraakt. Zodat je er van af wilt.

@Arnout
    : dat het niet voor een paar kwartjes geregeld kan worden is natuurlijk ook om te voorkomen dat Jan en alleman zich ‘Jonathan Volkswagen Beetle’ of iets anders buitennissigs gaat noemen.

Bijdrager
    sally

Dat snap ik wel, maar ik ben benieuwd of Roy er iets over kwijt wil.

Bijdrager
    Genius

Wat kosten extra voornamen? :innocent:

Heb zelf ook maar 1 naam, 1 voorletter, vind het zelf een beetje karig. Snap de wens van TS ook niet helemaal.

Maar goed, elke gek zijn eigen gebrek

Konrad Ulrich Thomas – KUT, wel stijlvol. Misschien wel een optie als ik wat geld overheb

Bijdrager
    spacefreek

Las vandaag dat iemand zijn naam had veranderd in URL:P

22 berichten aan het bekijken - 1 tot 22 (van in totaal 22)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.