11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    iSneaker

Dooie pixel 3GS van de BC

Hallo,

Ik heb vandaag een iPhone 3GS gekocht bij de BC. Nu heb ik een dooie pixel boven-in me scherm. Hoe gaat BC daar mee om? Niet dat ik maandag voor niets daarheen ga. Hebben ze een 7 dagen garantie?

Bijdrager
    macboy

Aankomen die direct stuk zijn kan je gerust terug brengen!

Dat is wettelijk afgesproken! :evil:

Bijdrager
    Gastonw

Direct terug; ’t is een DOA

Bijdrager
    Afroman

Wtf? Hij doet het toch? Dan is het geen DOA..

Wel terug gaan inderdaad, je hebt recht op een apparaat die gewoon goed functioneert.

Bijdrager
    filenox

Dead on arrival (DOA) wordt in de technische (en computer-) wereld gebruikt om aan te geven dat hardware al (volledig of gedeeltelijk) stuk is bij de levering.

Het is maar hoe je bekijkt:)

Bijdrager
    Koetjesreep

Je gaat er toch sowieso voor niets heen, luie donder:P

Bijdrager
    syltheboy
    ”Koetjesreep”

Je gaat er toch sowieso voor niets heen, luie donder:P

Ik heb ook een dode pixel, maar dan bij m’n 16 GB iPod touch 1G. Het is niet storend, maar als je goed kijkt dan is het wel te zien.:wink: Maar ja, ik doe er niet zo moeilijk om.:)

Bijdrager
    Hansi2124

1 dode pixel is geen reden (voor Apple in ieder geval) om een apparaat terug te nemen en een nieuwe af te geven.

Bijdrager
    iSneaker

Hmm.. ik vraag dit omdat het een duur toestel is en ik weet dat dit vaker voorkomt. Helaas nu ook bij mij. Ik heb bij TMO een 8 dagen garantie periode. Omdat deze iPhone bij de BC vandaan komt vraag ik me af hoe zij hier mee omgaan.

Bijdrager
    macboy

Garantie, heb ik die?

Mijn mobieltje gaat na twee maanden kapot. Heb ik nog garantie?
    Trish heeft op 1 september 2005 een mobieltje gekocht. Twee maanden later, op 1 november, is het mobieltje stuk. Een mislukt exemplaar dus, verzucht een teleurgestelde Trish. Trish vraagt zich af of ze garantie heeft op het apparaat. Ze heeft het daar met de verkoper niet over gehad. Hoe zit dit nou precies?

Artikel 17 lid 1 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek zegt dat een aan jou afgeleverd product (ook wel ‘zaak’ genoemd) aan de overeenkomst moet beantwoorden. Als jij in de winkel iets koopt dan heb jij met de verkoper een overeenkomst. Jij geeft de verkoper namelijk geld en in ruil daarvoor geeft hij jou een product.

In artikel 18 lid 2 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek staat dat een product in ieder geval niet aan de overeenkomst beantwoordt als er binnen zes maanden iets mis mee blijkt te zijn. Hieruit blijkt dat je wettelijk gezien altijd een garantietermijn hebt van zes maanden. Deze wettelijke garantietermijn geldt voor een heleboel producten, behalve voor producten die van zichzelf nooit langer dan zes maanden meegaan. Je kunt hier bijvoorbeeld denken aan een pak melk, dat binnen twee weken bedorven zal zijn.

Stel nou dat de verkoper tegen Trish zou zeggen dat het haar eigen schuld is dat het mobieltje kapot is, omdat ze het ding heeft laten vallen. Daarom heeft ze geen garantie, aldus de verkoper. Moet Trish dit zomaar accepteren? Nee, zeker niet! Tijdens de garantietermijn ligt de bewijslast bij de verkoper. Hij zal dus moeten bewijzen dat Trish het mobieltje heeft laten vallen. Lukt hem dat niet, dan heeft Trish gewoon garantie.

Mijn mobieltje gaat na acht maanden kapot. Heb ik nog garantie?
    Hiervoor heb je kunnen lezen dat je wettelijk gezien op bijna alle producten zes maanden garantie hebt. Stel nou dat Trish’ mobieltje niet na twee, maar na acht maanden stuk gaat. Betekent dat nou dat Trish geen garantie meer heeft?
    Nee, Trish heeft zeker nog wel garantie. Die zes maanden is namelijk de minimale garantietermijn. Ook na die zes maanden loopt de garantie nog door. Een bepaald product heeft namelijk altijd een bepaalde ‘levensduur’. Zo mag je er bijvoorbeeld vanuit gaan dat een dure wasmachine van een bekend merk zeker zeven jaar zonder problemen meegaat. Gaat een product eerder stuk dan je gelet op levensduur zou mogen verwachten, dan heb je nog recht op garantie.

Er is echter wel een belangrijk verschil. Gaat het product binnen zes maanden stuk, dan ligt de bewijslast bij de verkoper. Gaat het product na zes maanden stuk dan ligt de bewijslast bij jou. Jij zal dan dus aan moeten tonen dat het niet jouw schuld is dat het product stuk is, maar dat dit aan het product zelf ligt. Kun je dat niet aantonen, dan heb je volgens de wet geen garantie.

Wat kan ik van de verkoper eisen als ik nog garantie heb?
    Trish’ mobieltje is kapot, maar gelukkig heeft ze nog garantie. Ze gaat daarom terug naar de winkel. Maar wat kan ze eigenlijk van de verkoper eisen? Dit kun je lezen in artikel 21 en 22 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.

Je kunt eisen dat de verkoper het product repareert (herstelt) of dat hij je een ander exemplaar geeft (vervangt). Is dit allebei niet mogelijk, dan kun je eisen dat je je geld terugkrijgt. Je moet dit in ieder geval wel doen binnen twee maanden nadat je ontdekt hebt dat er iets mis is met het product. Ook kan het zijn dat de verkoper zelf besluit om jou je geld terug te geven. Dit kan hij doen als herstel of vervanging van het kapotte product voor hem meer geld kost dan jou gewoon je geld terug te geven (artikel 21 lid 5 Boek 7 Burgerlijk Wetboek).

Als je je geld terugeist, dan kan het zijn dat je niet het hele aankoopbedrag terugkrijgt. Dit zal het geval zijn als je het product al een tijdje gebruikt hebt. Neem het voorbeeld van Trish. Zij heeft het mobieltje twee maanden kunnen gebruiken voordat het kapot ging. De verkoper mag die twee maanden in mindering brengen op het aankoopbedrag. Een voorbeeldje om dit te verduidelijken:
    Het mobieltje heeft € 120 gekost.
    Volgens de fabrikant moet het mobieltje zeker 24 maanden goed blijven werken.
    Na twee maanden gaat het mobieltje stuk.
    € 120 gedeeld door 24 maanden = € 5 per maand. Je hebt het mobieltje 2 maanden kunnen gebruiken. Dat komt overeen met 2 x € 5 = € 10.
    De verkoper mag dan € 10 minder teruggeven dan het mobieltje eigenlijk heeft gekost, dus € 110.

Wat moet ik doen als de verkoper niet wil meewerken?
    Stel, je hebt te maken met een verkoper die de regels niet kent. Jij legt hem uit dat je volgens de wet toch echt recht hebt op (bijvoorbeeld) reparatie van je kapotte mobieltje. Maar de verkoper houdt vol dat hij je geen garantie heeft gegeven, en dat je daarom dus ook geen recht hebt op garantie. Wat nu?

Je begint met het schrijven van een brief waarin je uitlegt wat zijn wettelijke verplichtingen zijn. Dit noemen we een ‘aanmaning’. Kom je er dan nog niet uit met de verkoper, dan kun je kijken of de winkel waar hij werkt is aangesloten bij een zogenaamde branchevereniging. Zo’n vereniging heet een ‘geschillencommissie’. Aan die commissie kun je jouw probleem voorleggen. Die zal dan een uitspraak doen waar de verkoper zich aan moet houden.
    Maar als de winkel niet is aangesloten bij een branchevereniging, kun je ook naar de rechter stappen voor een uitspraak. Natuurlijk kun je ook naar de rechter stappen als de winkel wel is aangesloten bij een branchevereniging. Maar een uitspraak van de geschillencommissie is goedkoper en minder ingewikkeld te verkrijgen.

Is het verstandig extra garantie bij te kopen?
    We hebben het hiervoor steeds gehad over de wettelijke garantietermijn. Maar de fabrikant van een product kan ook besluiten om een langere garantie te geven, bijvoorbeeld twee jaar garantie op een dvd-speler. Als er binnen die twee jaar iets mis is met de dvd-speler, dan zal de verkoper het apparaat moeten repareren of vervangen (tenzij hij aantoont dat het jouw schuld is dat het ding kapot is gegaan).

Soms zal een verkoper vragen of je bovenop de fabrieksgarantie nog extra garantie bij wil kopen. Vaak is dit eigenlijk niet nodig, omdat je wettelijk gezien gewoon recht op garantie hebt. Maar het kan wel handig zijn. Immers, door garantie bij te kopen zorg je ervoor dat de verkoper de bewijslast heeft. Als er iets stuk gaat moet hij dus bewijzen dat dit eventueel jouw schuld is. Kort samengevat: garantie bijkopen is handig, maar je betaalt wel voor iets waar je eigenlijk volgens de wet sowieso recht op hebt.

Heb ik garantie op spullen die ik in de uitverkoop heb gekocht?
    Stel, je koopt een broek. Hij kostte eigenlijk zestig euro, maar omdat het uitverkoop was, heb je hem voor € 25 meegekregen. Als je thuis komt trek je de broek meteen aan. Je wilt de ritssluiting dichtdoen, maar die blijft halverwege steken. Nou, mooi is dat, denk je bij jezelf. Je gaat terug naar de winkel. Aan de verkoper leg je uit wat er gebeurd is en dat je een nieuwe broek wilt. Eentje waarvan de ritssluiting wel goed werkt. De verkoper laat weten dat dit niet gaat. De broek was in de uitverkoop. Op spullen die in de uitverkoop zijn heb je geen garantie. Maar heeft de verkoper hier eigenlijk wel gelijk? Nee, dat heeft de verkoper niet.

Ook spullen die in de uitverkoop verkocht worden, mogen niet zomaar kapot gaan. Dit is alleen anders als het gaat om zogenaamde B-artikelen. Dat zijn bijvoorbeeld spullen waar mogelijk een fabrieksfout in zit en die voor heel weinig geld verkocht worden. De verkoper moet jou er dan wel altijd op wijzen dat er geen garantie op die aankoop zit.

Wetsartikelen: artikel 17 lid 1, 18 lid 2, 21 en 22 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek.

Website Wetboek voor Jongeren

http://em1.nl/hosted/wb/index.php

Bijdrager
    iSneaker

Zoals verwacht; De BC stuurt me regelrecht naar TMO klantenservice om een afspraak te maken aan de deur. Leuk en aardig allemaal alleen dan krijg ik een refurbished.. en daar zit ik niet op te wachten. Nja dan neem ik die dode pixel wel voor lief. 1 is wel weer bevestigd, wat een klote service bij de BC.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.