11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    PabloIJscobar

Domotica: Woning, HomeWizard, Homebridge, Smart Home, IFTTT

Hallo iedereen,

Na jaren huren heb ik mijn eerste huis gekocht, waar ik graag de nieuwe woning app van Apple zou willen gebruiken om alles (letterlijk alles) aan te gaan sturen. Ik heb al onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om middels een Homebridge gebruik te maken van een HomeWizard pakket. Ook wil ik een door Smart Home aangedreven Samsung (beetje vloeken in de kerk) Addwash wasmachine kopen.

Mijn vragen zijn als volgt:

1- als een homebridge draait, is dit volledig compatible met de woning app, zodat ik niet via een externe app hoef te werken? (Heb gelezen in een andere post dat dit nu via een externe app gaat)
    2- is de Smart Home app van Samsung compatible met de Woning app of met de homebridge?
    3- waar moet ik allemaal op letten bij het opstellen van de woning omgeving?

Hoop dat jullie raad weten en mij kunnen helpen hiermee!

Bijdrager
    Thoomas

Ik heb sinds enkele weken ook de Homebridge-software op een Raspberry Pi draaien (versie 2 model B). Voor het installeren van de Homebridge-software heb ik gebruik gemaakt van de handleiding van iCulture, en vervolgens het topic op Onemorething gebruikt van “rthewhite” (link) voor het installeren van de homebridge-homewizard plug-in.

Zodra dit alles is geĂ¯nstalleerd, kan je inderdaad alles vanuit de Woning-app bedienen, zonder dat je gebruik hoeft te maken van bijv. de HomeWizard-app (al moet je de HomeWizard-app wel eerst installeren om HomeWizard Online aan te zetten, zodat de HomeWizard kan communiceren met de Raspberry Pi die Homebridge draait). Let erop dat je ook een Apple TV 4 nodig hebt om alles te kunnen aansturen als je buitenshuis bent, of gebruik wilt maken van de automatiseringsfuncties.

Het nadeel van de HomeWizard is dat er bij de te gebruiken domotica (van bijv. KlikAanKlikUit) geen terugkoppeling is van de aan/uit-status. Als je dus via de Woning-app de lichten aan zet, en vervolgens via een handmatige schakelaar de lichten weer uit zet, denkt de Woning-app dat de lichten nog steeds aan staan. Dit is een beperking van het 433MHz-protocol waar de HomeWizard en KlikAanKlikUit gebruik van maakt.

Een betere maar duurdere manier is om gebruik te maken van het Z-wave protocol, en dus bijv. van gebruik te maken van Fibaro-apparatuur (i.p.v. bijv. KlikAanKlikUit-apparatuur). Producten die gebruik maken van het Z-wave protocol hebben namelijk wel een mogelijkheid tot terugkoppeling van de actuele status.

Op deze manier hoef je ook geen HomeWizard meer aan te schaffen, maar kan je (als je een Raspberry Pi gebruikt) een RaZberry-module (± 53 euro) aansluiten op de Raspberry Pi, en vervolgens de homebridge-zway plug-in te installeren. Dit is goedkoper dan de HomeWizard die ± 199 euro kost.

Ik moet alleen eerlijk zeggen dat ik geen ervaring heb met het Z-wave protocol, alleen met de HomeWizard en KlikAanKlikUit-apparatuur. Met de Smart Home app van Samsung heb ik ook geen ervaring. Maar mij lijkt het Z-wave protocol toekomstbestendiger dan het het 433MHz-protocol waar de HomeWizard en KlikAanKlikUit gebruik van maken.

Overigens lijkt mij een mooi alternatief op de HomeWizard de recent uitgekomen Homey, waarmee je zowel KlikAanKlikUit-apparatuur als Z-wave-apparatuur kan bedienen (en nog veel meer). Alleen lijkt het alsof Homey geen HomeKit ondersteunt, dit lijkt mij wel een gemiste kans.

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  Thoomas.
    • Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  Thoomas.

Bijdrager
    polansky

Doe jezelf een lol, en koop jezelf een Synology NAS en daar installeer je dan Domoticz op.
    Heb je even iets meer dan wat Apple je te bieden heeft.

Bijdrager
    Mac in tosh

https://home-assistant.io
    Op een Raspberry pi.

Bijdrager
    hokkie

Wat is je budget en wat is je verwachting? Ik wil je niet ontmoedigen, maar houtje-touwtje domotica vraagt om problemen. Wil serieus domotica, moet je serieus investeren. En nee, Apple is geen serieuze partij in deze. Ik geloof dat je even naar KNX moet kijken.

Bijdrager
    bcgraaf

Sinds enige tijd heb ik ook het e.e.a. aangeschaft voor domotica. Na veel lezen op diverse forums heb ik gekozen voor het Z-wave protocol met de voornaamste reden dat deze terug koppeling geven aan de domotica server.

Mijn setup hoe het hier draait:

Op mijn mac mini draait een VM met Ubuntu met hierop domoticz geĂ¯nstalleerd daarnaast heb ik de homebridge software draaien met de edomoticz-homebridge plugin, hierdoor kan ik alle mijn lampen met siri bedienen. Aan de mac mini hangt een Aeon Labs Z stick welke zorgt voor de communicatie met de schakelaars. Dit alles is ook te installeren op een Rasberry Pi.

Voor het schakel materiaal heb ik kozen voor Fibaro en dan voornamelijk voor de Dimmer 2. Mijn verlichting is nu te bedienen via het bestaande schakelmateriaal (sommige heb ik vervangen voor simpele puls drukker inplaats van de bestaande dimmers), Via de domoticz interface (alleen als ik thuis ben), Via de woning app op IOS (buiten en binnen het huis), en via Siri.

Alle lampen (dimmers) bedien ik nu via de woning app op mijn iPhone ik heb hiervoor geen andere app geĂ¯nstalleerd.
    Zelf heb ik ook nog een apple tv 4 welke voor de communicatie zorgt als ik buiten het huis ben. Zo hoeft de domotica server niet van buiten af toegankelijk te zijn. De communicatie van buiten af verloopt nu via het iCloud van apple.

Sinds van de week heb ik ook een Tado zone regeling aangeschaft deze werkt op dit moment nog niet via de woning app maar daar wordt aan gewerkt zodra de V3 internet bridge goed beschikbaar is krijg ik deze nog thuis gestuurd zodat ik alles wat ik heb via Siri en de woning app kan bedienen.

Wat hokkie zegt ben ik het niet helemaal mee eens. Tuurlijk is KNX veel beter en wordt dit veel toegepast in de utiliteit en de duurdere woningen maar om hier zelf als hobbyist mee te beginnen… Ik denk dat apple met de woning app genoeg instellingen te bieden heeft voor de gewonen gebruiker. Daarnaast kun je in de domoticz server ook nog heel veel dingen zelf instellen qua automatisering.

Bijdrager
    PabloIJscobar

Bedankt allemaal voor de reacties, om de vragen maar te beantwoorden:

hokkie op 20 november 2016

Wat is je budget en wat is je verwachting? Ik wil je niet ontmoedigen, maar houtje-touwtje domotica vraagt om problemen. Wil serieus domotica, moet je serieus investeren. En nee, Apple is geen serieuze partij in deze. Ik geloof dat je even naar KNX moet kijken.

Mijn budget is in het begin beperkt (starter op zowel woning en arbeidsmarkt), zal in het begin de basis willen kopen en deze vervolgens uitbreiden,
    Wil ook geen standaard stand alone domotica maar goede, met elkaar werkende producten.

Verder wil ik hue lampen gaan gebruiken, raden jullie mij dit aan of zeggen jullie dat je met andere lampen dezelfde (of meer) mogelijkheden hebt voor een betere prijs?

Verder ben ik wel benieuwd naar zowel Z wave en KNX, al ben ik bang dat KNX veel te duur wordt helaas..

Hoe veel geld hebben jullie ongeveer in je systeem gestoken om het te maken hoe het nu is?

Bijdrager
    bcgraaf

Om te beginnen heb je natuurlijk een basis station nodig in mijn geval was dat dan de Aeon Lab Z stick Bij mij is die dan aangesloten op de mac mini maar dat kan ook op een Rasberry PI 3. Hier kan je dan domoticz op draaien dat is gratis en open source.

In totaal ben ik denk ik nu rond de €400 euro kwijt en heb ik mijn hele beneden verdieping en de overloop boven ( in totaal 12 spots en 6 lampen)

In KNX heb ik mij zelf niet echt verdiept maar wat ik er van begrepen heb is dat alle schakel punten naar een centrale plek worden moeten worden gemaakt en hier kan je dan je KNX schakel materiaal aansluiten

Voor Z wave heb je inbouw dimmers van verschillende merken ik gebruik zelf de Fibaro dimmer 2 Deze kan je achter je bestaande schakelaar inbouwen al raden ze we puls drukkers aan.

Voor de rest heb ik zelf hier veel info vandaag:

* Tweakers Domoticz forum
    * Domoticz Wiki

Het voordeel van een domoticz vindt Ik zelf dat je verschillende protocollen (Z-wave, Klik aan klik uit) door elkaar heen kan gebruiken.
    Het voordeel van Z-wave is dan weer dat deze terug koppeling geven en klik aan klik uit niet.

Bijdrager
    fiepa

Als dit de criteria zijn: een alles-in-een systeem met verwarming per ruimte (zone-regeling i.c.m. cv of stadsverwarming), verlichting, Philips Hue, beveiliging, camera’s van Samsung, elektronische sloten van Nemef, Netatmo weerstation, enz maar ook bi-directionele communicatie, betrouwbaarheid en veiligheid …. dan is Innogy (voorheen RWE) SmartHome het ideale systeem. Qua prijs, gemiddeld €60 / product, is dit iets duurder dan KlikAanKlikUit of Homewizard. Kwalitatief kun je SmartHome met Fibaro vergelijken. Homewizard en c.s. kunnen daar niet aan tippen. Kijk eens rond bij SmartHomeSupply.nl of bel met de mensen achter dit bedrijf. Ze adviseren en leveren niet alleen het juiste product maar geven een service die z’n gelijke niet kent. Ze weten waar ze over praten, denken met je mee en helpen je desgewenst door mee te kijken in je systeem.

Bijdrager
    gijzzz

Ik ben zelf al jaren enthousiast gebruiker van de Homewizard. Grootste voordeel hiervan vind ik dat deze compatible is met juist meerdere protocollen en meerdere merken en werkt op meerdere frequenties. Hierdoor ben je ook niet gebonden aan allerlei dure randapparatuur van 1 merk want ze ondersteunen tal van merken die randapparatuur aanbieden.Uiteraard is KlikAanKlikUit te bedienen maar ook de lampen van Hue/Philips, de wifi/ip camera’s van Foscam, de zonneschermen en gordijnen van Somfy, weerstations en schakelaars en camera’s van Smartwares,brandmelders,deursensoren,bewegingsmelders,thermometers,radiator-thermostaten, verwarmingsketels, automatische deursloten, kortom erg veel.
    Via de Site van Homewizard kun je in “de shop” zien wat er al standaard wordt ondersteund en daar kun je dus ook zien of jouw wensen daar tussen zitten. Mijn indruk is inmiddels dat het team van Homewizard er steeds hard aan werkt om steeds nieuwe apparaten toe te voegen en de software te verbeteren. Zo is het bijvoorbeeld via de ondersteuning via de app en de software mogelijk dat je op je mobiel een sms ontvangt wanneer er bijvoorbeeld thuis een brandmelder afgaat maar ook hele scenes zijn makkelijk in te stellen.Ook niet onbelangrijk de software is hierbij gebruikersvriendelijk, en je hoeft geen echte softwareNerd te zijn om de boel te installeren wat volgens mij bij sommige andere oplossingen nog wel eens het geval is. Ik zou me dus eerst goed oriĂ«nteren voor je iets aanschaft. Wanneer je met homeautomation begint zul je zien dat het verder gaat dan alleen een lampje aan en uit schakelen.

Bijdrager
    HJ

Ongeveer 5 jaar geleden heb ik een homewizard aangeschaft met wat Klikaanklikuit schakelaars
    en een wattcher. Heb ook wat temperatuursensors en een webcam aangesloten.

Echter sinds kort heb ik Domoticz werkend op mijn mac en ben nu bezig (as we speak) om de
    RFXtrx433E USB HA controller aan te sluiten. Dit is een soort geavanceerde ontvanger/zender
    die met bijna alle bestaande “Domotica protocollen” samen kan werken.
    Je kunt dus verschillende merken door elkaar gebruiken.

2cts

• Deze reactie is gewijzigd 1 jaar, 7 maanden geleden door  HJ.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.