20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

• Bijdrager
    KarelWillem

Je vraagt aan de oude webhoster de verhuiscode, geeft die aan de nieuwe webhoster, en klaar…

Bijdrager
    El Pablo 10

Hoi KarelWillem, dat klopt, maar een verhuis kan welk enkele dagen duren een de nieuwe email moet opnieuw ingesteld worden, toch? En is er een risico dat zijn email verloren gaat?

Moderator
    Raymon Mens

De meeste mailservers blijven 72 uur proberen als e-mail door een verhuizing niet afgehandeld kan worden, maar om het zekere voor het onzekere te nemen, zou ik het als volgt aanpakken:

– Vraag aan je nieuwe hoster/provider alvast toegang tot het controle paneel voordat de verhuizing in gang gezet wordt. Dit kan vaak door het ip-adres van de server te gebruiken om in te loggen
    – Maak al je e-mail accounts al voor het verhuizen van de domeinnaam bij de nieuwe provider aan.
    – Check de eerste week na de verhuizing nog regelmatig je oude mailbox bij je vorige provider (via webmail bijvoorbeeld, wat ook vaak via het ip-adres van de server te benaderen is).

Zo kan er niets fout gaan en mis je geen mail die middenin de verhuis toch nog bij de oude provider binnenkomt.

Bijdrager
    KarelWillem
    El op 11 maart 2016

…En is er een risico dat zijn email verloren gaat?

Nee.

Bijdrager
    El Pablo 10

Bedankt voor jullie reacties, maar om toch helemaal zeker te zijn… Ook mijn emails die ik al heb ontvangen, hetzij met een POP3 account, hetzij met een IMAP account, ook die blijven gewoon netjes in mijn mailapplicatie staan (hetzij Mail van Mac, hetzij Microsoft Outlook, …)?

Bijdrager
    Shmoo

Ik heb dit ook afgelopen week moeten doen, bij mij was het niet alleen een domein verhuizen maar ook de sites van hosting wisselen.

Wat ik heb gedaan is bestaande mailtjes Exporteren, dan op de nieuwe hosting dezelfde mailadressen aanmaken, dit kan overigens al voordat de verhuizing is afgerond gebeuren, ze gaan echter pas werken wanneer de verhuizing is voltooit. Zodra de adressen op de nieuwe hosting functioneren. Importeer je de geëxporteerde mailtjes in je mailprogramma. Of je maakt er een archief van.

Dit zijn van die dagen dat je kunt opruimen en opschonen.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 6 maanden geleden door  Shmoo.

Bijdrager
    El Pablo 10

Hoi Shmoo, dan ontstaat de volgende vaag: Hoe kan ik mijn bestaande mailtjes exporteren? En nadien weer importeren?:-)

Bijdrager
    Shmoo

Dat ligt een beetje aan het programma dat je gebruikt maar volgens mij heeft elk fatsoenlijk mailprogramma wel een exportfunctie.

Het is dan vooral een kwestie van eerst opruimen, zodat je geen troep exporteert die je later toch niet meer gaat gebruiken en zodra je daar klaar mee bent + je prullenmand ook hebt gewist dan doe je een export van X account. En later een import op hetzelfde account.

Het klinkt vaak moeilijker dan het is hoor. Zie het als bestandjes uit je Dropbox pakken en later in je iCloud Drive folder stoppen.

Bijdrager
    Pivni Pes
    KarelWillem op 11 maart 2016
    El op 11 maart 2016

Nee.

Nee???
    Weet je het zeker?
    Geloof me, er zijn ook prutser tussen de providers.
    Mits je nee bedoelt na de vraag van El Pablo aan de hand van de uitleg van Raymon.

@el Pablo, de weg die Raymon aangeeft is het beste te bewandelen.
    Als je email adres el@pablo.nl is, dan moet je dit natuurlijk ook zo aanmaken bij je nieuwe provider, maar dit zal je wel al weten denk ik.

Bijdrager
    KarelWillem
    Pivni op 11 maart 2016
    KarelWillem op 11 maart 2016
    El op 11 maart 2016

Nee.

Nee??? Weet je het zeker?…

Niets is zeker in het leven.

Ik heb ook wel eens 3 maanden zonder Internet en telefoon gezeten na een overstap.

Garanties krijg je niet.
    Maar ik ben nog nooit ook maar één mail verloren bij de vele (tientallen) domein verhuizingen.

Bijdrager
    El Pablo 10

Ok, bedankt allen! Dus, om alles sumier samen te vatten: postpus even exporteren, email al voor de effectieve verhuis instellen bij de nieuwe provider, (indien nodig, postbus terug importeren) en klaar is kees…:-)

Bijdrager
    KR1275

Gewoon je mailprogramma die dag aan laten staan en elke minuut de mail laten ophalen. Dan loop je de meeste kans dat je alle mail vanaf de oude server ontvangt.
    Zodra de nieuwe server gereed is, merk je dat aan foutmeldingen van je mailprogramma. Je past dan de instellingen aan en haalt de mail vanaf de nieuwe server op.

Veel providers wissen alles zodra je bij ze vertrekt. In elk geval veel gedoe… Grote kans dat je de mail die nog op de oude server beland is, niet meer kunt ophalen.

Ik heb het op mijn beschreven manier gedaan. Je kunt er dan hooguit mails van een minuut mislopen.

Bijdrager
    El Pablo 10

Lijkt mij inderdaad een goede tip. Bedankt!

Bijdrager
    El Pablo 10

Hoewel, nu ik er aan denk. Ik heb de mailboxen al klaargemaakt bij mijn nieuwe provider. Dan kan er toch geen mail verloren gaan?

Bijdrager
    KR1275

Dan gaat er ook niks verloren, maar die boxen werken pas als je adres over is. Je zult dan wel je mail-instellingen moeten aanpassen.

Bijdrager
    CB-Services.nl

Als je internet domein gaat verhuizen naar een nieuwe provider is het altijd spannend wat er met je mail gebeurd.

Het grootste probleem is DNS, niet overal loopt de DNS gelijk, dus als ik in mijn browser het nieuwe domein al zie, kan het zomaar zijn dat een ander nog bij de oude terecht komt. Ditzelfde geldt voor e-mail, en dat is precies waar het probleem zit.

Het e-mail bericht word door die “andere” dan nog bij de oude provider afgeleverd maar jij kunt niet meer ophalen daar.

Om dit proces naadloos te laten geschieden zijn er een aantal handelingen die je moet verrichten.

Ik heb het hier alleen over de overgang, hoe je een back-up maak van je oude mail laat ik even achterwege.

1: Maak dezelfde mailboxen alvast aan bij de nieuwe provider (voor de domein verhuizing)

2: Stel (alleen) bij de oude provider in dat alle mail die binnenkomt (in copy of forward) gestuurd worden naar een (gmail, hotmail, etc.)

-: Optie, verwijs je MX records bij de oude provider alvast naar het IP van de nieuwe.

3: Start de verhuizing

Alle mail die nu binnenkomt, komt na een tijdje vanzelf bij de nieuwe provider binnen, en alles wat er tussendoor sijpelt daar heb je een copy van.

Op deze manier kan er geen mail verloren gaan.

Bijdrager
    TheBigZ

Bonuspunten voor de kick van de week!

Bijdrager
    CB-Services.nl

Haha, ja, vind je het wat?

Bijdrager
    Jesper

Hele mailbox downloaden met POP3 account. Ik raad sowieso iedereen aan om ten minste 1 (hoofdcomputer) te hebben waarbij je POP3 hebt, zodat je altijd een backup van je mails hebt en dus ook bij je mails kunt als de mailserver eruit ligt. IMAP is verder prima voor mobiele apparaten.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.