2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:

Bijdrager
    Shmoo

Domain mapping en DNS shizzle

Dit soort dingen stinken gewoon heel erg als je niet geboren bent om aan servers en dat soort instellingen te werken vandaar deze vraag..

Ik wil graag de boel aan de voorkant foppen als het ware qua domeinnamen.
    Er is een hosting account met een public_html folder zoals je dat normaal verwacht en waar je bijv. WordPress in installeert en dan gewoon je ding gaat doen qua content toevoegen.
    Prima, nu heb ik dus een hoofdsite gebouwd in die public_html folder, helemaal ingericht alleen zijn bepaalde directories achter de hoofdsite complete nieuwe/eigen sites geworden. Deze sub-sites als het ware wil ik dus linken aan eigen domeinen zodat je aan de voorkant niet kunt zien als leek dat dit eigenlijk gewoon een directory is van de hoofdsite.

Voorbeeld:

___ is nu ___________________________ moet worden ________

example.com/               <------>  example.com
    example.com/vliegtuigen/   <------>  vliegtuigen.nl
    example.com/treinen/       <------>  mijntreintjes.nl
    example.com/autos/         <------>  stoere-autos.nl

De bedoeling is dus dat je als beheerder aan de achterkant wel gewoon vanuit één CMS ( WordPress ) al die sites kunt blijven beheren maar dat je aan de voorkant niet meer die directories ziet maar gewoon eigen domeinen.

Zoiets heet volgens mij domain-mapping en daar is natuurlijk een plugin voor gemaakt door het WordPress zelf want die gebruiken ze zelf ook op wordpress.com om mensen met een premium pakket hun eigen domein te geven alleen wat ik mij nu dus afvraag is ben je verplicht om een domein dat je al bezit en wilt koppelen aan deze constructie om dat domein te parkeren?

Volgens mij is het hosting-pakket achter de hoofdsite namelijk een soort van reseller dingetje en alle domeinen die deze mensen hebben afgesloten staan gewoon in een lijstje en hebben allemaal een eigen public_html folder op de hosting.
    Ik kan wel bij de DNS instellingen van al die domeinen maar daar heb ik weinig kaas van gegeten.

Wat volgens mij de bedoeling is en dat weet kin iet zeker, is dat alle domeinen die je wilt koppelen moeten linken naar het IP-adres van de server ( hoofddomein ) – kortom al die domeinnamen moeten volgens mij uitkomen in de public_html folder dan de hoofdsite en niet een eigen folder hebben.

Weet iemand wat er moet gebeuren en kan dit geregeld worden via DNS of moet ik al die domeinen laten ontkoppelen van de hosting en ze laten toevoegen als geparkeerd?

• Dit onderwerp is gewijzigd 3 jaren geleden door  Shmoo.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 3 jaren geleden door  Shmoo.

Bijdrager
    Shmoo

Opgelost..

Gewoon een kwestie van de bestaande domeinnamen die gekoppeld waren aan dit hosting account verwijderen en daarna via het hoofddomein een pointer (met alias) aanmaken richting de domeinnamen die je verwijderd hebt.

Dit zorgt er voor dat de domeinen in de public_html folder terecht komt van het hoofddomein, daarna is het gewoon een kwestie van WordPress plugin-instellingen, toevoegen en opslaan.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.