9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    BearPig

Dolby/DTS met VLC over Airfoil>Airport Express

Ik heb de volgende configuratie: MacBook Pro met Snow Leopard, VLC en Airfoil > Airport Express > optische kabel > Home Cinema Set.

Ik kan met VLC wel een DVD afspelen en stereo audio naar de Home Cinema Set sturen (met een omgekeerde delay van -2100 ms om het te synchroniseren met het beeld), maar het lukt me niet om Dolby of DTS surround sound te krijgen.

Dit lijkt er aan te liggen dat VLC geen Dolby/DTS afgeeft als de optische kabel niet direct in de MacBook is gestoken (Apple’s DVD Player trouwens ook niet).

Airfoil schrijft in de FAQ dat het Dolby/DTS signalen gewoon doorstuurt (mits geluidsniveau op 100% en equalizer uit), maar daar heb je weinig aan als geen enkel programma Dolby/DTS signalen aan Airfoil wil afgeven.

iTunes met Airtunes schijnt een Dolby/DTS signaal wel naar de Express te sturen, maar daar heb ik ook weinig aan met een DVD, en ik heb niet eens Dolby/DTS audio bestanden om het te proberen.

Weet iemand een oplossing? Dat mag natuurlijk ook met een andere player dan VLC. Ik zat zelf te denken aan iets als Soundflower, maar daar kom ik ook niet uit. Ik heb al een uurtje zitten Googelen, maar geen oplossing gevonden.

Bijdrager
    joerideleebeeck

Je kan misschien Plex gebruiken om je films af te spelen?

Bijdrager
    madcat

ondersteunt airfoil wel meerdere kanalen?
    probeer anders eerst eens direct aan te sluiten op je macbook.
    eerst een DVD, en dan een DTS bestand in iTunes.
    daarna eens via de airport
    om als laatste stap Airfoil te proberen.

je moet eerst leren lopen voordat je kan rennen:)

Bijdrager
    BearPig
    ”.joeri.”

Je kan misschien Plex gebruiken om je films af te spelen?

Bedankt voor de tip. Ik ben het nu aan het downloaden! (gaat overigens wel langzaam). Dit ziet er wel veelbelovend uit (let niet op het rode pijltje):

“Digital Output Support” > autodetect (nee, ik wil handmatig)

Nu maar hopen dat ik ook Dolby en DTS kan kiezen met Airfoil. Ik las dat Plex ook audio delay kan regelen, dus dat zou perfect zijn. Ik laat het weten.

Bijdrager
    joerideleebeeck

The AirPort Express is capable of outputting DTS audio, and Airfoil can pass such audio to the device when it receives it from the source application. To make Airfoil act as a passthru and send any DTS audio it receives out to the AirPort Express without any adjustment, follow these steps:

1) Open the Airfoil Effects window. Make sure Volume is at 100%, Balance is set to Center and the Equalizer is turned Off.

2) In the main window, set the AirPort Express speaker volume to 100%

That’s it! DTS audio sent to the device should now work as expected.

Ja dus. (Dat zei de TS ook al trouwens :wink: )

Probeer eens de film die je wil afspelen in VLC te openen met je receiver rechtstreeks bedraad aan te sluiten op je mac.
    Krijg je zo wel dts?

Bijdrager
    BearPig

Ja, als je de optische kabel direct in de MacBook steekt werkt het wel, maar dat had ik al met googelen achterhaald.

Het probleem is dat VLC (en ook DVD Player) geen surround sound afgeven als er geen optische kabel in de computer zit. Ik vermoed dat dat dus de autodetect functie is die je in Plex (hopelijk) kan uitschakelen.

Maar die downloadserver van Plex is echt crap, het wordt steeds afgebroken en gaat heel langzaam. Morgen verder….

Bijdrager
    BearPig

Overigens, waarom wil ik dit nou: Mijn nieuwe MBP heeft zo’n geweldig beeldscherm, daar kan mijn oude CRT TV niet aan tippen:)

Bijdrager
    joerideleebeeck

Heb je deze link al gevonden?
    http://nightlies.videolan.org/

Dat kwam voor in onderstaand topic:
    http://forum.videolan.org/viewtopic.php?f=12&t=44946&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Ik heb het nog niet volledig gelezen, maar zijn probleem komt wel overeen met het jouwe.

Bijdrager
    joerideleebeeck

Hier heb je overigens wat dolby geluidsfiles, zodat je het eens draadloos kan testen met iTunes.
    http://www.sr.se/sida/default.aspx?programID=2445

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.