5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    iPod Jimmy

Dolby Surround

ik heb een iMac 333 Hz en ik wil daar dolby surround ofzo in laten afspelen. Maar ik wel dat het geluid oook uit de boxen van de iMac komt weet iemand hoe ik dat kan regelen?

Bvd Jim

Bijdrager
    Abram

– Je kan alleen met een coax of optische kaart dolby krijgen. Dit zit niet standaard in je iMac (alleen in G5 en iMac G5). Ik denk dat je deze mogelijk wel extern kan krijgen en laat lopen via USB of FireWire (ben ik niet zeker van).
    – Vervolgens heb je een Dolby Instalatie nodig die coax of optisch signaal kan ontvangen (zelf heb ik Klipsch Pro Media GMX 5.1).
    – Het uitgaande signaal moet via digital out worden verstuurt. Dit betekent dat je alleen dit signaal kan uitvoeren en geen signaal naar je iMac’s interne speakers kan sturen wil je echt Dolby geluid krijgen.

Bijdrager
    iPod Jimmy

Oke maar dat heb ik niet dus dat betekend dat het dus eigenlijk niet kan…?

Bijdrager
    Hugoengels

Dolby surround is een veel gebruikte term even wat verduidelijking:

Dolby surround is het eerste 5 kanaals geluid dat ‘beroemd’ is geworden; een processor vertaald 2 kanaals geluid naar 5 kanalen.

Dolby digital is een gecodeerd geluid dat is opgenomen in 6 kanalen (5.1). ( Nieuwere standaarden als Dolby digital EX kunnen tot 9 kanalen gaan.)
    Een processor decodeert dan het signaal van 6 kanalen gecodeerd in 1 track naar 6 kanaals. van ac-3 (gecodeerde stream) naar 6 kanalen.

AC-3 moet dus als eerste uit de computer. dat kan via een interne geluidskaart met optische of coax aansluiting. Een gewone hoofdtelefoonuitgang is analoog en heeft maar 2 kanalen (stereo).
    De volgende macs hebben standaard een optische uitvoer poort:
    -Powermac G5 (ook optisch in)
    -iMac G5
    -Powerbook G4 17″ van de huidige serie (ook optisch in)

Een andere mogelijkheid is een externe audio interface. Dit kan via USB of Firewire. Firewire heeft een grotere bandbreedte en dus is de geluidskwaliteit stukken beter.

In jouw situatie wordt het een USB interface, aangezien er geen firewire op de iMac revisie A-D zit.
    Dan moet je minimaal systeem X hebben draaien (het liefste 10.3) Dan kun je gebruik maken van een usb audio interface als bijvoorbeeld de M-Audio Sonica of de M-audio Transit. Er zijn nog vele betere en duurdere uiteraard.
    Dan kun je het AC-3 geluid optisch uit je iMac krijgen. vervolgens moet er een versterker met decoder zijn die van AC-3 multichannel geluid maakt. Daar kun je dan 6 luidsprekers aanhangen.

Maar het belangrijkste is wat wil je gaan doen met 6 kanaals geluid?

Met een G3 processor kun je eigenlijk alleen dvd’s kijken met dolby digital.

Bijdrager
    ikbenynze

Dat is nou eens duidelijk uitgelegd! :apple:

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.