10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Bvanrens

Dolby Atmos AppleTV

Hoihoi!

Ik heb een vraag over AppleTV en Dolby Atmos.

Ik heb sinds kort een Sonos Arc die ik heb aangesloten op mijn Samsung Frame Tv uit 2019.
    Ik heb dus mijn PS4, Apple TV 4HD, KPN ontvanger en Sonos Arc via de HDMI aangesloten.
    Nu lees ik dat de Apple TV4K Dolby Atmos ondersteunt. Ik lees echter niks over de 4HD, maar wanneer ik in iTunes een film opzoek, dan zie ik wel soms het Dolby Atmos logo staan. betekent dit dat het inmiddels wel wordt ondersteunt of staat dit er sowieso? ( Bij mijn AppleTV app op de samsung tv staat er nooit een Dolby Atmos logo.

Mocht ik dan een AppleTV4K moeten aanschaffen, dan staat er op de site van Apple het volgend: De Apple TV 4K gebruikt een vorm van Dolby Atmos met een hoge bandbreedte die niet werkt via ARC-verbindingen’. Betekent dit dat als ik mijn AppleTV via HDMI aan de tv koppen en de tv via HDMI Arc aan de Sonos Arc koppel dat ik dan geen Dolby Atmos doorkrijg?

Amac bood als oplossing aan om de AppleTV rechtstreeks op de Sonos aan te sluiten, maar dan mis ik dus al mijn andere apparaten op de soundbar en bovendien heeft de Sonos Arc maar een HDMI aansluiting.

De hoofdvraag is dus eigenlijk:

Ik heb een Sonos Arc, Samsung Frame tv 2019, een AppleTVHD ( upgrade naar 4K mogelijk), een PS4 en een KPN ontvanger. Hoe krijg ik mijn Dolby Atmos van de AppleTV op de soundbar zonder dat ik de andere apparaten niet kan gebruiken op de Sonos? Moet ik dan aan de gang met splitters/switches? Ik moet zeggen dat ik een beetje verdwaal in het Dolby Atmos bos.
    Ik ben er overigens van bewust dat Dolby Atmos in deze opstelling nooit de ervaring biedt als bij een volledige speakerset.

Ik hoor graag van jullie!

Groetjes,

Bram

Bijdrager
    csteelooper

Voorzover ik weet werkt Dolby Atmos niet op de niet-4K versie van de Apple TV (Zeg maar de Apple TV 4HD).

Wat betreft HDMI ARC (Audio Return Channel) : De door jou beschreven configuratie (Apple TV > Sonos Arc > [HDMI-ARC] > TV) zou volgens Apple niet werken in combinatie met de door hen gebruikte variant van Atmos. Da’s vervelend, want de Sonos Arc heeft Audio Return Channel nodig om überhaupt geluid vanuit je TV binnen gestuurd te krijgen via HDMI, en tevens is HDMI het enige formaat dat überhaupt genoeg bandbreedte heeft om met Atmos te kúnnen werken. De optische verbinding (TosLink) op de Sonos Arc (of welk ander apparaat dan ook) voldoet daar bij lange na niet voor. Dus hoe je dat moet oplossen in combinatie met de Sonos Arc kan ik je helaas niet zeggen. Ik heb zelf nog steeds een gewone stereo set-up (dat wil zeggen: 2 oren, dus 2 speakers), aangezien ik meer naar muziek luister dan dat ik films kijk en er (helaas) almaar minder audio-only formaten zijn die multi-channel ondersteunen. Derhalve heb ik helaas zelf nog niet al te veel kaas gegeten van het wel en wee van Atmos, los van dat ik weet dat het op de TV4HD niet wordt ondersteund.

Bijdrager
    Bvanrens

Bedankt voor je antwoord! Wat ik ook niet begrijp is dat de AppleTV alleen maar een HDMI aansluiting heeft. Dan zou je toch verwachten dat hij HDMI Arc moet kunnen verwerken. Of is het zo dat als ik de AppleTV via een normale HDMI aan de tv koppel en de tv dan via HDMI Arc aan de Sonos koppel dat hij dan wel Dolby Atmos doorlaat? Omdat de AppleTV niet rechtstreeks op de HDMI Arc is aangesloten?

Bijdrager
    Jim80

Ik kijk perfect Dolby Vison/Atmos met Apple TV 4K. Soundbar (Samsung) herkent Dolby Atmos en geeft dit weer alsook de TV (Sony) vr Dolby Vison. Let wel niet alle films op Apple TV ondersteunen beide formaten vaak ook enkel HD en 5.1. Beide Dolby formaten toegankelijk op Apple 4K model en niet HD model.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door Jim80.
    Bijdrager
    Bvanrens

Zojuist mijn AppleTV4K uitgepakt, maar het lijkt erop dat het echt niet gaat werken. Ik krijg op geen enkele manier Dolby Atmos uit mijn AppleTV gepropt.
    Volgens Apple zou ik de AppleTV dan ook rechtstreeks op de soundbar moeten aansluiten, maar dat is dus niet mogelijk met de Sonos Arc.
    Het enige wat ik kan hopen is dat ze ooit een update maken voor de ingebouwde AppleTV app op de Samsungs tv’s of dat ze een lagere versie van Dolby Atmos ondersteunen via de AppleTV4K.

Bijdrager
    Jim80

<p style=”text-align: left;”>Welke Samsung tv heb je juist?</p>

Bijdrager
    Bvanrens

Ik heb een Samsun Frame 55 Inch 2019 dacht ik.

modelcode: QE55LS03RASXX.

Ik zat na te denken. Zelfs als een eArc update komt voot de Frame dan kan ik volgens mij nog steeds niet Atmos uit mijn AppleTV krijgen. Want mocht AppleTV wel Atmos via eArc kunnen leveren. Dan heb ik nog steeds maar een (e)Arc aansluiting op mijn tv. En de Sonos moet ook via de e(Arc) aangesloten worden. Ben ik nou gek of wordt het allemaal heel moeilijk gemaakt?

Bijdrager
    Jim80

Klopt je hebt maar 1 eArc poort nodig op je tv waar je de Sonos op kan aansluiten. De rest van de HDMI poorten kan je dus je spelconsole, bluray, apple tv 4K, etc op aansluiten. Wat is het nut van die eARC? Die kan audio ongecomprimeerd en dus zonder verlies doorsturen naar je SONOS. Zo behaal je dus de hoogste geluidskwaliteit van de streaming diensten en Blurays met name Dolby Atmos, TrueHD. Ik vrees een beetje voor je eARC update voor je Samsung tv 2019, ik zou er niet teveel op hopen. De enige update bij mijn weten die er gekomen is is die van de premium soundbars uit 2019. Jammer genoeg zijn alle modellen van 2020 wel voorzien van earc.

Normaal kan je verder met de gewone ARC poort maar dan heb je de gecomprimeerde versie van Dolby Atmos. Of je Apple TV wireless verbinden via de Sonos, maar hier heb ik geen ervaring mee.

Bijdrager
    Bvanrens

Volgens het samsung forum wordt er wel gewerkt aan een update voor eArc op de oudere modellen. Maar wanneer is een raadsel. Er zijn ook geen release notes en de klantenservice kan daar ook niks zinnigs over zeggen.  Ik ben onderhand sowieso van mening dat heel het Dolby Atmos verhaal veel te lastig is. Ik kom er al niet echt uit, laat staan iemand die er helemaal geen kaas van heeft gegeten. Ik denk dat heel veel Nederlandsers denken zat ze Dolby Atmos hebben, maar daadwerkelijk ‘gewoon’ naar 5.1 zitten te luisteren. Ik vind het gewoon gek dat ik toch drie premium producten heb en er geen Dolby Atmos uit kan krijgen. Hetzelfde geld voor de AppleTV app die is ingebouwd in de Samsungs tv’s. Alsnog ze dit bewust uit hebben staan.

Bijdrager
    Jim80

<p style=”text-align: left;”>Plan B: je huidige verkopen en met BLK friday de nieuwe met eARC in huis halen en dan zit je voor de komende 10 jaar gerust en ben je helemaal up to date…maar je moet het willen.;-) zo zou ik het oplossen</p>

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.