13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Q:

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dok malware

Ik kom dit net tegen, en het lijkt me wel handig het even door te geven: http://blog.checkpoint.com/2017/04/27/osx-malware-catching-wants-read-https-traffic/

Samengevat: open geen onbekende zipbestanden die je in een mailtje toegestuurd krijgt. Maar dat wisten we hopelijk al.

Bijdrager
    KarelWillem

If a loginItem named “AppStore” exists, the malware will delete it, and instead add itself as a loginItem, which will persist in the system and execute automatically every time the system reboots, until it finishes to install its payload.

Dan vraag ik me wel af hoeveel mensen de App Store (AppStore??) in hun lijstje van automatisch opstartende items heeft staan.

Ofwel: deze malware zal zelden effect hebben(?)

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Dat vroeg ik me ook af, maar aan de andere kant: als je soms ziet wat mensen op een computer doen …:)

Bijdrager
    Shmoo

Ofwel: deze malware zal zelden effect hebben(?)

Dat heeft waarschijnlijk te maken met wanneer mensen hun computer opstarten met de Mac App Store openen om te controleren of er updates zijn dat ze dan heel snel zien dat dit fake is.

Als je de Mac App Store open hebt, waarom zou er dan ineens een compleet ander venster opduiken met de vraag om te updaten. Echter, wanneer jij gewoon aan het werk bent op de computer opstart en zo’n scherm neemt ineens in fullscreen je beeldscherm over dan is het veel logischer voor bepaalde mensen om even op OKE of updaten te drukken.

Zoals bij al dit soort zaakjes moet je zelf altijd toegang geven voor dit soort dingen. Jij installeert het altijd zelf.

Bijdrager
    Shmoo

Maar goed dit is meer van het niveau MacFreak of MacMiep tips!

Bijdrager
    GoeieDag

Gelukkig is dat ‘niveau’ hier vééél hoger…

Moderator
    Night

En toch zou je de mensen niet de kost willen geven die hier tóch tegenaan lopen (ook OMT forumbezoekers).

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Daarom leek het me ook een goed idee het te plaatsen. Ik vind nog altijd dat het overbodig is om bijvoorbeeld een virusscanner op je Mac te zetten, maar een beetje kennis over wat er aan malware rondwaart kan niet slecht zijn.

Bijdrager
    Shmoo
    Night op 02 mei 2017

En toch zou je de mensen niet de kost willen geven die hier tóch tegenaan lopen (ook OMT forumbezoekers).

Dat zijn niet de mensen die op OMT komen.

Als je op OMT komt heb je een breder dan normale interesse in tech of alles dat daar mee te maken heeft en dan overkomt je dit niet. Zoals hier ook niemand z’n AppleID wachtwoord kwijtraakt via phishing-mailtjes. Dat is een bepaalde doelgroep (de ouders van OMT-leden mogelijk) die je zeker moet beschermen maar die zitten niet op OMT.

Die mensen komen wel zo nu en dan eens op OMT maar dan is het al te laat want ze vinden OMT dan via Google omdat ze op zoek zijn naar antwoorden.

Als jij weet als gebruiker waar One More Thing voor staat of waar dat vandaan komt dan klik jij never en nooit op deze button omdat je bepaalde kennis van zaken hebt. Dat weet 300% zeker! Als dat wel zo zou zijn dan zou ik niet 6 uur per dag op OMT hangen maar 12 uur per dag iedereen in mijn gemeente proberen op te lichten en besodemieteren want dan zou het extreem rendabel zijn.

We moeten niet doen alsof we met Jip en Jannekes te maken hebben want dat hebben we niet., echt niet! Onze problemen zijn van een iets hoger niveau/verhouding dan deze beginnende computer problematiek. Natuurlijk zijn daar ideale sites voor zoals MacMiep waar ook ik beginners-beginners naar toe zou sturen om ze daar kennis te laten maken met een computer (in dit geval een Mac) maar je moet er toch niet aan denken dat wij op een normale dag gaan lopen lezen op MacMiep wat de cursor is en dat het Appletje links boven in de hoek zit. Dat is een compleet andere doelgroep dan wat hier rondhangt.

Bijdrager
    IGBA
    Shmoo op 02 mei 2017

Maar goed dit is weer van het niveau MacFreak of MacMiep tips!

En anderen afkatten is nodig omdat….? Gewoon vanwege je compulsieve behoefte om overal en alles een mening over te hebben?

Bijdrager
    Shmoo

Btw, in mijn quote moet ‘weer’ – ‘meer’ zijn. Tikfoutje.

Dat heeft niets met afkatten te maken maar dat is gewoon mijn mening, gebaseerd overigens op het feit dat er op MacFreak heel wat topics worden aangemaakt in de trant van “Mensen kijk uit er is een Phishing-mailtje actief!” en daar reageren dan in de daaropvolgende 10 dagen vervolgens weer 5 mensen (harde kern) op in de zin van “Ja, bedankt voor het melden ik zie hem in mijn mailbox staan”. Sorry maar ik vind dat best wel eng. Dat over de top aardig en hulpvaardige gedoe op een site die gewoon op sterven na dood is. Geef elkaar dan gewoon je 06-nummer zodat je kunt appen zodra gevaar dreigt.
    Bij ons in de buurt hangen van dit soort bordjes op, dat werkt blijkbaar prima voor bepaalde inwoners om zich een stukje veiliger te voelen.

Jij noemt het een compulsieve behoefte om overal en op alles een meningen te hebben. Ik zie het veel meer als een profvoetballer met gras aan z’n voeten.

Bijdrager
    GoeieDag

6 uur per dag hangen op een site waar nauwelijks meer gebeurt dan op MF is anders behoorlijk compulsief gedrag.
    Er zit hier hoogstens wat meer beweging in door jouw eigen stortvloed aan reacties (dwz: meninkjes, gedachten), en van die andere dinosaurus uit Limburg, Brombeer c.s. Zelfs de pubers die hier jaren lang de sfeer bepaalden, komen hier niet meer.

Bijdrager
    GoeieDag

Oh ja, en dan is hier natuurlijk ook nog ‘ernst(punt)’, die hier ééns per week langskomt en de lounge volspamt met wat ie heeft gegeten, welke film ie heeft gezien en ontdekking heeft gedaan.
    Zo’n WhatsApp groep zou juist hier erg veel nut hebben!

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.