9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    sjonnie

Doelschijfmodus mogelijk i.c.m. Thunderbolt 2 > Firewire 800 adapter?

Goedemiddag,

De grafische kaart van de iMac (late 2009) van een vriendin heeft het begeven.
    Om haar foto’s, video’s en documenten veilig te stellen, ben ik van plan om haar iMac in doelschijfmodus aan mijn Macbook Air te koppelen.
    De Macbook Air heeft een Thunderbolt 2 en de iMac een Firewire 800 aansluiting.
    Ik zie dat hier adapters voor te koop zijn.
    Maar voordat ik zo’n adapter aanschaf wil ik graag zeker weten of doelschijfmodus werkt met zo’n adapter ertussen.
    Ik heb me suf gegoogeld maar geen sluitend antwoord kunnen vinden helaas.
    Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

Mvg,

Sjonnie

Bijdrager
    penseel

Of dit voor je MacBook Air https://www.allekabels.nl/usb-netwerkadapter/6334/1230289/usb-netwerkadapter-lan.html en dan verbinden met een netwerk kabel naar de iMac.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 3 dagen geleden door  penseel.

Bijdrager
    fixar

Met die firewire-thunderbolt2 adapter gaat de targetdisk modus netjes werken. Doe dit met enige regelmaat en ondervind zelden problemen.

en als je online besteld en het doosje zo netjes mogelijk openmaakt kun je hem als het onverhoopt niet werkt gewoon retourneren
    (of halen bij bijv. de mediamarkt kan ook)

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 3 dagen geleden door  fixar.

Bijdrager
    MrBelloNLD

klopt, werkt prima, iMac aanzetten en meteen de “t” toets ingedrukt houden, (beste resultaat met bedraad toetsenbord) daarna thunderbolt / firewire kabels aansluiten, en dan behoort deze als externe disk op je Air te verschijnen.

denk wel aan de opslag capaciteit, de meeste “Air’s” hebben een niet zo’n grote ssd intern, waarsch extern diskje nodig… (als je toch gaat bestellen…)

Bijdrager
    Zybbor

Hier zakt me werkelijk de broek van af, ik wilde namelijk een soortgelijke vraag stellen. Dadelijk krijg ik mijn nieuwe iMac + adapter Thunderbolt naar Firewire. Die kabel kan ik dus ook gebruiken om te migreren naar mijn nieuwe iMac? Van een 27″ mid 2010 naar een 5K iMac 2017 dus.

En wat is dan sneller. Via die kabel of via WiFi?

Bijdrager
    GoeieDag
    Zybbor op 10 januari 2018

En wat is dan sneller. Via die kabel of via WiFi?

Ethernet.
    Ik weet niet of migratie (via Migratie-ass.) in de target disk mode ondersteund wordt.

Moderator
    Night

Firewire800 heeft een theoretische verbindingssnelheid van 800Mbit/sec en Wifi (802.11N) theoretisch 300 Mbits/sec. Wifi is overigens erg onderhevig aan vertragingen door mogelijke storingsbronnen. Reken dus maar uit wat het snelst gaat…

Een laatste mogelijkheid is ook nog om beide Macs met een netwerkkabel (UTP kabel) te verbinden. Als beide Macs een 1000BaseT netwerkkaart hebben, is 1000 Mbit/sec natuurlijk wel het snelst. Sommige oudere Macs hebben echter nog een 100BaseT-kaart, en zou dan dus langzamer zijn dan Wifi, mits die Mac wel een 802.11N Wifi-kaart heeft en geen 54 Mbit/sec 802.11G kaart.

• Deze reactie is gewijzigd 1 week, 3 dagen geleden door  Night.

Bijdrager
    sjonnie

Fijn om te lezen dat dit prima kan!
    Ik was idd al van plan om een externe HD in het proces te betrekken:-)

Super bedankt voor het meedenken allemaal ??

Moderator
    Night

Je kan je Mac gegevens van je ‘oude’ Mac tijdens de installatie van MacOS kopiëren naar een nieuwe Mac op 4 verschillende manieren:

• Vanaf een TM backup van ‘oude Mac’
    • Via Target mode
    • Vanaf een clone disk
    • Vanaf een Windows PC

https://support.apple.com/nl-nl/HT204350

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.