9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    McMeller

Doelschijfmodus met USB-C

Ik gebruik regelmatig de doelschijfmodus voor het herinstalleren van een Mac. Hiervoor gebruik ik Thunderbolt, FireWire en/of eventueel de benodigde adapter.

Doelschijfmodus is nu ook mogelijk met USB-C. Citaat van Apple.com:

U kunt de USB-C-oplaadkabel ook gebruiken om gegevens met een snelheid van USB 2.0 (480 Mbps) over te zetten tussen de Mac en een ander USB-C-apparaat.

Volstaat de USB-C-oplaadkabel ook voor doelschijfmodus? Of heb ik dan een USB-C-kabel nodig die USB 3.0 of 3.1 ondersteunt?

Aan het antwoord ‘probeer het uit’ heb ik nu niets, want dat kan aankomend weekend pas en deze vraag is ter voorbereiding. Dus als niemand het antwoord weet, laat ik van mij horen.:-)

Bijdrager
    Zwollywood

9to5mac had een filmpje op hun YouTube kanaal staan als ik me niet vergis. Heb het al: Target disk mode

Bijdrager
    McMeller

Hij gebruikt een Thunderbolt 3-kabel. Dat dat werkt, wist ik al. Ik vraag mij af of de de meegeleverde USB-C-oplaadkabel ook volstaat. Dat USB 2.0-snelheid een stuk lager ligt, spreekt vanzelf.

Bijdrager
    Pivni Pes

Ik weet niet of dat mijn info bijdraagt aan je vraag, maar als ik mijn USB-C laadsnoer gebruikt als data kabbel tussen mijn externe USB-C schijf, dan kan ik de schijf gewoon gebruiken.

Bijdrager
    SunKeeper
    Pivni op 23 december 2016

data kabbel

En dan kabbelt de data er netjes vlot doorheen?:-D

Bijdrager
    Buzz

Bij de 12″ MacBook werkt het in ieder geval niet met de bijgeleverde USB-C voedingskabel volgens Apple:
    https://support.apple.com/en-us/HT204360

The USB-C Charge Cable (2m) that came with your MacBook does not support target disk mode.

Bij de nieuwe MacBook Pro zijn ze minder duidelijk, maar ze raden het gebruik van een kabels zoals de “Belkin 3.1 USB-C to USB-C Cable” aan:

If your Mac notebook has more than one Thunderbolt 3 (USB-C) port, it’s a MacBook Pro. You can use Migration Assistant or target disk mode to transfer data between MacBook Pro models with Thunderbolt 3 ports and other Macs.
    To transfer data between a MacBook Pro with Thunderbolt 3 ports and another Mac notebook with USB-C, connect the two computers with a USB-C cable such as the Belkin 3.1 USB-C to USB-C Cable. Then follow the steps for using Migration Assistant or target disk mode to move your files.
    To transfer data between a MacBook Pro with Thunderbolt 3 ports and another Mac with Thunderbolt, connect a Thunderbolt 3 (USB-C) to Thunderbolt 2 Adapter to your MacBook Pro and use a Thunderbolt cable to connect the adapter to the other Mac. Then follow the steps for using Migration Assistant or target disk mode to move your files.

Bijdrager
    Vroegah

Voor de target disk-mode komt Apple nog voor de kerst met een speciale usb-C>usb-C kabel.
    De lengte is 1 meter, en de prijs € 59,95.
    Maar omdat het Apple leven al zwaar genoeg is met alle dongles en kabels, geeft Apple maar liefst € 5,- kerstkorting!!
    O Holy night

Bijdrager
    Zwollywood

Dan kun je dus beter een Thunderbolt 3 kabel kopen voor €22,-. Of €59,- voor 2 meter.

Bijdrager
    Pivni Pes
    SunKeeper op 23 december 2016
    Pivni op 23 december 2016

data kabbel

En dan kabbelt de data er netjes vlot doorheen?:-D

Hahaha, ja zoiets;-)
    (Lekkere typ fout weer)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.