12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:

Moderator
    Raymon Mens

Kwaliteit plaatjes op Retina-apparaten

Omdat OMT nogal fuzzy is op de Retina iMac, Retina MacBook en Retina iPads, zijn we aan het bekijken hoe we plaatjes mooier, maar toch effectief kunnen weergeven.

>> Op deze link staan alle opties: http://4703.nl/omt/retina-images/

Bekijk deze op een Retina Apple-apparaat en laat weten:

– Bij welke optie je de kwaliteit het best vindt. (BASELINE is zoals het nu op de site gebruikt wordt_
    – We zijn ook benieuwd of de @1,5x plaatjes als acceptabel gezien worden
    – Bij welke JPG-compressie de plaatjes volgens het Retina getrainde oog van de OMT’er echt niet meer kunnen.

Als je mee wil doen aan een betatest, waarbij we binnenkort alle plaatjes in de artikelen volgens een nieuwe methode gaan renderen, kan je je hier ook melden.

Bijdrager
    MacKevin11

Het mooiste zou zijn als de plaatjes op 2x gerenderd worden in PNG formaat. Dat ziet er gewoon erg mooi uit, net als op de Apple website.
    Ik zeg niet dat 1,5x niet goed genoeg is, dat ziet er ook prima uit.
    PNG vind ik zelf een mooi formaat omdat JPG altijd snel ‘wazig’ oogt. Ik doe helemaal niks met websites of met photoshop en heb ook de kennis niet hoe die bestandsformaten in elkaar steken. Zelf gebruik ik gewoon altijd PNG omdat ik dat mooier vind.

Nouja, laat ik het zo uitleggen:
    Ik heb geen moeite met de plaatjes zoals ze nu getoond worden.
    Echter, zodra ik bijvoorbeeld op apple.nl kom, dan “springen” de plaatjes gewoon uit het beeldscherm omdat ze zo ontzettend scherp zijn. Het zou erg leuk zijn als dit Apple-forum dat ook zou hebben:)

Ik ben 17 jaar en heb prima ogen, dus het verschil tussen 1,5x en 2x zie ik goed.
    (Ik zou ook wel mee willen doen aan deze beta test)

Bijdrager
    MEEUW

Regels zijn regels;) :

huisregels,
    “Oproepen om aan onderzoeken mee te werken, enquêtes in te vullen, in wedstrijden te stemmen, petities te ondertekenen of aan acties voor een goed doel mee te doen”

Bijdrager
    computer space

pak lekker 2x bij jpeg40, verschil met png 2x is verwaarloosbaar. Alleen bij logo’s zou ik jpeg 80 pakken.

Bijdrager
    Niels

PNG @2x > jpeg80 @2x > PNG @1,5x

PNG @2x: duidelijk het beste, maar kost natuurlijk erg veel ruimte
    jpeg80 @2X: ziet er zonder zoemen als alternatief het beste uit, biedt iets meer ‘diepte’ dan PNG @1,5X
    PNG @1,5X: ziet er zonder zoemen iets minder uit dan jpeg80 @2X, bij zoemen geeft PNG @1,5X wel iets meer ‘scherpte’ dan jpeg80 @2X

Bijdrager
    erikveenstra

PNG@2x indien noodzakelijk ivm tranparantie, verder gewoon Jpeg 2x maar wel 80%, verloopjes e.d blijven dan mooi en wat betreft de extra laadtijd mag je er vanuit gaan dat mensen die een retina scherm hebben vaak ook een snelle internetverbinding hebben.

Moderator
    Raymon Mens

Dank voor jullie bijdragen. We gaan een beta ontwikkelen die binnenkort getest kan worden.

Bijdrager
    MouseMighty

Goh nu al een beta voor de retina apparaten? Da’s snel want zo lang zijn die er toch nog niet? #PowerBookG5

Moderator
    Raymon Mens

Het grootste deel van OMT-site komt uit 2010 en is door de jaren heen alleen gepatcht om het werkend te houden. Toen was er nog geen Retina.

Maar eigenlijk is het niet zo zeer Retina, maar een complete re-write van de manier waarop plaatjes gebruikt worden. Nu is WordPress nog verantwoordelijk voor het resizen van plaatjes, maar dat kan het niet erg goed. Daarom gaan we het lostrekken van WordPress en zelf doen op basis van Thumbor. Dit wordt ook door o.a. door The Verge gebruikt. Zo kunnen we plaatjes in hoge resolutie uploaden en worden die on demand ge-resized.

Eerste uitwerking daarbij is dat Retina-plaatjes makkelijk mogelijk te maken zijn. Maar als we in de toekomst grotere images in artikelen of in de app willen gebruiken, kan dat direct.

Bijdrager
    Usain

Nou als OMT The Verge achterna gaat blijft er niet veel meer van over. The Verge is echt niet te bezoeken op mobiele apparaten die niet de allerbeste hardware hebben…

Bijdrager
    koen

Wordt het forum dan niet nog trager met grotere plaatjes?

Moderator
    Raymon Mens
    koen op 24 november 2014

Wordt het forum dan niet nog trager met grotere plaatjes?

Die worden juist kleiner, dus wordt het forum sneller. Nu dumpen mensen veel high-res plaatjes/screenshots van 1+mb in het forum, omdat je onbeperkt kan uploaden. Als die naar de juiste breedte en pixel-ratio geschaald worden en wat gecompressed, dan scheelt dat flink laden.

De community krijgt waarschijnlijk JPG80 als standaard compressie. Check op http://4703.nl/omt/retina-images/ maar eens hoeveel dat scheelt met PNG.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.